پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۳۸۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۷
اگر بگیر و ببندی باشد اتفاقا الان وقت آن است که با دلالان و سوء استفاده کنندگان از شرایط که اقدامات آنان نظام اقتصادی را به چالش می کشد و بهم می ریزد و در نهایت دود اقدامات شان به چشم مردم و کشور می رود، برخورد شود. چطور به بهانه حاکم کردن نظام اجتماعی با دختری که شاید مقداری مویش بیرون باشد، برخورد شده و می شود، اما به بهای حاکم کردن نظم اقتصادی با دلالان در بازارهای مختلف برخورد نمی شود. مسئولان یقین بدانند که در موضوع اول هیچ لطمه و صدمه به کشور و حاکمیت نخواهد خورد، اما...

شعارسال: جمله ای از شهید مظلوم آیت الله دکتر« سید محمد بهشتی» در کتاب بانکداری، ربا و قوانین اسلامی ذکر شده است که خیلی برای شرایط امروز کشور و جامعه به درد می خورد. شهید بهشتی می گوید: « اگر در جامعه کسانی فقرا را به صبر دعوت کردند که میدان را برای یغماگری یغماگران باز بگذارند...و بگویند صبور باش تا خدا در آخرت به تو عوض بدهد....این سخن، سخن اسلام نیست». موضوعی که اگر مسئولان این روزها دردی برای دوای آن ندارند، حتما باید از ظرفیت مردم برای رفع مشکلات بهره ببرند.

اوضاع و شرایط اقتصاد کشور چند ماهی است که در یک سراشیبی با شیب صد درصدی قرار گرفته است و خیلی از فرصت طلبان و سوء استفاده کنندگان که می توان همان یغماگران به تعبیر شهید بهشتی خواند، در تلاشند از این آب گل آلود ماهی های درشتی صید کنند و هر چقدر که می توانند در این راه جیب مردم را خالی کرده و از ارزش اموال شان بکاهند.

چند وقتی است به جای دولت، صنوف و نهادهای نظارتی، دلالان و یغماگران در بازار حکم رانی می کنند و نهادهای مزبور که انگار کارهای مهمتری از تنظیم بازار، جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت ها، کاهش ارزش دارایی های مردم و له شدن اقشار ضعیف جامعه زیر چرخ های مرکب زیاده خواهی عده ای سوء استفاده گر دارند، هیچ توجهی به این شرایط ندارند و وضعیت مردم هر روز بدتر از روز گذشته می شود.

وضعیت در بازار ارز، طلا و سکه چنان بهم ریخته است که ظرف مدت چند روز قیمت سکه 300 تا 400 هزار تومان افزایش یافته است. این روزها از بازار خودرو زیاد گفته ایم و انگار هرچه ما به عنوان نمایندگان افکار عمومی از وضعیت نامساعد این بازار سخن بگوییم، بی توجهی ها بیشتر و شرایط و اوضاع بهم ریخته تر می شود؛ چراکه که در بازار خودروهای خارجی تماما کار در دست عده ای سودجو و دلال قرار گرفته که هم دلار دولتی از قوه مجریه می طلبند و هم به بهانه تحریم و افزایش قیمت ها از تحویل و فروش خودرو حتی با نرخ 6-7 هزار تومانی هم اجتناب می کنند.

بازار خودروهای داخلی هم اگرچه در انحصار تمام و کمال ایران خودرو و سایپا قرار دارد، اما عدم فروش خودروهای تولیدی توسط این دو خودروساز که به گفته یک نماینده مجلس چیزی جز احتکار خودروها نیست؛ بازار را چنان متلاطم کرده و در اختیار دلالان قرار داده است که هر روز شاهد قیمت های جدیدی برای خودروهای تولید داخلی هستیم و معلوم نیست که چرا فقط عده ای خاص می توانند خودروهای صفر کیلومتر تولیدی این کارخانه ها را بفروشند.

مسکن هم حکایتی دیگری از گرانی دارد. چند سالی بود که تقریبا بازار مسکن خواببیده و در رکود بود. تقریبا خرید و فروش چشمگیری صورت نمی گرفت و بازار از یک ثبات مطلوبی برخوردار بود. اما با بهم ریخته شدن شرایط اقتصادی از اوایل سال آینده قیمت ها و رقم های آنچنانی برای خرید و فروش مسکن ذکر می شود که به گفته بسیاری از کارشناسان قیمت ها حبابی است، اما در طول سالیان اخیر هرگاه به مردم حرفی از حباب گفته شده تقریبا سخن نادرستی بوده و این نشان می دهد که مسئولان امر یا برآورد درست و دقیقی از اوضاع و شرایط ندارد یا قدرت مدیریتی و ایده و تفکرات شان همخوانی با شرایط عادی و واقعیات کشور ندارد.

این وضعیت ملک چنان افراد که اجاره نشین و یا به اصطلاح مستاجر هستند را تحت فشار قرار داده است که مشکلات عدیده ای را در سطح جامعه از این ناحیه شاهد هستیم. در سایر بازارها نظیر بازار مواد غذایی، بازار لوازم خانگی و ... هم شاهد همین سودجویی ها و بهم ریختگی ها هستیم و مردم از این ناحیه یعنی از بعد اقتصادی به شدت تحت فشار قرار گرفته اند؛ جز عده ای خاص که با چنین تغییر و تحولاتی تازه می توانند دست به سوداگری زده و به نان و نوایی برسند.

این شرایط بسیار سخت اقتصادی، یکی از مهمترین مطالباتی که مردم دارند این است که مسئولان تمام وقت خود را صرف رتق و فتق امور کنند، اما آنچه از مسئولان در قوه مجریه و نهادهای نظارتی شاهدیم این است که آنها همچون گذشته روال و رویه کاری خود را دارند و هیچ اقدام جدی برای رفع مشکلات و ساماندهی امور ندارند؛ موضوع و رویه ای که می توان گفت که تقریبا هیچ سنخیت و همخوانی با خواسته های مردم ندارد.

اگر بگیر و ببندی باشد اتفاقا الان وقت آن است که با دلالان و سوء استفاده کنندگان از شرایط که اقدامات آنان نظام اقتصادی را به چالش می کشد و بهم می ریزد و در نهایت دود اقدامات شان به چشم مردم و کشور می رود، برخورد شود. چطور به بهانه حاکم کردن نظام اجتماعی با دختری که شاید مقداری مویش بیرون باشد، برخورد شده و می شود، اما به بهای حاکم کردن نظم اقتصادی با دلالان در بازارهای مختلف برخورد نمی شود. مسئولان یقین بدانند که در موضوع اول هیچ لطمه و صدمه به کشور و حاکمیت نخواهد خورد، اما حتما با نامساعد شدن شرایط اقتصادی مشکلات و معضلاتی از جمله در مباحث امنیتی برای کشور بوجود خواهد آمد.

برخی انگار که می خواهند خود و هفت جد و آبادشان را از شرایط ایجاد شده در کشور تامین کنند و در طول چند روز و چند ماه سود ده ها سال را به دست بیاورند. این افراد را در هر بازار اقتصادی می توان مصداق همان یغماگر از دیدگاه شهید بهشتی خواند و حتما باید متناسب با قوانینی که در حوزه اخلال در نظام اقتصادی وجود دارد، توسط نهادهای اجرایی و نظارتی مورد تعیب قرار داده و محاکمه کرد.

درست است که اقتصاد با دستور پیش نمی رود، اما کاری که این عده می کنند و ضربه ای که افراد مذکور بر پیکره کشور، وضعیت اقتصادی و بدنه مردم وارد می کنند، هیچ سنخیتی با اصول اقتصادی نداشته و به هیچ عنوان بویی از در نظر گرفتن منافع ملی و منافع مردم در آن نیست؛ لذا برخورد با این افراد را نمی توان در راستای دستوری اداره کردن اقتصاد تحلیل و ارزیابی کرد.

در شرایطی که برخی کشورهای خارجی از جمله آمریکایی ها تلاش می کنند با وارد کردن فشارهای بین المللی و همچنین پیگیری ایجاد فشار از داخل شرایط کشور را به سمت نامطلوبی ببرند؛ حتما اولین اقدام باید در مقابل این دستور کار آنها از سوی اول مسئولان و دوم مردم صورت بگیرد. حتما باید شاهد یک رویه و اقدام عملی در خصوص شرایط نامساعد بازار و شرایط نامطلوب اقتصادی مردم باشیم و بعد از مردم برای ایستادگی در مقابل فشارها انتظار داشته باشیم.

اگر چیزی غیر از این باشد و مسئولان اجرایی و نظارتی فکری به حال رفع وضعیت نامطلوب اقتصادی نکنند، حتما شاهد برخی اعتراضات مردمی نسبت به شرایط نامطلوب اقتصادی مشابه آنچه در دی ماه 96 شاهد آن بودیم ، خواهیم بود. پس برای جلوگیری از هرگونه اعتراضی که ممکن است با سوء استفاده دشمنان معضلی برای کشور ایجاد کند، باید هرچه زودتر اقدام کرد و با محتکران، دلالان و سوء استفاده کنندگان از این شرایط نامطلوب اقتصادی برخورد جدی و قاطعی شود؛ آقایان مسئول، همین امروز هم برای این کار دیر است؛ چه برسد به فردا!

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری تابناک ، تاریخ انتشار: 21 خرداد ، 1397 ، کدخبر: 806993، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
0
0
از همین الان به نظر من باید شروع کرد و با این افراد سودجو برخورد های قانونی کرد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین