پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۴۶۱۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۸
مدیرعامل شرکت منابع آب: میانگین بارش در پنج استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، فارس و بوشهر نسبت به پارسال 50 درصد کاهش دارد.
شعارسال: محمد حاج رسولیها افزود: میانگین بارش در استان های کهگیلویه و بویر احمد، چهار محال و بختیاری، خوزستان و خراسان رضوی بیش از 30 درصد کاهش نسبت به زمان مشابه پارسال دارد.

وی گفت: استان های اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، مرکزی، قم، گیلان و سمنان با بیش از 10 درصد کاهش بارش مواجه است.

حاج رسولیها اضافه کرد: میانگین بارش در سایر استانها کاهش کمتر از 10 درصد را دارد و حتی در برخی استان ها مانند آذربایجان شرقی و غربی و کردستان میانگین بارش نسبت به پارسال 20 درصد افزایش نشان می دهد.

وی درباره وضع سدهای مهم کشور نیز گفت: میزان ورودی آب به سدهایی که تأمین کننده آب شرب هستند نسبت به پارسال 35 درصد کاهش دارد که قبل از بارش های اخیر این رقم 43 درصد بود.

مدیرعامل شرکت منابع آب ایران افزود: سدهایی که درصد زیادی از ذخیره آب آنها برای شرب استفاده می شود مانند سد درودزن در استان فارس 64 درصد کاهش ورودی آب دارد و در استان خراسان رضوی سد دوستی 48 درصد کاهش ورودی آب نسبت به پارسال ثبت شده است.

حاج رسولیها افزود: سدهای گلپایگان و کوچری که بخشی از آب شرب قم را تأمین می کنند 58 درصد و سد زاینده رود 57 درصد کاهش ورودی دارد.

وی گفت: ورودی آب به سد کمال صالح 78 درصد و سد استقلال، شمیل و نیان 100 درصد کاهش ورودی نسبت به پارسال را دارند به گونه ای که فقط یک میلیون مترمکعب آب از ابتدای سال تا کنون به مخزن سدهای استقلال و شمیل و نیان وارد شده است.

حاج ­رسولیها افزود: سد کوثر در استان کهگیلویه و بویر احمد که تأمین کننده آب شرب پنج استان است 43 درصد کاهش ورودی آب دارد؛ این سد 70 درصد آب شرب بوشهر را تأمین می کند.

وی درباره وضع آب سدهای تهران نیز گفت: پنج سد تأمین کننده آب تهران با کاهش ورودی 33 درصدی مواجه هستند که با تمهیدات خوبی که در مخازن این سدها از سال گذشته انجام شده توانستیم این میزان کاهش را پوشش دهیم و امیدواریم در شهر تهران دچار مشکلی نباشیم.

مدیرعامل شرکت منابع آب ایران درباره سدهای خوزستان نیز گفت: سدهای این استان تأمین کننده آب کشاورزی و نیروگاه های برقابی هستند که در سال آبی جاری 37 درصد کاهش ورودی داشتند.

حاج رسولیها افزود: سدهای استان خوزستان درصد کمی از آب شرب این استان را تأمین می کنند.

وی درباره اقدامات انجام شده برای جبران کاهش ورودی آب به سدها برای تابستان امسال گفت: مدیریت منابع آب و کنترل برداشتها، همچنین تأمین آب و اجرای طرح های سازه ای بلندمدت همچنان در دستور کار است اما طرح های اضطراری کوتاه مدت با همکاری شرکت های آب منطقه ای و آب فاضلاب استان ها را در پیش گرفته ایم.

حاج رسولیها ادامه داد: حفر چاه های اضطراری، اجاره چاه های کشاورزی، قُرق کردن اطراف چاه های شرب تا شعاع 200 متری ازجمله اقداماتی است که در بخش تأمین آب شرب اجرا می شود.

وی افزود: در بخش مصرف نیز مدیریت فشار، اطلاع رسانی در زمان پیک مصرف را شرکت های آب و فاضلاب پیگیری می کنند.

مدیرعامل شرکت منابع آب ایران گفت: تا کنون مجوز حفر 600 تا 700 حلقه چاه برای تأمین آب شرب در تابستان صادر شده که بخشی از آنها حفر و بخشی دیگر در حال اجراست که از این میزان چاه حدود 70 تا 80 میلیون مترمکعب آب برداشت خواهد شد.

حاج رسولیها افزود: در مناطق مختلف کشور الگوی مصرف را تعدیل کرده ایم و امکان 20 درصد صرفه جویی در مصرف در مناطق بحرانی وجود دارد تا بتوانیم برای تأمین آب شرب تابستان را بدون مشکل سپری کنیم.

وی گفت: سالانه 7 میلیارد مترمکعب آب برای شرب در کشور استفاده که 35 تا 40 درصد این میزان در زمان پیک مصرف تابستان مصرف می شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری صدا و سیما ، تاریخ انتشار: 24 خرداد 1397 ، کدخبر: 2152808 ، www.iribnews.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۵
0
0
چالش خشکسالی از استان های شرقی و جنوبی، متاسفانه در حال حرکت به سمت استان های مرکزی و غربی است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۵
0
0
امیدواریم این وضعیت های خطرناک برای این استان ها قابل جبران باشد
ا.ح75
ناشناس
United Kingdom
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
0
0
متاسفانه با اتفاق های حال حاضر که در حال وقوع است بعید می دونم کم کردن بودجه های کشاورزی و پیشرفت نکردن به صنعتی شدن گزینه ی جالبی باشد
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
0
0
ن.ف83
قطعاً این وضعیت فوق بحرانی  تدابیر فوق بحرانی را هم می طلبد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
0
0
نمیشه که صبح تا شب از وضعیت بحرانی آب ناله کنیم و دست روی دست گذاشته و کاری انجام ندهیم
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین