پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۳۹۸۴
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸
سازمان بورس و اوراق بهادار در آخرین تصمیم مرتبط با شرکت‌های تحت نظارت، صورت‌های مالی نمونه شرکت‌های پیمانکاری را ابلاغ و بر ضرورت تهیه گزارش تفسیری مدیریت بر اساس اطلاعات شرکت اصلی و گروه تاکید کرد.

شعار سال: در این راستا سعید محمد علیزاده، مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس به ارائه توضیحات تکمیلی پرداخت و گفت: وجود اطلاعات مالی شفاف یکی از الزامات اساسی کارآیی بازار سرمایه است. در قانون بازار اوراق بهادار در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و با هدف ساماندهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارآی اوراق‌بهادار، وظایف و اختیاراتی برای سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص تهیه و انتشار اطلاعات از سوی اشخاص تحت‌نظارت در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه توضیح داد: طبق مواد ۴۱ و ۴۲ قانون بازار اوراق بهادار سازمان بورس موظف است بورس‌ها، ناشران اوراق ‌بهادار، کارگزاران، معامله‌گران، بازارگردانان، مشاوران سرمایه‌گذاری و کلیه تشکل‌های فعال در بازار سرمایه را ملزم به استفاده از استانداردهای حسابداری و حسابرسی ملی کشور در انتشار اطلاعات جامع فعالیت خود کند. در همین راستا ناشر اوراق بهادار نیز موظف است صورت‌های مالی را طبق مقررات قانونی، استانداردهای ‌حسابداری و گزارش‌دهی مالی و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی که توسط سازمان ابلاغ می‌شود، تهیه و منتشر کند. علیزاده در ادامه افزود: در این راستا سازمان بورس به منظور بهبود افشای اطلاعات در صورت‌های مالی صنایع مختلف، تصمیم به اعلام صورت‌های مالی نمونه در صنایع گوناگون گرفته است. به این ترتیب صنایعی که از لحاظ فعالیت مالی شباهت به یکدیگر دارند، از یک صورت مالی نمونه پیروی کرده و اقدام به انتشار گزارش مالی خود بر اساس این ساختار داشته باشند. وی ادامه داد: به این ترتیب ناشرانی که موضوع فعالیت شبیه به یکدیگر دارند، از یک استاندارد خاص در گزارشگری تبعیت کنند. این موضوع در راستای افزایش شفافیت و افزایش قابلیت مقایسه بین صنایع مشابه‌صورت می‌‌گیرد. وی در ادامه افزود: بر این اساس «صورت‌های مالی نمونه صنایع» طبق استانداردهای حسابداری، در کمیته استانداردها و آموزش سازمان بورس بررسی می‌شود. سپس توسط کمیته فنی سازمان حسابرسی تایید شده و در نهایت ابلاغ می‌‌شود.

علیزاده در ادامه با اظهار این مطلب که صورت‌مالی‌های نمونه صنایعی از قبیل تولیدی، بیمه‌ای، خدماتی و لیزینگ در ماه‌های گذشته ابلاغ و اجرا شد، گفت: حال در آخرین تصمیمات سازمان بورس، صورت‌های مالی نمونه شرکت‌های پیمانکاری ابلاغ شد که انتشار صورت مالی بر اساس این فرمت از روز ۱۹ خردادماه لازم‌الاجراست. وی در ادامه با اشاره به هدف اصلی از اجرای این موارد گفت: افزایش شفافیت، نظم‌بخشی بیشتر و مقایسه صحیح‌تر از جمله اهداف اصلی تدوین چنین دستورالعملی برای انتشار صورت‌های مالی صنایع گوناگون است. مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس در ادامه تاکید کرد: به این ترتیب از روز شنبه‌صورت مالی نمونه‌ای به تمامی شرکت‌های پیمانکاری ثبت‌شده نزد سازمان و حسابرسان معتمد اعلام شد. بهبود افشای اطلاعات در صورت‌های مالی شرکت‌های پیمانکاری و به منظور تامین نیاز‌های اطلاعاتی سرمایه‌گذاران و سایر ذی‌نفعان از مهم‌ترین ابعاد الزام برای «صورت‌های مالی نمونه شرکت‌های پیمانکاری» بوده است. علیزاده در ادامه خاطرنشان کرد: آن دسته از ناشرانی که طبق استاندارد‌های حسابداری، ملزم به تهیه صورت‌های مالی تلفیقی هستند باید گزارش تفسیری مدیریت را طبق «ضوابط تهیه گزارش تفسیری مدیریت» و «راهنمای به‌کارگیری ضوابط تهیه گزارش تفسیری مدیریت» برای شرکت اصلی و گروه، در قالب یک گزارش، تهیه و همراه با صورت‌های مالی ارائه کنند. وی در ادامه تاکید کرد: این امر زمینه‌ای برای تفسیر وضعیت مالی، عملکرد مالی و جریان‌های نقدی شرکت اصلی و گروه فراهم خواهد کرد. به گفته علیزاده، صورت‌های مالی نمونه مزبور در‌برگیرنده حداقل الزامات ارائه و افشا توسط شرکت‌هاست و در صورتی‌که سازمان بورس و اوراق بهادار، الزامات بیشتری برای ارائه و افشا در صورت‌های مالی اعلام کند، شرکت‌ها مکلف به ارائه اطلاعات موردنیاز هستند. وی در ادامه با اظهار این مطلب که در تهیه صورت‌های مالی نمونه، به افشای مناسب و کافی اطلاعات تحت‌شرایط عمومی و کلی تاکید شده، گفت: به این ترتیب از پرداختن به اطلاعات مرتبط با شرایط خاص، خودداری شده است. در موارد بااهمیت، اطلاعات مرتبط با شرایط خاص نیز باید حسب مورد و ضرورت طبق استانداردهای حسابداری گزارش شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 21 خرداد 97، شماره: 3398838


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین