پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۳۹۹
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۷
وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح پروژه بازآفرینی میدان اصلی شهدای ذهاب رشت تاکید کرد: آنچه وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن است، سیاست بازآفرینی شهری است تا بیشتر هزینه به جای اینکه بیرون شهرها مصرف شود در مرکز شهرها مورد استفاده قرار گیرد.

شعارسال: عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی طی سخنرانی در مراسم افتتاح پروژه بازآفرینی میدان اصلی شهدای ذهاب رشت درباره اقدامات انجام شده در حوزه وظایف وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: در سال ۹۴ توانستیم پروژه‌های بسیار بزرگ و اندیشه‌های بسیار بزرگی را در سطح کشور آغاز کنیم که بازگشت ایران به سطح تولید قبلی در حوزه نفت و برگشت به صیانت از چاه‌های نفت و گاز و ارتقای موقعیت‌اش در بین تولیدکنندگان ازجمله آن‌ها به شمار می‌رود. در حوزه وظایف وزارت راه وشهرسازی نیز ما موفق شدیم در مورد پروژه‌های بزرگ مقیاس فکر کرده وبرخی از آن‌ها را آغاز کنیم.

آخوندی در این‌باره ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در طول سال گذشته در حوزه هوایی توانست بازسازی تمامی فرودگاه‌های بین المللی و به دنبال آن نوسازی ناوگان هوایی را با هدف برخورداری از پروازهای مستقیم از داخل کشور به تمام نقاط جهان آغاز کند. در حقیقت سال‌ها بود که مردم کشور از کیفیت نازل هواپیماها رنج می‌بردند.

وزیر راه و شهرسازی در این خصوص افزود: اندیشه نوسازی یک‌باره ناوگان هوایی با ۱۳۸ فروند هواپیما، اندیشه بسیار بزرگی بود که در یک فضای سیاسی مطمئن و با ثبات قابل طرح بود. این اندیشه را سال ۹۲ و ۹۳ نمی‌توانستیم مطرح کنیم، امکان طرح این مسئله تنها بعد از دوره برجام ممکن بود. ما در حال حاضر ۶۰ فرودگاه در کل کشور داریم که تنها ۱۰ مورد آنها فعال هستند و بقیه نیمه‌فعال یا راکد هستند. درحقیقت تجهیز ناوگان هوایی به هواپیماهای سبک باعث می‌شود همه فرودگاه‌های کشور به پروازهای ایمن و مطمئن به دور دست‌ترین نقاط دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: من به عنوان وزیر راه و شهرسازی واقعا سینه‌ام فشرده می‌شود که مردم ایران از سال ۹۰ تا ۹۳ ، نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار و در سال ۹۴ حدود ۴ میلیارد دلار از ایرلاین‌های خارجی بلیت تهیه کردند، درحالی که ایران مرکز منطقه و جایی است که باید همه پروازهای عبوری از آن انجام بشود. ایران جایی است که می‌تواند مرکز پروازهای بین‌المللی در منطقه باشد. برخی از بی‌تدبیری‌ها باعث شد این مرکزیت به صورت تصنعی از ایران به سمت جنوب یا شمال غرب برود و ما این موقعیت استراتژیک خود را از دست بدهیم، اما ما مجددا این موقعیت استراتژیک را به دست خواهیم آورد.

عضو کابینه تدبیر و امید در ادامه سخنان خود تأکید کرد: ما باید طی ۵ سال آینده ناوگان هوایی ایران را نوسازی کنیم و باید در کنار آن تمامی فرودگاه‌های کشور را بسازیم، مردم همیشه انتظار داشتند فرودگاه امام خمینی در تهران مرکز منطقه باشد، از دهه ۵۰ قرار بود این مرکز به عنوان یک فرودگاه بین‌المللی و با تراز بین‌المللی عمل کند. آخرین ظرفیت این فرودگاه ۶ میلیون مسافر است درحالی که باید تاکنون به ۹۰ میلیون مسافر دست می‌یافت. ما سال گذشته موفق شدیم عملیات احداث دو ترمینال بزرگ را آغاز کنیم؛ یک ترمینال با ظرفیت ۵ میلیون مسافر و دیگری با ظرفیت ۲۲ میلیون مسافر و امیدوارم هرچه سریعتر بتوانیم این عقب ماندگی را جبران کرده و این افتخار را برای مردم خلق کنیم.

آخوندی با بیان اینکه هم‌زمان با توسعه ناوگان هوایی درحال حاضر به سمت توسعه صنعت ریلی در حال حرکت هستیم نیز گفت: ما به زودی ۶ مرکز استان ازجمله رشت را به شبکه ریلی وصل می‌کنیم، تاکنون تقریبا تمام زیرسازی شبکه ریلی از قزوین به رشت انجام شده و ۳۰ کیلومتر از روسازی آن نیز به پایان رسیده، خوشبختانه خرید ریل به صورت انبوه صورت گرفته و تلاش ما بر این است که بتوانیم در سال جاری و حداکثر تا ابتدای ۹۶ ریل را به رشت برسانیم.

وی در این خصوص ادامه داد: هنوز در ناوگان ریلی ایران واگن‌هایی رفت و آمد می‌کنند که عمر آن‌ها بالای ۵۰ سال است که موظفیم آن را نوسازی کنیم، ما از سال گذشته این ایده‌ها را شروع کردیم و توانستیم قطارهای ۵ ستاره‌ای را در مسیر تهران- مشهد و شیراز فعال کنیم و امیدواریم بتوانیم اقدامات بزرگی را در این حوزه نیز انجام دهیم که شبکه ریلی ایران به شبکه ریلی آسیا متصل شود. همانطور که می‌دانید اولین قطار از چین وارد ایران شد ما می‌خواهیم که این ارتباط به پاکستان، افغانستان، ترکیه، آسیای میانه و اروپا با همین شبکه ریلی متصل شود، ما می‌توانیم با همتی بزرگ از نجف اشرف و کربلای معلی به مشهد ارتباط ریلی داشته باشیم این اقدامات قابل انجام و امید است با کمک مردم و دولت به زودی به مرحله عمل برسد.

وزیر راه وشهرسازی همچنین اظهار کرد: این بحث در حوزه جاده نیز وجود دارد، آزادراه قزوین به رشت تا کنون فعال بوده و تنها ۱۱ کیلومتر آن اجرا نشده بود، ۱۱ کیلومتری که همه آن یا پل است یا تونل که بخش سختی بود که تاکنون بخش اعظمی از آن نیز انجام شده است امیدواریم تا خرداد بقیه آن نیز به بهره‌برداری برسد.

آخوندی سخت شدن عبور و مرور پیاده در شهرها به دلیل یورش صنعتی شدن و خودرو به این مناطق را بزرگترین مشکل موجود در نظام شهرسازی اعلام کرد و گفت: شهر جایی است که مردم می‌خواهند در آن یک زندگی سعادتمند داشته باشند و از آن لذت ببرند، مکانی است که مردم می‌خواهند از رفت و آمدها و روابط بین خودشان خشنود باشند، جایی که می‌خواهند بتوانند دیگران را دعوت کرده و خودشان نیز به نقاط مختلف سفر کنند. بنابراین ما باید شهر را گونه‌ای دیگر ببینیم، در واقع جایی که پیاده در آن سروری کرده و عبور و مرور پیاده به صورت ایمن در آن انجام بگیرد شهری است که می‌توانیم از آن لذت ببریم. پیاده فقط به مسیر عبور نیاز ندارد بلکه پیاده آسمان، زیبایی، امنیت و فراغت می‌خواهد. پیاده برای گفتگو کردن با دیگران، خواندن کتاب، دیدن یک نمایشنامه، دیدن یک فیلم، شرکت در یک مراسم آیینی، یک خرید و یک شادی و گاهی غم نیاز به یک فضای همدلی و گفتگو دارد این چیزی است که تمام شهرهای ما از نبود آن در رنج هستند.

آخوندی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: آنچه ما در وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن هستیم سیاست بازآفرینی شهری است؛ چیزی که ما در آن ببینیم هر شهری دارای سوابقی است که برای آن شهر و شهروند ارجمند است. متاسفانه مرکز شهرهای ما دچار بی‌مهری طولانی و فرسایش شدند. هزینه‌های بسیار زیادی در این کشور صورت گرفته است، پیرامون شهرهای ما گسترش پیدا کرده و کیفیت زندگی به شدت کاهش یافته است. سرانجام شهرها مثل سیبی شدند که از درون دچار پوسیدگی شده‌اند بنابراین بهتر است که بیشتر هزینه به جای اینکه بیرون شهرها مصرف شود در مرکز شهرها مورد استفاده قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه هنوز مرکز شهرهای ما را مشروط بر اینکه برنامه‌ریزی درست داشته و در سیطره ماشین قرار نگیرند، ظرفیت پذیرش جمعیت زیادی را دارند گفت: اگر ما می‌گوییم فرهنگ ایرانی کجاست؛ آیا این فرهنگ در بیایان‌هاست یا در مراکز همین شهرها؟ اگر ما از آثار تمدن و حس تعلق صحبت می‌کنیم این موارد کجا هستند؟ ما خانه خودمان، کوچه خودمان و در واقع محله خودمان را گم کرده‌ایم، جایی که بتوانیم با یکدیگر در آن درددل کنیم را گم کرده‌ایم. ساختمان‌های مرتفعی که ساخته می‌شود همه با یکدیگر غریبه‌اند و کسی با آنها حس تعلق ندارد ولی در این کوچه بازارها همه همدیگر را می‌شناسند در واقع سیاست محله محوری سیاست بسیار درست و به جایی است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین ضمن قدردانی از شهرداری رشت که سه محله اصلی را محور قرار داده و برای نوسازی هریک از آنها ارتباط بین آنها را نیز تنطیم کرده است و شهر را بر مبنای پیاده و انسان یک بار دیگه بازتعریف کرده، بیان کرد: ما نمی‌خواهیم به عهد گذشته برگردیم، ما می‌فهمیم که در دورانی مدرن زندگی می‌کنیم، ولی همه این مدرنیته باید در خدمت انسان باشد نه خودرو. امیدوارم بتوانیم دست به دست هم داده و باهم تمام شهرهای ایران را آباد کنیم.

آخوندی در پایان افزود: همه سیاست‌های ما در زمینه منظر شهری، مسکن و شهرسازی، در جهت توسعه بافت‌های میانی شهرها خواهد بود؛ به همین دلیل ما در پایان سال در شورای تامین پول و اعتبار به گونه‌ای تصویب کردیم که هرکسی در این بافت‌ها اقدام به ساخت یا خرید خانه کند به زوجین ۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۱۳ درصد داده می‌شود و امیدواریم این نرخ سود را باز هم کمتر کنیم. این امکان آبادسازی محلات‌مان را می‌دهد. من امیدوارم جوانان رشت همین محلات را برای خانه‌دار شدن انتخاب کنند و ما به همان دورانی که به آن حس تعلق داریم بازگردیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار خبر 12 فروردین 1395، کدمطلب: 522848 ، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین