پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۴۰۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
روز گذشته مشارکت سازمان انرژي اتمي با وزارت بهداشت براي درمان پيشرفته سرطان آغاز شد. برخلاف تصور عمومي مبني بر اينکه سازمان انرژي اتمي همواره مشغول غني‌سازي اورانيوم يا توليد آب سنگين است، بايد گفت حوزه‌هاي وسيع ديگري در اين زمينه وجود دارد؛ مانند درمان بيماران سرطاني!

شعار سال: روز گذشته مشارکت سازمان انرژي اتمي با وزارت بهداشت براي درمان پيشرفته سرطان آغاز شد. برخلاف تصور عمومي مبني بر اينکه سازمان انرژي اتمي همواره مشغول غني‌سازي اورانيوم يا توليد آب سنگين است، بايد گفت حوزه‌هاي وسيع ديگري در اين زمينه وجود دارد؛ مانند درمان بيماران سرطاني با روش پزشكي هسته‌اي كه قرار است با كمك اين سازمان بزرگ‌ترين مركز خاورميانه در اين زمينه در كشور ساخته شود. مركزي كه به گفته وزير بهداشت قرار است «يکي از مراکز مهم در زمينه تشخيص و درمان سرطان باشد». به گفته كارشناسان اين نوع درمان يعني استفاده از پزشكي هسته‌اي از كم‌عارضه‌ترين نوع درمان در جهان محسوب مي‌شود كه در اين مركز استفاده خواهد شد.

نادر توكلي، معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشكي ايران، درباره امضاي اين تفاهم‌نامه به «شرق» گفت: پزشكي هسته‌اي جزء رشته‌هاي تخصصي محسوب مي‌شود كه شامل تشخيص و درمان بيماري‌هايي مانند سرطان، بيماري‌‌هاي صعب‌العلاج و هورموني است كه در‌حال‌حاضر به صورت محدود از اين تكنولوژي استفاده مي‌شود؛ اما در مركزي كه روز گذشته تفاهم‌نامه آن با سازمان انرژي اتمي به امضا رسيد، آخرين تكنولوژي روز دنيا در زمينه سلول‌درماني، ژن‌درماني و دیگر درمان‌ها به كار گرفته خواهد شد و بيماراني كه در سراسر كشور غربالگري مي‌شوند و درمانشان ناموفق بوده است، به اين مركز فوق‌تخصصي انتقال داده خواهند شد تا مراحل درمان را طي كنند.

او با بيان اينكه درمان انواع سرطان از طريق يون‌درماني و پرتو‌درماني از روش‌هاي روز دنيا براي درمان اين نوع بيماري‌ها به حساب مي‌آيد، ادامه داد: اين روش درماني بسيار كم‌عارضه‌تر از دیگر روش‌هاي درمان سرطان مانند شيمي‌درماني و اشعه‌درماني است؛ همچنين با بهره‌مندي از پزشكي‌ هسته‌اي مي‌‌توان بسياري از جراحي‌ها را از طريق اشعه و تكنولوژي‌هاي روز دنيا انجام داد كه عمدتا عوارض بسيار پاييني دارد. در‌حال‌حاضر اين نوع درمان در كشور به صورت محدود وجود دارد و عملا باعث مي‌شود برخي از بيماران براي درمان به كشور‌هاي ديگر كه داراي اين تكنولوژي هستند، مراجعه كنند؛ در‌حالي‌كه متخصصان اين رشته در كشور وجود دارند؛ اما به دليل نبود تكنولوژي عملا نمي‌توانند خدمات ارائه دهند. با توجه به ظرفيت كشور، وزارت بهداشت و سازمان انرژي اتمي با همكاري دانشگاه علوم‌پزشكي ايران تصميم به راه‌اندازي اين مركز گرفتند كه اگر به مرحله اجرا برسد، به بزرگ‌ترين و پيشرفته‌ترين مركز پزشكي هسته‌اي در خاورميانه بدل خواهد شد و نه‌تنها مجبور به ارجاع بيماران به كشور‌هاي ديگر نخواهيم شد؛ بلكه پذيراي بيماران دیگر كشور‌ها نيز خواهيم بود. توكلي در ادامه اظهار كرد: طبق تفاهم‌نامه‌اي كه به امضا رسيده است، در خاورميانه مركزي به اين پيشرفتگي وجود ندارد و نمونه آن را مي‌توان در دیگر كشور‌ها مانند انگلستان، اتريش و برخي كشور‌هاي پيشرفته دنيا پيدا كرد كه با انتقال اين تكنولوژي به داخل مي‌توان در درمان بسياري از بيماري‌هاي سرطاني و صعب‌العلاج به خودكفايي برسيم. در اين مركز ساخت يك دانشكده بين‌المللي نيز در نظر گرفته شده كه علاوه بر دانشجويان داخلي مي‌توانيم دانشجويان خارجي را نيز براي تحصيل در اين زمينه جذب كنيم؛ علاوه‌بر‌اين در اين مركز پژوهش‌هايي در زمينه درمان بيماري‌ها صورت خواهد گرفت.

روز گذشته وزير بهداشت و درمان در مراسم امضاي تفاهم‌نامه اهدا و تأمين منابع مالي مرکز آموزش پزشکي و پزشکي هسته‌اي ميان وزارت بهداشت و سازمان انرژي اتمي، گفت: مرکزي که قرار است با کمک سازمان انرژي اتمي ساخته شود، در بخشي از تهران مي‌تواند يکي از مراکز مهم در زمينه تشخيص و درمان سرطان باشد. علاوه‌بر‌اين ايجاد اين بيمارستان باعث حرکت ما در مرزهاي دانش مي‌شود و از طرفي در حوزه اجتماعي و مراقبت از سلامت مردم و استفاده از صنعت انرژي هسته‌اي با بهترين شيوه استفاده صلح‌آميز آن که کاربردهاي زيادي در پزشکي دارد، کمک مي‌کند و اقدام بسيار خوبي بوده که به خاطر آن تشکر مي‌کنم. اميدوارم بعد از امضاي اين تفاهم‌نامه کار با جديت دنبال شود و يک کارنامه عملي مقبول براي مردم داشته باشد.

دکتر سيدحسن هاشمي با بيان اينكه تفاهم‌نامه اين پروژه را امضا کرديم و اميدواريم در دو سال آينده افتتاح شود، گفت: اين مجموعه با مشارکت سازمان انرژي اتمي و دانشگاه علوم پزشکي ايران و شهرداري تهران آغاز مي‌شود و همه اين دستگاه‌ها در تأسيس مجموعه‌اي از مراکزي که کارشان تشخيص و درمان و توان‌بخشي بيماران مبتلا به سرطان است، مشارکت مي‌کند و در کنار آن مؤسسات آموزشي هم ايجاد خواهد شد.

او در ادامه گفت: آنچه مهم است، بهره‌مندي از تجهيزات و دانشي است که امروز بسيار جديد است و ما هنوز مانند اکثر کشورهاي پيشرفته آن را در اختيار نداريم. بخشي از اين تکنولوژي‌ها اکنون وارد بازار شده و بخشي از آن هم در سال‌هاي آينده وارد بازار خواهد شد. در‌عين‌حال ايجاد چنين ظرفيت‌هايي نوعي آينده‌نگري است؛ براي اينکه بتوانيم در رقابت‌هاي بين‌المللي از دیگر کشورهاي پيشرفته عقب نمانيم.

دکتر علي‌اکبر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي، نيز در اين مراسم حضور داشت. او با تأكيد بر اينكه ما به سهم خودمان در سازمان انرژي اتمي برخلاف تصور عمومي مبني‌بر اينکه سازمان انرژي اتمي همواره مشغول غني‌سازي اورانيوم يا آب سنگين است، بارها تلاش کرديم تا به افکار عمومي اين مطلب را برسانيم که حوزه‌هاي وسيع ديگري هم وجود دارند که سازمان انرژي اتمي با آنها همکاري مي‌کند، گفت: به‌عنوان‌مثال در حوزه راديوداروها براي نزديک به يک ميليون بيمار نيازمند اين داروها در کشور آنها را توليد کرديم، آن هم در شرايطي که آسان نيست. بحث ديگري که بعد از برجام شاهد رشد چشمگير آن بوديم، موضوع تأمين تجهيزات تخصصي در ساخت واکسن و داروهاي جديد بوده است، به‌طوري‌که در عرض دو تا سه سال گذشته توانستيم انواع سانتريفيوژهاي مورد نياز صنعت داروسازي و واکسن‌سازي را براي وزارت بهداشت تأمين کنيم، البته ما انجام اين اقدامات را وظيفه خود مي‌دانيم.

رئيس سازمان انرژي اتمي با اشاره به اقدام اين سازمان در زمينه استفاده از شتاب‌دهنده‌هاي خطي اظهار کرد: در بحث شتاب‌دهنده‌هاي خطي که درحال‌حاضر در بيمارستان‌ها به کار گرفته مي‌شود، حدود 200 تا 300 شتاب‌دهنده داريم، هرچند که نيازمان بيش از اين است و بايد در اين حوزه قدم‌هاي علمي و فني بيشتري برداريم. درحال‌حاضر اکثر اين شتاب‌دهنده‌ها وارداتي‌اند و اميدواريم بتوانيم مانند سانتريفيوژها آنها را هم بومي‌سازي کنيم. ما در 20 فروردين سال 97 از يک شتاب‌دهنده خطي رونمايي کرديم که شتاب‌دهنده علمي و صنعتي بود، البته اميدواريم بتوانيم در حوزه شتاب‌دهنده‌ها در بُعد سلامت هم ورود مؤثری داشته باشيم. وي با بيان اينکه اقدام ديگر سازمان ساخت يک بيمارستان فوق‌تخصصي به نام مرکز يون‌درماني در البرز بوده است، افزود: ما فقط خدمات علمي و فني را در اين مرکز ارائه مي‌کنيم و اين بيمارستان متعلق به وزارت بهداشت خواهد بود. به لطف خدا اقدامات لازم در اين زمينه به خوبي پيش مي‌رود و اميدواريم تا انتهاي دولت دوازدهم شاهد راه‌اندازي مرکزي که مي‌توانم بگويم در غرب آسيا بي‌نظير است، باشيم. بيش از دو تا سه سال است که در اين وادي قدم گذاشته‌ايم و اطلاع‌رساني‌هاي لازم انجام شده، طراحي‌ها انجام گرفته، تجهيزات مورد نياز در حال سفارش است و تخصيص‌هاي لازم هم انجام شده است. اميدواريم عمليات گسترده‌تری را در ايجاد اين مرکز يون‌درماني در سال 97 شاهد باشيم.

وي ادامه داد: اين موضوع طي تفاهم‌نامه‌اي است که با وزارت بهداشت پيش مي‌رود و متعلق به وزارت بهداشت است و ما فقط در حوزه‌هاي فني خدمات را ارائه مي‌دهيم، چراکه اين مرکز تجهيزات بسيار پيشرفته‌اي دارد و بايد امکانات گسترده‌اي براي آن؛ چه از حيث نيروي انساني و چه از حيث تأسيساتي تأمين کنيم. صالحي با اشاره به تفاهم‌نامه‌اي که روز گذشته ميان سازمان انرژي اتمي و وزارت بهداشت امضا شد، گفت: ما براي توليد راديوداروها به‌سرعت روي پروژه‌اي به نام جي‌ام‌پي کار مي‌کنيم که پروژه‌اي است که فقط تجهيزاتش نزديک به 60 ميليون اعتبار نياز دارد و براي ساختش چندصد ميليارد تومان بايد هزينه شود که در حال تأمين است و به‌جرئت مي‌گويم اين پروژه در غرب آسيا بي‌نظير است. اقدامات آن انجام شده و تخصيص مالي‌اش هم انجام شده است و هيچ مشکلي در اين زمينه نداريم. صالحي گفت: در اين پروژه راديو‌داروها را بر اساس آخرين استانداردها و در حد وسيع توليد مي‌کنيم و به‌راحتي مي‌توانيم آنها را به کشورهاي نيازمند اين راديوداروها صادر کنيم. به‌هرحال اين پروژه‌ها را در حوزه سلامت با کمک وزارت بهداشت انجام مي‌دهيم. اين پروژه‌ها براي موفقيت نياز به اخذ مجوزهاي لازم با کمک وزارت بهداشت دارند و وزارت بهداشت در چارچوب مقررات به ما کمک کرده است. اميدواريم اين پروژه هم به‌سرعت پيش برود.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه شرق، تاریخ انتشار 21 خرداد 97، کد مطلب: 189118، www.sharghdaily.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
0
0
همکاری سازمان انرژی اتمی در زمینه پزشکی یکی از مواردیه که برای اون سختی های زیادی کشیدیم
پزشکی هسته ای یعنی این
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین