پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۳۸۸۸
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴
شهريار حيدري، مديرکل امور مرزي وزارت کشور، از ابلاغ آيين‌نامه «ساماندهي مبادله کالا در بازارچه‌هاي غيررسمي موقت مرزي» و همچنين آيين‌نامه «ساماندهي ورود کالا توسط ملوانان شناورهاي دريايي با ظرفيت کمتر از 500 تن (ته‌لنجي)» به استانداران و دستگاه‌هاي ذي‌ربط خبر داد. او در اين ميان هم گفت که به علت اينکه کولبري، يک فعاليت موقتي است، بيمه آن ها منتفي شده است.

شعار سال: مديرکل امور مرزي وزارت کشور، روز گذشته، نشستي خبري برگزار کرد تا در مورد آيين‌نامه ساماندهي مبادله کالا در بازارچه‌هاي غيررسمي موقت مرزي خبر دهد. حدود سه ماهي است که مرزهاي کولبري غربي کشور دچار مشکل شده‌اند. پس از آنکه دولت در اواخر سال گذشته، تصميم به اجراي طرح ساماندهي مرزهاي استان و جايگزين‌شدن پيله‌وري به‌جاي کولبري گرفت، فضاي کسب‌وکار در اين مناطق دچار تشنج شد. کار به جايي رسيد که از اواخر فروردين‌ماه، کسبه و بازاريان شهرهاي بانه، مريوان، سقز و جوانرود، اقدام به بستن مغازه‌هاي خود کردند. آنها معترض بودند که بسته‌شدن مرزها باعث شده تا مرزنشينان و به‌خصوص کولبران که درآمدشان از ورود کالا از مرزهاست، دچار زيان شوند و زندگي‌شان به خطر افتاده است. آن ها در اعتراض به اين موضوع سفره‌اي خالي در خيابان پهن کرده و به صورت نمادين به دولت نشان دادند که سفره‌شان خالي است.

حالا بعد از گذشت اين اتفاقات، شهريار حيدري، مديرکل امور مرزي وزارت کشور، از ابلاغ آيين‌نامه «ساماندهي مبادله کالا در بازارچه‌هاي غيررسمي موقت مرزي» و همچنين آيين‌نامه «ساماندهي ورود کالا توسط ملوانان شناورهاي دريايي با ظرفيت کمتر از 500 تن (ته‌لنجي)» به استانداران و دستگاه‌هاي ذي‌ربط خبر داد. او در اين ميان هم گفت که به علت اينکه کولبري، يک فعاليت موقتي است، بيمه آن ها منتفي شده است.

او درخصوص آيين‌نامه‌ها توضيح داد: «دولت سال گذشته اين دو آيين‌نامه را تصويب کرد، اما بنا بر دلايلي اجراي آنها با مشکلاتي مواجه بود؛ مشکلاتي مانند جانمايي بازارچه‌ها و توجه به مردم مناطق مرزي که خوشبختانه در اصلاح آيين‌نامه‌ها اين موضوعات به خوبي مدنظر قرار گرفت. در گذشته کالاها به پشت مرزهاي کشور آورده و توسط کولبرها به داخل کشور منتقل مي‌شدند. اين انتقال کالا به داخل کشور بدون نظارت انجام مي‌شد که در آيين‌نامه‌هاي جديد ظرفيتي براي نظارت ايجاد شده و ضمنا شأن و شئون مردم مرزنشين در آن به خوبي مدنظر قرار گرفته است». حيدري در پاسخ به سؤالي درخصوص بيمه کولبران و تعيين‌تکليف اين موضوع در آيين‌نامه‌هاي جديد گفت: «کولبري فعاليتي موقت است و يک فعاليت پايدار محسوب نمي‌شود و در حقيقت يک شغل ناپايدار است و امتيازات درنظرگرفته‌شده نيز براي مردم مرزنشين موقت است، بنابراین بحث بيمه براي آنها منتفي است؛ اما اگر با ظرفيت‌هاي ايجادشده در آيين‌نامه جديد بحث ايجاد اشتغال توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت محقق شود، امکان درنظرگرفتن بيمه نيز براي مرزنشينان محقق مي‌شود». حيدري ادامه داد: «براي مرزنشيناني که شرايط بهره‌مندي از اين امتيازات را دارند و مشمول آيين‌نامه هستند اين موارد در نظر گرفته مي‌شود. البته مرزنشيناني شامل اين آيين‌نامه هستند که اولا شغل خاصي نداشته باشند و ثانيا مرزنشين باشند و درآمد پاييني داشته باشند که همه اين افراد در قالب يک سامانه احصا شده و همچنين براي فهرست کالاهايي که قابل ورود به کشور هستند نيز در کارگروه مشترکي ميان دستگاه‌هاي ذي‌ربط تصميم‌گيري انجام شده است».

15 بازارچه رسمي در مناطق مرزي

او همچنين گفت: «در کنار تصويب اين آيين‌نامه، مرزها و معابر غيررسمي که قبلا قاچاق در آنها صورت مي‌گرفت، توسط نيروهاي نظامي و انتظامي و مرزبانان مسدود خواهد شد. در اين آيين‌نامه‌ها معابر تعريف شده و 15 بازارچه در مناطق مرزي ايجاد و به صورت رسمي اعلام شده است».

چرا کولبران کشته شدند

اما مسئله کولبران فقط بحث بازارچه‌هاي مرزي نيست. برخي از آنان در مرزها و مسيرهاي صعب‌العبور جان خود را از دست مي‌دهند. جمعه گذشته بود که يک کولبر ۴۷ ساله بر اثر سقوط از ارتفاعات صعب‌العبور مرزي پاوه، جان خود را از دست داد. هفدهم خرداد هم يک کولبر سردشتي به نام اسکندر جان خود را از دست داد. البته کولبران فقط بر اثر حوادث طبيعي جان خود را از دست نداده‌اند. شهريور سال گذشته  از کشته‌شدن دو کولبر بانه‌اي بر اثر حادثه‌اي غيرطبيعي خبر داده شد. دادستان نظامي استان کردستان، درباره جزئيات حادثه گفته بود که در جريان تيراندازي تعدادي از مأموران هنگ مرزي بانه به سوي يک گروه کولبر، دو نفر از کولبران جان خود را از دست دادند. سخنگوي دولت همان زمان گفته بود که موضوع را پيگيري خواهد کرد. در آبان و آذر سال گذشته هم سه کولبر ديگر جان خود را از دست دادند. مديرکل امور مرزي وزارت کشور، در نشست خبري خود درخصوص تعداد کولبران کشته‌شده در مرز گفت: «هيچ کولبري در مرزهاي رسمي کشته نشده است. مرزبانان اين کشور مسئول امنيت کشور هستند و هنگامي که در ساعات شب فردي از معابر غيررسمي در حال عبور است براي مرزبانان قابل تشخيص نيست که اين فرد کولبر است يا قاچاقچي و معاند. مردم نيز از مرزبانان انتظار دارند که براي حفظ امنيت اين کشور با چنين اقدامات و ورودهاي غيرقانوني به کشور مقابله کند. بي‌ترديد کشته‌ها و زخمي‌ها در معابر غيررسمي کشور اتفاق مي‌افتد».

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه شرق، تاریخ انتشار 21 خرداد 97، کد مطلب: 189108، www.sharghdaily.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین