پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۴۱۴۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱
یکه‌تازی موتورسیکلت‌ها که از صدقه‌سری طرح‌های سلبی ترافیک و زوج یا فرد، آزادانه می‌توانند به هر جا که بخواهند سرک بکشند، چنان است که تمامی قوانین از سوی آن ها قابل شکستن است و هر کاری که دوست دارند می‌کنند؛ از ویراژدادن در پیاده‌روها و خطوط ویژه اتوبوسرانی گرفته تا عبور یکطرفه از روی پل‌های هوایی تعبیه‌شده برای خودروها و خلاف‌رفتن در بزرگراه‌ها و حرکت با سرعت سرسام‌آور در داخل تونل‌های شهری و ایضا تک‌چرخ زدن و حمل بار به اندازه یک وانت ناقابل... و بماند گریز از معاینه فنی و پراکندن دود و سروصدای زیاد. اما نکته جالب، طرح ساماندهی حرکت موتورسیکلت‌ها در تهران است که هرازچندی از سوی مسئولان ابراز می‌شود و حداکثر به جریمه‌کردن آن ها و توقیف و سپس ترخیص آن ها محدود است؛ بازی همیشه‌تکراری در تهران؛ توقیف و دریافت جریمه و سپس روز از نو، روزی از نو.

شعار سال: شب و روز و شرق و غرب و جنوب و شمال ندارد؛ به هرکجا که قدم بگذارید، می‌توانید انواع و اقسام خودرو را در دو حالت پارک‌شده یا در حال حرکت مشاهده کنید. پیداکردن جای پارک هم بر همین اساس که خودروها همه جا را قرق کرده‌اند، قریب به محال است؛ برای پیداکردن آن باید ساعت‌ها وقت صرف کنید و شاید نهایتا در ساعات سه تا پنج صبح، خیابان‌ها قدری خلوت ‌شوند و بتوانید به مقصود برسید؛ در 22 ساعت دیگر، تهران، خواب ندارد و خودروها همه‌جا را اشغال کرده‌اند. اگر در روزگاری نه‌چندان دور، تهران‌نشین‌ها، گیوه‌های خود را ورمی‌کشیدند و از این سر شهر را تا آن سر شهر پیاده گز می‌کردند، این‌روزها، حتی برای خریدن یک عدد نان هم اگر سوار خودرو نشدند، بعید ندانید که قرار است گاز موتورسیکلت را بگیرند و با پارک آن در پیاده‌رو روبه‌روی نانوایی، هم نان بر سر سفره ببرند و هم زحمت پیاده‌روی را از خود دور کنند. یکه‌تازی موتورسیکلت‌ها که از صدقه‌سری طرح‌های سلبی ترافیک و زوج یا فرد، آزادانه می‌توانند به هر جا که بخواهند سرک بکشند، چنان است که تمامی قوانین از سوی آن ها قابل شکستن است و هر کاری که دوست دارند می‌کنند؛ از ویراژدادن در پیاده‌روها و خطوط ویژه اتوبوسرانی گرفته تا عبور یکطرفه از روی پل‌های هوایی تعبیه‌شده برای خودروها و خلاف‌رفتن در بزرگراه‌ها و حرکت با سرعت سرسام‌آور در داخل تونل‌های شهری (آن هم در خطوط اضطراری که اگر خودرویی وارد آن شود، نقره‌داغ خواهد شد) و ایضا تک‌چرخ زدن و حمل بار به اندازه یک وانت ناقابل... و بماند گریز از معاینه فنی و پراکندن دود و سروصدای زیاد. اما نکته جالب، طرح ساماندهی حرکت موتورسیکلت‌ها در تهران است که هرازچندی از سوی مسئولان ابراز می‌شود و حداکثر به جریمه‌کردن آنها و توقیف و سپس ترخیص آن ها محدود است؛ بازی همیشه‌تکراری در تهران؛ توقیف و دریافت جریمه و سپس روز از نو، روزی از نو.

پیاده‌رو مقابل شهرداری منطقه 11 تهران را با موانع فیزیکی (میله) مسدود کرده‌اند. هم‌جوار این محل، پلیس راهور این منطقه قرار دارد و حریم آنها نیز با میله، حفظ شده است. اندکی آن‌طرف‌تر، ستاد ترخیص موتورسیکلت است و مراجعان، با یک‌عدد موتورسیکلت دیگر، برای پیگیری کارشان به این محل مراجعه می‌کنند. آنها هم موتورهای خود را هر جا که بشود، پارک می‌کنند. قاعدتا عابران هم مجبور به عبور از لابه‌لای این همه مانع یا خیابان پر از خودرو هستند. بارها معترض و متعرض پلیس و موتورسیکلت‌سواران شده‌ایم. پلیس می‌گوید جز جریمه و توقیف، کار دیگری از دستش برنمی‌آید و پاسخ موتورسیکلت‌سواران هم که ناگفته پیداست چه خواهد بود. این شب‌ها که در ماه مبارک رمضان هستیم، تردد موتورسیکلت‌سواران، در ساعات پس از افطار تا سحر در تمامی نقاط تهران افزایش یافته که علاوه بر سلب آسایش، خطرات بسیار دیگری را هم در پی دارد. اغلب موتورسیکلت‌ها فاقد چراغ هستند، به ‌صورت چندترکه حرکت می‌کنند و در مناطقی که محل عرضه انواع و اقسام خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هاست، به‌وفور یافت می‌شوند. خیابان ستارخان، خیابان سی‌تیر، میدان آرژانتین و اطراف آن، میدان تجریش و اطراف آن، فرحزاد و حول‌وحوش آن، فلکه صادقیه و خیابان‌های منتهی به این میدان پر از تردد، بازار تهران و خیابان 15خرداد که فروشندگان مواد خوراکی، به فراوانی در آن یافت می‌شوند و خلاصه هر جا که بشود؛ از جمله هر بار که از خیابان ولی‌عصر، روبه‌روی پارک ملت رد شوید شاهد بلبشویی خواهید بود که راکبان موتورسیکلت‌ها به راه انداخته‌اند. این بلبشو تا چه زمانی می‌خواهد ادامه پیدا کند و چرا اراده‌ای برای ساماندهی آن وجود ندارد؟ آمار تلفات و جراحات واردشده به راکبان و عابران، بسیار بالاست؛ چرا فکری به حال این خیل قانون‌گریز نمی‌شود؟ بارها هنگام شب در بزرگراه‌ها، موتورسیکلت‌سوارانی را دیده‌ام که با سرعت سرسام‌آور حرکت می‌کنند و خطر تصادف خودروها را افزایش می‌دهند؛ چرا درحالی‌که با کوچک‌ترین تخلف رانندگان خودروها برخورد می‌شود و دوربین‌های سطح شهر، آنها را رصد می‌کنند و برگه خلافی برای آن ها صادر می‌شود یا با پیامک، به آنها هشدار پرداخت جریمه می‌دهند، با موتورسیکلت‌سواران مماشات می‌شود؟ با رو به گرمی نهادن هوا و فرارسیدن فصل تابستان، اکثریت قریب به اتفاق موتورسیکلت‌‌سواران، شب را بهترین موقع برای تفریح می‌پندارند و می‌دانند؛ کافی‌است سری به حوالی برج میلاد بزنید تا دریابید در بزرگراه‌های منتهی به این محل، چه می‌کنند!

سرطان تولید موتورسیکلت را در کشور متوقف کنیم و با برخورد قانونی، بیش از این اجازه اشاعه قانون‌گریزی را ندهیم. از هر شهروندی که پیاده در حال حرکت است یا از هر سرنشین خودرویی که در حال حرکت است، سوال کنید از چه چیزی می‌ترسد؛ بدون شک خواهد گفت: موتورسیکلت. این ارابه‌های وحشت و ترس را با مهار قانون، قانونمند‌ سازیم و جلوی فرهنگ گریز از قانون را بگیریم.

یادداشت نصرالله حدادی

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 21 خرداد 97، کد مطلب: 19327، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۵
0
0
بیشترین آمار کشته شده ها هم برای همین موتور سوار ها است
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
0
0
خیلی از دارندگان موتر گواهی نامه ندارن و این مشکل بزرگیه که باید رسیدگی بشه
س.ق76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین