پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۴۶۲۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۰
مطالبات شهروندان تهرانی از دولت در حالی روز به روز آب می رود که آخرین رقم بدهی دولت به شهرداری 5 هزار میلیارد تومان اعلام شده و درستی این رقم هم همچنان در دست بررسی کمیته های مشترک است.
شعارسال: بدهی دولت به شهرداری تهران موضوعی است که طی 14 سال گذشته بارها از سوی شهرداران تهران مطرح شده، اما هیچگاه وصول نشده است.

عدم وصول این مطالبات در دوران شهرداری قالیباف باعث شد هر روز بر میزان بدهی‌های دولت به شهرداری افزوده شود و اکنون انباشت این بدهی‌ها سبب شده که در حال حاضر رقم مشخصی از میزان بدهی‌های دولت به شهرداری موجود نباشد.

در این شرایط مدیریت جدید شهری مبلغی را مدعی شده که حدود 3 برابر کمتر از مبلغ مورد ادعای مدیریت سابق شهری است و این مبلغ هم خود در حال بررسی است و احتمال دارد بعد از بررسی‌ها آب رود.

دولت بدهی 14 هزار و 500 میلیاردی به شهرداری را قبول کرد

مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به ابهامات موجود در میزان بدهی دولت به شهرداری گفت: در دوره‌ای که من مسئولیت داشتم، نامه‌ای را در این خصوص به رئیس جمهور نوشتیم و او موضوع را به جهانگیری ارجاع داد و سپس جهانگیری به وزیر دارایی دستور داد که موضوع بررسی و اقدامات لازم در این باره انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری در آن زمان ادعا داشت که میزان بدهی دولت به شهرداری 18 هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: پس از دستور جهانگیری به وزیر دارایی، یک کمیسیون مشترک از معاون وزیر دارایی و معاون مالی شهرداری‌ تهران تشکیل شد تا بر سر رقم درست بدهی‌ها به یک نتیجه مشترک برسند.

چمران افزود: در نهایت پس از بررسی‌ها آن‌ها بر سر مبلغ 14 هزار و 500 میلیارد تومان به اشتراک رسیدند.

رئیس سابق شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه مبلغ 14 هزار و 500 میلیارد تومان رقمی بود که دولت مکلف به پرداخت آن شد،گفت: طرح موضوعی تحت این عنوان که دولت صرفا مجاز به پرداخت بوده، صحیح نیست، زیرا دولت موظف و مکلف به پرداخت بوده است.

وی با بیان اینکه یک بخشی از بدهی‌ها توسط مجلس تصویب شده بود که باید برای مترو پرداخت شود، خاطرنشان کرد: نیمی از هزینه‌های مترو بر عهده دولت و نیمی دیگر بر عهده شهرداری است.

بررسی بدهی 5 هزار میلیاردی دولت به شهرداری در کمیته مشترک

اما از سویی دیگر مجید فراهانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای پنجم در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: اگرچه قالیباف مطالبات شهرداری از دولت را بیش از 15 هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود، اما بررسی‌ها نشان داد بیش از 8 هزار میلیارد تومانی که قالیباف اعلام کرده بود، مبلغی است که دولت صرفا مجاز به پرداخت آن بوده است و در قانون هم آمده که دولت مجاز است سهم 50 درصدی از ساخت ایستگاه‌های مترو و تجهیز آن را بپردازد، لذا تخصیص آن در بودجه‌های سنواتی دولت الزامی نداشته و پیش بینی هم نشده بود.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: 2 هزار میلیارد تومان دیگر هم جزء مطالباتی است که صرفا ادعا شده و هیچ پشتوانه‌ای ندارد.

فراهانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مطالبات شهرداری از دولت که شامل سپرده‌ها و حساب‌های دریافتی شهرداری است، مبلغی حدود 5 هزار میلیارد تومان است که این هم به تأیید دولت نرسیده است.

وی افزود: به تازگی کمیته مشترکی با حضور نمایندگان شهرداری تهران و سازمان برنامه و بودجه تشکیل شده تا فرآیند حسابرسی مطالبات شهرداری از دولت را انجام دهند و به نظر ما در حال حاضر فقط می‌توان در خصوص همین 5 هزار میلیارد تومان ادعای طلب کرد که دولت نسبت به پرداخت آن وظیفه دارد.

بدهی دولت به شهرداری صفر می شود؟

طی بررسی‌های صورت گرفته بین نمایندگان شهرداری و دولت، ابتدا مطالبات شهرداری از دولت از 15 هزار میلیارد تومان به 7 هزار میلیارد تومان سقوط کرده و سپس به 5 هزار میلیارد تومان رسیده است. این 5 هزار میلیارد تومان هم در حال بررسی است و معلوم نیست که در پایان چه مقدار از آن به دلیل بهانه‌های واهی نظیر گرمی هوا، آب شود.

در مجموع آنچه که مسلم است، یک دست بودن شورای شهر و دولت نتوانسته مطالبات شهروندان تهرانی از دولت را وصول کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 24 خرداد 1397 ، کدخبر: 6563574 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۵
0
0
با وجود این حجم از بدهی ها خرج های اضافه ی درون دولت و شهرداری برای چه می شود؟
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۵
0
0
شهرداری تهران مدت هاست که مقدار زیادی طلب پرداخت نشده از دولت داره
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۵
0
0
دولت هیچ معلوم است که میخواهد کی این طلب هارا صاف کند؟
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین