پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۳۴۶۳۳
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۱
هند و چین که مجموعا 17 درصد مصرف نفت جهان را به خود اختصاص داده اند، در پی تشکیل یک گروه برای مقابله با توانایی سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در افزایش بها و رسیدن به هدف خرید ارزان با قیمت های مذاکره ای به ویژه از کشورهای غرب آسیا هستند.
شعارسال: روزنامه تایمز او ایندیا روز پنجشنبه نوشت که مذاکرات رسمی هند و چین برای تشکیل کلوپ خریداران نفت در هفته جاری به طور رسمی در پکن آغاز شد.

این مذاکرات تقریبا دو ماه پس از پیشنهاد دارمندرا پرادان وزیر نفت هند برای اتحاد شرکت های نفتی دو کشور با هدف برخورداری از قدرت بیشتر در تعیین قیمت ها کلید خورده است.

یک مقام هندی گفت: پکن و دهلی نو در پی همکاری و نه رقابت هستند. افزایش صادرات نفت و گاز از سوی آمریکا به ما اهرم بزرگ تری در مقابل اوپک می دهد.

پرادان وزیر نفت هند پس از دیدار با وانگ یه لین رئیس شرکت ملی پتروشیمی چین و لی فن رونگ معاون سازمان انرژی ملی این کشور در ماه آوریل (فروردین) گفته بود: به عنوان مصرف کننده منافع مشترکی داریم. توافق کردیم همکاری های بازرگانی را افزایش دهیم و امیدواریم در آینده خریداران تعیین کننده قیمت های نفت باشند.

سال 2005 نیز مانی شانکار ایار وزیر نفت اسبق هند پیشنهاد تشکیل یک جبهه مشترک نفتی را به چین داده بود.

ماه گذشته نیز وی از عربستان سعودی خواست قیمت های مناسب تر و معقولانه تری را برای نفت ارائه دهد.

دولت هند هم پیش از این خواهان قیمت های مناسب نفت حداقل تا سه سال آینده شده بود.

سازمان بین المللی انرژی پیش بینی کرده است که هند و چین در پنج سال آینده نیمی از مجموع تقاضا برای انرژی در جهان را به خود اختصاص دهند.

افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی به معنی بیشتر شدن قیمت سوخت در هند است و هم اکنون نیز بهای بنزین و گازوئیل در این کشور به شکل بی سابقه ای افزایش یافته است.

مجموع تقاضای نفت خام هند حدود 4.6 میلیون بشکه در روز است که این کشور را پس از آمریکا و چین در رتبه سومین مصرف کننده بزرگ جهان قرار می‌دهد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 24 خرداد 1397 ، کدخبر: 82943010 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین