پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۴۵۵۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
روند شتابان شهرنشینی و رشد غیرمتوازن شهرها در سده اخیر، دولت‌ها را با چالش‌های فراوانی روبه‌رو کرده است. هرچند این مقوله با ابعاد گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تأثیرات قابل‌توجهی بر نحوه تصویب قوانین و مقررات کشور گذاشته است، هنوز حجم عظیمی از مشکلات، فراروی جامعه شهری‌است.

شعار سال: تراکم نامعقول جمعیت، پراکندگی نامتوازن شهرها، آلودگی فزاینده محیط‌زیست، ترافیک، مهاجرت و حاشیه‌نشینی، زمین‌خواری، کژروی اجتماعی، خشونت و ناامنی، تراکم پرونده‌های دادگستری، آسیب‌های روحی شهروندان و... بیانگر وضعیت شهرهای نابسامان، نامتوازن و فاقد هویت امروزی‌است که تحقق حقوق شهروندی را با دشواری مواجه ساخته است. کثرت قوانین و مقررات درباره شهر و شهرسازی و تنوع نهادهای مربوط، خصیصه بارز حقوق شهری ایران است. متاسفانه این رشته مهم حقوقی نتوانسته است جایگاه شایسته خویش را به‌عنوان تعیین‌کننده مجموعه قواعد آمره در نظام حقوقی کشور بازیابد. کلاف سردرگم اداره شهرها، استفاده غیرمنطقی از اراضی، ناهماهنگی میان مسئولان، سوداگری زمین و مسکن و... از زمره چالش‌های حقوق شهری ایران محسوب می‌‌شود. سامان‌بخشیدن به قوانین، مقررات و نهادهای موجود نظام حقوق شهری مستلزم واکاوی ادبیات و پیشینه نظری حقوق شهری‌است و البته دشواری این امر بر آگاهان پوشیده نیست. ادبیات حقوق شهری ایران کم‌عمق و بسیار فقیر است و چاره‌ای جز مراجعه به منابع و آثار دیگر رشته‌های مرتبط وجود ندارد. در این میان آسیب‌شناسی دقیق حقوق شهری و ارائه الگوی مطلوب نظام حقوق شهری برای نیل به حقوق شهروندی، واجد اهمیت اساسی‌است. حقوق شهری ازجمله شاخه‌های بسیار مهم حقوق ‌است که متاسفانه در کشور ما از جایگاه شایسته و منزلت بایسته برخوردار نیست. موضوعات بسیار متنوعی در این شاخه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و از این‌‌رو ارائه تعریفی جامع و مانع از آن، دشوار است. دلیل این امر، تنوع موضوعات و مباحث مورد مطالعه در حقوق شهری از یک سو و کیفیت تعامل حکومت محلی با دولت مرکزی از سوی دیگر است. در آثار دایره..‌المعارف‌نویسان حقوقی نیز اثری از حقوق شهری نیست. در میان منابع محدود حقوق شهری، تعاریف ذیل قابل اشاره است: حقوق شهری یکی از شاخه‌های حقوق عمومی داخلی‌است که در دسته‌بندی‌های ماهوی جای نمی‌گیرد و ازجمله رشته‌های حقوقی‌ای است که در دسته‌بندی‌های کاربردی قرار دارد. این رشته حقوقی که با حقوق اداری رابطه نزدیکی دارد، مشتمل بر مجموعه‌ای از قواعد حقوقی‌است که با وضع قواعد آمره در زمینه‌های مدیریت اداری، اراضی شهری، شهرسازی و معماری، محیط‌زیست، حمل‌ونقل و ترافیک، خدمات شهری، قواعد ایمنی، پیشگیری و مقابله با بحران و... در جهت حفظ منافع عمومی محلی و همچنین به منظور برطرف‌کردن نیازمندی‌‌های شهروندان به تنظیم روابط اداره‌کنندگان و اداره‌شوندگان شهرها و بیان حقوق و تکالیف آنها می‌پردازد (قاسمی حامد، 1389، 5). حقوق شهری، قوانین و مقررات حاکم در فضای کالبدی شهری‌است که تعامل میان شهروندان، حکمرانان محلی و دولت را تبیین می‌کند. ذکر این نکته ضروری‌است که اصطلاح urban rights بیانگر حق‌های ناشی از شهر و پدیده شهرنشینی است درحالی‌که اصطلاحurban law به معنای قوانین و مقررات حاکم بر شهر است. حقوق شهروندی از هر دو منظر واجد اهمیت اساسی‌است.

محمود شاطریان/ استاد دانشکده حقوق ‌دانشگاه کاشان

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 23 خرداد 97، شماره: 19672


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۵
0
0
امیدواریم این مشکل ها با همت همه نهاد ها و دستگاه ها قابل حل باشد هرچه سریع تر باشد
ا.ح75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
0
0
این مشکلات تا زمانی که فکر درستی پشتت نباشه و برای حلشون تک تک نهاد ها باهم همکاری کنن درست نمیشه
س.ق76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین