پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۴۰۳۸
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳
متأسفانه برخی بازنشستگان منابع طبیعی یا دانشگاهی در سال‌های اخیر شرکت‌هایی تاسیس و تعدادی از گونه‌های خارجی مهاجم را که کاشت آن دردسر ندارد وارد کشور کرده‌اند و حتی مشاهده شده آنها از طریق دوستانشان در این اداره و آن اداره مدعی جنگل کاری می‌شوند.

شعار سالمتأسفانه برخی بازنشستگان منابع طبیعی یا دانشگاهی در سال‌های اخیر شرکت‌هایی تاسیس و تعدادی از گونه‌های خارجی مهاجم را که کاشت آن دردسر ندارد وارد کشور کرده‌اند و حتی مشاهده شده آنها از طریق دوستانشان در این اداره و آن اداره مدعی جنگل کاری می‌شوند.

اخیرا دوستان من از شمال تماس گرفته و گفته‌اند افرادی تکثیر گیاه چینی پالونیا را در شمال شروع کرده‌اند. حتی عده‌ای از آنها پیشنهاد کرده‌اند برای مبارزه با سفید بالک در تهران پالونیا بکارند. عزیزان، ایرانی که شما به ایرانی بودنش افتخار می‌کنید، پر است از گونه‌های بومی. جنگل‌های خزری ما که باقیمانده جنگل‌های دوران سوم زمین‌شناسی است دارای بهترین، مقاوم ترین، زیباترین و سازگارترین گونه‌هاست.

براساس اطلاع منتشر شده در سایت وزارت کشاورزی آمریکا و بسیاری از منابع معتبر علمی، گیاه پالونیا مهاجم است. هر کسی در هر لباسی چنین گیاهی را برای کشت در شمال یا هر جای دیگر کشور توصیه می‌کند در حالت خوش‌بینانه ناآگاه و در حالت بدبینانه سودجو و کلاهبردار است. اینگونه پیشنهادها درست مانند کاشت کهور آمریکایی در خوزستان، یک نوع کاسبی خطرناک است که به وضعیت ناگوار طبیعت دامن می‌زند. آیا از ورود آزولا به ایران درس نگرفتید؟ آیا از ورود کهور آمریکایی به ایران درس نگرفتید؟ آیا از ورود سفیدبالک به ایران درس نگرفتید؟

از مسئولین محترم تقاضا می‌شود براساس حرف‌های بی‌پایه‌، کاشت گونه‌های خارجی در طبیعت ایران را تجویز نکنند. دیگر دوران بستن قراردادهای پشت پرده گذشته است. در عصر اطلاعات باید شفاف و صادق بود. باید به‌نظر همه گوش داد و آنچه را به صلاح کشور است و با نظرات علمی و رعایت کنوانسیون‌های بین‌المللی تطابق دارد، انجام داد. دوران ورود گونه‌های خارجی به یک قرن گذشته تعلق دارد. آمریکا زمانی خود از وارد‌کنندگان گونه‌های خارجی بود. الان همین کشور سالانه 40میلیارد دلار خسارت بابت این‌گونه‌ها می‌پردازد. هیچ کشوری اجازه ورود گونه خارجی گیاهی و جانوری را به سرزمینش نمی‌دهد. ورود گونه‌های خارجی یعنی ورود دشمن؛ مراقب باشیم با دست خودمان با تنوع زیستی کشورمان نجنگیم.

امسال سال حمایت از کالای ایرانی است. مسئولان به جای شعار، پوستر و بنر، که بازهم نوعی ریاکاری و برخلاف توصیه‌های رهبری در اصلاح الگوی مصرف است، لطف کرده و از کسانی حمایت کنند که گونه‌های بومی را تکثیر و حفاظت می‌کنند. ایران عزیز ما به توجه نیاز دارد. داشته‌های خدادادی خود را ارزش بگذاریم و با حمایت از پژوهش‌های علمی در مورد گونه‌های بومی ایران آن را از ورود گونه‌های خارجی خطرناک بی‌نیاز کنیم.

دکتر حسین آخانی- استاد گیاه‌شناسی دانشگاه تهران


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 8خرداد 97، کدمطلب:18150، www.newspaper.hamshahri.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین