پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۴۱۳۷
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
فقط چهار روز تا اولين بازي ايران در جام جهاني 2018 روسيه مانده است. يوزهاي ايراني که در اين روزها خود را در مسکو براي حضور پرقدرت در جام جهاني آماده مي‌کنند، جمعه در سن‌پترزبورگ به مصاف مراکش مي‌روند.

شعار سال: فقط چهار روز تا اولين بازي ايران در جام جهاني 2018 روسيه مانده است. يوزهاي ايراني که در اين روزها خود را در مسکو براي حضور پرقدرت در جام جهاني آماده مي‌کنند، جمعه در سن‌پترزبورگ به مصاف مراکش مي‌روند. اين براي اولين‌بار در تاريخ است که ايران دو جام جهاني متوالي را تجربه مي‌کند و به همين دليل چند بازيکن ايران سابقه بازي در جام جهاني 2014 را هم در کارنامه دارند. مسعود شجاعي، پژمان منتظري، احسان حاج‌صفي، کريم انصاري‌فرد، رضا قوچان‌نژاد، عليرضا جهانبخش در جام جهاني گذشته حاضر بودند. در‌اين‌ميان مسعود شجاعي تنها بازمانده جام جهاني 2006 است و مي‌تواند به اولين بازيکن تاريخ ايران تبديل شود که در سه جام جهاني بازي کرده است. علي دايي، مهدي مهدوي‌کيا، جواد نکونام، آندرانیک تيموريان، مسعود شجاعي با دو دوره حضور بيشترين سابقه را در اين مسابقات دارند. از بين اين پنج بازيکن، مهدي مهدوي‌کيا و آندرانيک تيموريان در هر شش بازي ممکن حضور داشتند و در اين زمينه رکورد دارند. البته مسعود شجاعي که در دو دوره قبلي چهار بازي کرده است، فرصت شکستن اين رکورد را دارد. طبيعتا اين دو بازيکن با ۵۴۰ دقيقه بازي رکورددار بيشترين دقايق بازي در جام جهاني هستند، ولي مسعود شجاعي با توجه به اينکه در ادوار قبلي دقايق زيادي بازي نکرده، فقط در شرايطي مي‌تواند صاحب اين رکورد شود که ايران از مرحله مقدماتي صعود کند.

در انتظار اولين دو گله

ايران در تاريخ جام جهاني هفت گل زده است. هيچ بازيکن دوگله‌ای در تاريخ ايران ديده نمي‌شود. از جمع 23 بازيکن کنوني تنها رضا قوچان‌نژاد سابقه گلزني در جام جهاني را دارد و مي‌تواند به اولين ايراني که در دو جام جهاني گل زده تبديل شود. مهدي مهدوي‌کيا با يک گل و يك پاس گل روي دو گل ايران در تاريخ اين مسابقات اثرگذار بوده و در اين زمينه رکورددار است.

کاپيتان هفتم

علي پروين در جام جهاني ۱۹۷۸ و جواد نکونام در جام جهاني ۲۰۱۴ در هر سه بازي گروهي کاپيتان ايران بودند. در بين نفرات تيم ملي ايران که براي جام جهاني ۲۰۱۸ روسيه انتخاب شده‌اند، هر بازيکني که بازوبند را ببندد، اولين کاپيتاني در جام جهاني را تجربه خواهد کرد. نادر محمدخاني، احمدرضا عابدزاده، علي دايي و يحيي گل‌محمدي ديگر کاپيتان‌هاي ايران در تاريخ جام جهاني‌اند.

دومين کلين‌‌شيت

ايران در حضور‌هاي قبلي خود تنها موفق به کسب يک کلين‌‌شيت شده بود و عليرضا حقيقي با يک کلين‌شيت در اين زمينه رکورددار است. ايران در چهار دوره گذشته جام جهاني از پنج دروازه‌بان استفاده کرده است. عليرضا بيرانوند مي‌تواند ششمين دروازه‌بان ايران در تاريخ جام جهاني باشد.

بيشترين مربيگري

تاکنون چهار مربي (حشمت مهاجراني، جلال طالبي، برانکو ايوانکوويچ و کارلوس کي‌روش) هدايت تيم ملي ايران را در جام جهاني بر عهده داشته‌اند و هر کدام در سه بازي روي نيمکت تيم ملي نشسته‌اند. کارلوس کي‌روش در بازي با مراکش رکورددار حضور روي نيمکت ايران در جام جهاني خواهد شد.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه شرق، تاریخ انتشار 21 خرداد 97، کد مطلب: 189083، www.sharghdaily.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین