پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۳۳۷۱۳
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲
در قراردادهای جدید شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با کیوسک‌داران بند ممنوعیت فروش دخانیات و سایر اقلام به غیر از روزنامه و مجلات لحاظ می‌شود؛ موضوعی که در روزهای اخیر خبرساز شده و فرهاد افشار، مدیرعامل این شرکت درباره این موضوع با همشهری صحبت کرده است.

شعار سال: مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با تاکید بر اینکه در قراردادهای جدید با کیوسک داران نسبت به ممنوعیت فروش دخانیات و سایر اقلام به جز مطبوعات به آنها اطلاع رسانی می شود افزود: هرگونه تخلف علاوه بر جریمه می تواند به جمع آوری کیوسک نیز منتهی شود.

آقای افشار، ظاهرا بیشتر ممنوعیت فروش دخانیات در کیوسک‌ها مطرح است تا مواد غذایی و اقلام دیگر...

اخیرا در سطح شهر مواد غذایی را به‌صورت سیار عرضه می‌کنند که همین مسئله سبب بالا رفتن فروش سیار می‌شود. برای همین ما دنبال این هستیم که عرضه مواد غذایی را به نوعی نظام‌مند کنیم و هم اینکه بتوانیم سروسامان دهیم.

در مورد ممنوعیت فروش دخانیات چطور؟

فلسفه وجودی این دکه‌ها فروش روزنامه بوده و به مرور زمان و به واسطه نبود نظارت روی این المان‌های شهری، در نهایت تغییر ماهیت داده است. امروز 01درصد از فروش کیوسک‌داران به روزنامه برمی‌گردد و 90 درصد از فروش آنها از سیگار، تنقلات، نوشیدنی‌ها و... است.

مشکلاتی که کیوسک‌ها برای معابر در شهر به‌وجود می‌آورند، چه اندازه روی این تصمیم شهرداری تأثیر گذاشته است؟

آزادسازی معابر اهمیت دارد، چون مشکلاتی که بعضی از کیوسک‌ها در معابر برای تردد شهروندان به‌وجود می‌آورند، نیاز به ساماندهی دارد. همچنین به واسطه نقل‌وانتقالاتی که در بحث واگذاری این کیوسک‌ها انجام شده و این نقل‌وانتقال در قرارداد اولیه شهرداری با کیوسک‌داران غیررسمی بود، در نهایت راهکار مشخصی پیدا نکرده بودند؛ یعنی تا امروز نتوانسته‌اند که این قراردادها را به‌روز کنند. درصدد هستیم با درنظر گرفتن ضوابط و مقررات حاکم بر ارتباط ما با کیوسک‌داران و با توجه به جایگاه قانونی تبصره یک بند 2ماده 55 قانون شهرداری‌ها که به‌عهده ماست، سروسامانی در مورد آزادسازی معبر بدهیم. این فلسفه وجودی کاری است که ما می‌خواهیم انجام دهیم.

معمولا کیوسک‌داران نسبت به اینکه به‌تنهایی از فروش روزنامه‌ها و مجلات درآمد لازم را ندارند، گلایه دارند. درباره این موضوع چه صحبتی دارید؟

المان‌هایی که در قالب کیوسک در اختیار کیوسک‌داران قرار داده شده، از رابطه قانون مالک و مستأجر جداست. شهرداری در قسمت‌هایی که به آنها اجازه کسب درآمد داده، قانونگذار شهرداری را مستثنا کرده و حق کسب‌وپیشه‌ای به کیوسک‌داران در این زمینه تعلق نمی‌گیرد. اگر قرار باشد فضای اینچنینی در شهر به این کار اختصاص داده شود، باید این فرصت به‌صورت عادلانه در اختیار تمام افرادی که نیازمند شغل هستند، قرار بگیرد. طوری که افراد بتوانند به‌صورت برابر از این فضا استفاده کنند و اگر منفعتی هم از این فضا عاید شهر می‌شود، معقول باشد. امروز مابه ازای هر کیوسک ماهانه چیزی حدود 100 تا 300 هزار تومان دریافت می‌کنیم، ولی اجاره این کیوسک‌ها در سطح شهر بین پنج میلیون تا 20 میلیون تومان متفاوت است. این به نوعی کوتاهی در حق‌وحقوق شهرداری است.

اینکه گفته می‌شود در پشت پرده فروش دخانیات مافیایی وجود دارد که کار را برای شما سخت می‌کند، صحت دارد؟

این بحث‌هایی که من مطرح کردم، قطعا در کوتاه‌مدت قابلیت اجرا ندارد. اما اینکه پشت این ماجرا مافیایی وجود دارد، من اطلاعی از آن ندارم. از مسئولیت‌های اجتماعی ما در سازمان «مدیریت شهر بدون دخانیات» است و مجموعه ما هم باید این تعهد کاری را داشته باشد. حالا یکی از این موضوع‌ها، کیوسک‌هاست. اما به‌دلیل اهمال در این زمینه متأسفانه امروز سهل‌ترین مکان برای دسترسی به دخانیات شاید همین کیوسک‌های ما باشد.

خداکرمی، عضو شورای شهر معتقد است که سختگیری در مورد ممنوعیت فروش دخانیات در کیوسک‌ها نمی‌تواند سبب کاهش استعمال دخانیات شود...

حالا من عرض کردم که ما باید به اصل وجودی این کیوسک‌ها برگردیم؛ اینکه این دکه‌ها ابتدا برای مطبوعات بوده، نه اینکه بخواهد سرویس دیگری در این فضا ارائه شود. هدف اصلی ما این است که آن فلسفه اصلی را احیا کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 20 خرداد 97، شماره: 19134


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین