پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۴۴۹۱
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵
رییس کمیسیون توسعه و عمران توس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: اساسنامه شرکت توسعه و عمران توس در کمیسیون‌های تخصصی شورای پنجم تصویب شده و به زودی برای بررسی به صحن علنی می‌آید.

شعارسال: سید مسعود ریاضی در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: هر کدام از کمیسیون‌های تخصصی شورا یک بخش متناضر در شهرداری دارد که به تولید لایحه و اجرای کار می‌پردازد اما وقتی ما کار خود را با تشکیل کمیسیون ویژه توسعه و عغمران توس در شورای پنجم آغاز نمودیم این کار در شهرداری در در قالب یک ناحیه منطقه 12 انجام می‌شد.

وی با اشاره به اینکه این ساختار متناظر با کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس شورا در شهرداری در حال تشکیل است، افزود: ما کارمان با سایر کمیسیون‌ها متفاوت است زیرا ما تولید طرح و لایحه می‌کنیم تا در شهرداری و شورا بررسی شود اما در کمیسیون‌های دیگر روال به این صورت است که بیشتر لوایح از سوی شهرداری ارائه می‌شود.

عقد قرارداد تهیه طرح ویژه شهرسازی توس توسط راه و شهرسازی

ریاضی در مورد دستگاه‌هایی که باید در حوزه توس با شهرداری همکاری داشته باشند، خاطرنشان ساخت: یکی از کارهایی که ضرورت دارد به فوریت در توس انجام شود تصویب طرح‌های شهری است. این منطقه به یکباره منطقه شهری شده است اما بدون طرح شهری است. در این بخش نیاز به همکاری راه و شهرسازی داریم که خوشبختانه تهیه طرح ویژه شهرسازی توس توسط راه و شهرسازی عقد قراردادش انجام شده است و قرار است ابتدا طرح راه بردی آن تهیه شود.

وی تصریح کرد: از کل سه هزار و 300 هکتار مساحت توس، 350 هکتار محدوده تاریخی است که با دیواره باره از سایر مناطق جدا شده است که کارهای آن بخش باید زیر نظر میراث فرهنگی باشد. در کنار این دو دستگاه، همکاری استانداری، آستان قدس، آب و فاضلاب برای باز زنده‌سازی توس کارگشاست. ما نیز به عنوان هماهنگ کننده این دستگاه‌ها را گرد هم جمع می‌کنیم تا بتوانیم از کمک‌هایشان استفاده کنیم.

تصویب اساسنامه شرکت توسعه و عمران توس در کمیسیون‌های تخصصی شورا

رییس کمیسیون توسعه و عمران توس عنوان کرد: ما بیشترین اقداماتمان در حوزه زیر ساخت‌ها بوده است. اولین اقدام، راه‌اندازی کمیسیون ویژه بوده است. دومین اقدام پیشنهاد راه‌اندازی ساختاری متناظر و اجرایی در شهرداری برای این کمیسیون ویژه بود که اخیرا شرکتی راه‌اندازی شده و اساسنامه آن در کمیسیون‌های شورا بررسی شده و به زودی در صحن علنی بررسی و تصویب می‌شود.

ریاضی بیان کرد: از نظر برنامه‌ای، سند راه‌بردی احیای توس را به تصویب رساندیم که وظایف هر دستگاه مشخص شده است. توس بودجه مشخصی نداشت و هر ساله در منطقه 12 بودجه‌ای برای آن دیده می‌شد که در حال حاضر در دفترچه‌ای جداگانه بودجه حدود 15 میلیارد تومان به صورت نقدی و غیر نقدی برای سال جاری آن اختصاص یافته است.

اختصاص بودجه 15 میلیارد تومانی برای سال 97 توس

وی تاکید کرد: البته مشکل اصلی ما بودجه نیست بلکه مسئله این است که ابتدا باید ببینیم چه می‌خواهیم بکنیم و چه کاری می‌توانیم بکنیم و سپس زیرساخت‌های کار فراهم شود. اگر پول هم به وفور می‌بود نمی‌توانستیم بدون وجود طرح و برنامه، کاری انجام دهیم.

ریاضی با اشاره به اینکه ما در 8 ماه گذشته به توسعه زیرساخت‌ها در توس پرداختیم، ادامه داد: تفاهم نامه‌ای با میراث فرهنگی عقد شده است. یکی از اولین پروژه‌ها، جلوخان بود. تفاهم نامه‌ای با رهنما، مدیر کل وقت میراث فرهنگی استان امضا شد که با رفتن ایشان، دوباره روال کار از ابتدا آغاز شد. در حال حاضر مشاور برای این این کار گرفته شده است و در مراحل ابتدایی انعقاد قرارداد هستیم. تا چند ماه آینده طرح مشاور برای جلوخان آماده می‌شود.

تصویب 8 طرح و 3 لایحه طی 8 ماه گذشته در کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس

رییس کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس در حوزه جذب سرمایه‌گذار نیز افزود: از نظر شخص من، سرمایه‌گذار داخلی و خارجی ندارد. اگر به آبادانی توس فکر کنیم سرمایه‌گذار داخلی و خارجی فرقی نمی‌کند اما فعلا هیچ طرحی و بستری آماده نیست و نمی‌دانیم با سرمایه‌های احتمالی جذب شده چه کنیم. اگر آنجا زنده شود بعد روال سرمایه‌گذاری خودش مشخص می‌شود. احیای توس بزرگترین کمک به سرمایه گذاری در این منطقه است.

ریاضی گفت: 8 طرح و 3 لایحه در کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس طی 8 ماه گذشته بررسی و تصویب شده است. در کنار این، نامه نگاری‌های زیادی نیز صورت گرفته است. تعداد طرح‌های تولیدی و بررسی شده در این کمیسیون چند برابر سایر کمیسیون‌های شورا بوده است چون ساختار متناظری در شهرداری نداریم تا لایحه ارائه نماید.

برگزاری نمایشگاه فصلی موضوعی توس برای عرضه آثار هنرمندان با موضوع اساطیر شاهنامه

وی کمک به برگزاری نمایشگاه‌های فصلی موضوعی توس را از دیگر اقدامات کمیسیون عنوان کرد و تصریح کرد: پیشنهاد دادیم نمایشگاهی را شهرداری در اختیار هنرمندان قرار دهد که هر فصل به یکی از اساطیر شاهنامه اختصاص داشته باشد و هنرمندان در آن زمینه به تولید آثار بپردازند و در آن نمایشگاه آثارشان را به مردم ارائه نمایند.

ریاضی تاکید کرد: ما معتقدیم توس باید احیا شود نه اینکه همه کارهایش را شهرداری انجام دهد یعنی طرح داشته باشد و ما چند پروژه شاخص مثل جلوخان و کهن دژ انجام دهیم و بقیه را سرمایه‌گذاران انجام دهند.

احیای دیوار باره توس با بودجه 16 میلیارد تومانی اختصاصی دولت به میراث فرهنگی

وی خاطرنشان ساخت: متولی 3500 هکتار مساحت توس بعد از تهیه طرح، شهرداری است. در بخش 350 هکتار تاریخی نیز ما با توس همکاری داریم. بودجه 16 میلیاردی پیشنهادی دولت برای توس به میراث فرهنگی، رقم بسیار خوبی است که در 10 سال اخیر چنین بودجه‌ای اختصاص نیافته است. قرار است با این رقم دیوار باره احیا شود. دو میلیارد تومان نیز از سوی فرمانداری به این پروژه اختصاص خواهد یافت.

رییس کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس در مورد عملکرد کمیته نجات توس نیز گفت: کمیته نجات توس، یکی از مصوباتش توقف فعالیت معادن شن و ماسه در توس بود که با شکایت این معادن، دستگاه قضا رای به فعالیت مجدد این معادن با تغییر مسیر رفت و آمدشان داد.

وی بیان داشت: نظر قالب این است که طرح‌های توس با در نظر گرفتن بافت موجود و مردم صورت گیرد و نظر زیادی بر تملک در آن منطقه نداریم. ساکنان از اهمیت زیادی در توسعه گردشگری توس برخوردارند که باید به آنها توجه ویژه ای شود.

مشکل اصلی در بروکراسی و کم توجهی ما به توس است

رییس کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس اذعان داشت: از زمانی که کار را آغاز کرده‌ایم هیچکس با پرداختن به توس مخالفت نکرده است. شورای احیای توس، 22 سال قبل و بعد از پیام مقام معظم رهبری تشکیل شد که چند وزیر و استاندار و مدیرکل در آن عضویت دارند که در طول این سال‌ها تنها دو جلسه داشتند. یکی از مصوبات این بود که تصمیم‌سازی با استان باشد، تصمیم‌گیری با شورای احیا باشد، یعنی هرچه ما تصمیم‌سازی بکنیم هیچ فایده‌ای ندارد چون تصمیم‌گیری با آن شورایی است که در 22 سال تنها دو جلسه برگزار کرده است و در نهایت استان تصمیمات را اجرا کند آن هم بدون پول.

ریاضی گفت: گیر اصلی کار توس در بروکراسی، کم همتی برای شکستن بروکراسی موجود و کم توجهی همه مردم به توس بوده است. اکثر مردم نمی‌دانند شهر تاریخی در توس نهفته است و حتی فردوسی را نمی‌شناسند. باید فردوسی را از حلقه شاهنامه شناسان به جمع مردم بیاوریم.

زنده شدن نقاشی دیواری داستان‌های شاهنامه بر روی گوشی‌های موبایل با واقعیت افزوده

وی بیان کرد: موضوع فعالیت شرکت توس، در حیطه مسائل عمرانی، اقتصادی، سرمایه گذاری، اجرایی و فرهنگی خواهد بود. قرار است این شرکت نقش تسهیل‌گری داشته باشد نه درآمدزایی برای شهرداری.

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با تاکید بر اینکه فردوسی از برچسب نژاد پرستی مبراست، خاطرنشان ساخت: تابلوهای راهنمایی توس و آرامگاه فردوسی در سطح شهر نصب شد که اگر چه کار بزرگی نیست ولی کار مهمی است. واقعیت افزوده به داستان‌های نقاشی شده شاهنامه بر دیوارهای بولوار فردوسی افزوده می‌شود تا افراد در کنار این نقاشی‌ها با گوشی موبایل بتوانند 30 داستان نقاشی شده را به صورت تصویری ببینند.

ریاضی در پایان گفت: در جلوخان بخشی بنام مقبره شعرا داریم. در حال بررسی است تا ببینیم که می‌توان به مقبره اخوان ثالث بیشتر از این پرداخت یا نه تا فردوسی هم تحت الشعاع قرار نگیرد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت شهرداری مشهد، تاریخ انتشار:22خرداد1397 ، کدخبر: 5668569: www.news.mashhad.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین