پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۴۶۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵
سد سورک به علت جانمایی نامناسب دارای هیچ گونه آب ذخیره ای نیست و این در حالی است که میلیارد ها تومان اعتبار برای این سد بدون هیچ بازده ای هزینه شده است.

شعار سال: سد سورک یکی از پروژه های حوزه آب در استان چهارمحال و بختیاری است که برای مهار آب های سطحی و ذخیره سازی منابع آب در روستای سورک از توابع بخش فرخ شهر استان چهارمحال و بختیاری احداث شده است.

مراحل ساخت این پروژه از سال۸۴ در استان چهارمحال و بختیاری آغاز شد و پس از ۱۰ سال به پایان رسید. این پروژه در سال۹۴ مورد بهره برداری قرار گرفت.

سد مخزنی سورک ۳۹ متر ارتفاع دارد و طول تاج آن ۵۹۰ متر است. این سد گنجایش ذخیره ۲۵ میلیون مترمکعب از سیلاب‌های فصلی و روان‌آب‌های منطقه را دارد و مساحت دریاچه در تراز نرمال ۱۸۸ هکتار است.

فلش قرمز: تاج سد سورک- فلش مشکی: مخزن خالی از آب سد سورک

در حالی که میلیاردها تومان اعتبار برای احداث این پروژه هزینه شده است اما مخزن این پروژه در حال حاضر خالی از آب است و این پروژه نتوانسته آبی ذخیره کند.

در شرایط فعلی به نظر می رسد این سد نتوانسته نقش مفیدی در این منطقه داشته باشد.

بی توجهی به انجام مطالعات مناسب برای احداث سد و جانمایی های نا مناسب و غلط برای سد های کوچک از جمله سد سورک باعث هدر رفتن سرمایه ها و هزینه ها شده استنایب رئیس انجمن زیست محیطی تسنیم بروجن با بیان اینکه پروژه های سد سازی در کشور و استان با دو علت و توجیه احداث می شوند، اظهار داشت: پروژه های سد سازی با بهانه تولید برق و یا تامین آب کشاورزی در کشور و استان احداث می شوند.

هومان خاکپور بیان کرد: طی بررسی کلی در بخش سدها متوجه می شویم که این امکان فراهم نشده که استفاده بهینه از سدها برای بخش کشاورزی انجام شود.

وی ادامه داد: در بخش سدهای بزرگ کشور که تحت عنوان سدهای برق آبی مطرح هستند و قرار است آب آنها نیز برای کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد، می بینیم که نیاز به احداث کانال( کانال یک و دو و کانال سه و چهار) برای انتقال آب به مزارع کشاورزی وجود دارد.

وی بیان کرد: در حال حاضر در مجموع سد های احداث شده در کشور به جرات می توان گفت که نمی توان در هیچ کدام از استان ها سدی را پیدا کرد که دارای کانال یک و دو و کانال سه و چهار باشد و فرآیند آب رسانی از طریق کانال بر زمین های کشاورزی اتفاق افتاده باشد که علت این امر نیز بیشتر به علت کمبود اعتبارات و همچنین محدودیت ها است.

وی با اشاره به سدهای کوچک، تصریح کرد: سدهای کوچک برای تامین آب کشاورزی در استان ها احداث می شوند و امکان تولید برق در این سدها وجود ندارد.

خاکپور ادامه داد: سد سورک چهارمحال و بختیاری یکی از سدهای کوچک کشور است که برای مهار آب های سطحی و تامین آب بخش کشاورزی احداث شده است.

این کارشناس منابع طبیعی عنوان کرد: بی توجهی به انجام مطالعات مناسب برای احداث سد و جانمایی های نا مناسب و غلط برای سد های کوچک از جمله سد سورک باعث هدر رفتن سرمایه ها و هزینه ها شده است و در حال حاضر مشاهده می شود که هیچ گونه آبی در پشت سد سورک جمع نشده است.

وی ادامه داد: انجام نشدن مطالعات دقیق در مرحله امکان سنجی و جانمایی از مهمترین علت هایی است که موجب احداث یک سد بدون هیچ بازدهی می شود. بی توجهی به مطالعه حوضه های آبریز بالا دست از دلایل اصلی جانمایی نامناسب یک سد است که موجب هدر رفتن هزینه ها می شود.

وی تصریح کرد: اگر برآوردی نیز برای احداث سد در خصوص منابع آب سطحی در بالا دست انجام می شود بر اساس شرایط پر بارش و نرمال است، در صورتی که کشور در منطقه خشک زمین قرار دارد و خشکسالی جزو شرایط طبیعی کشور ما است و باید برآوردها از آب های قابل استحصال بر مبنای شرایط خشکسالی باشد.

وی تاکید کرد: معمولا مطالعات برای توجیه احداث سد و رسیدن به مرحله اجرا در شرایط پر بارش بررسی می شود و به شرایط خشکسالی توجهی نمی شود.

این کارشناس حوزه منابع طبیعی و محیط زیست بیان کرد: سد سورک در جایی احداث شده است که هیچ گونه آبی پشت آن ذخیره نمی شود.

وی تاکید کرد: صدها میلیون تومان برای احداث سد سورک هزینه شده اما به لحاظ اینکه برآورد درستی از میزان آب جریان یافته در حوزه بالا دست وجود نداشته می بینیم مخزن این سد خالی است و هیچ گونه آبی پشت این سد جمع آوری نمی شود.

خاکپور ادامه داد: سد سورک جدا از اینکه نتوانسته آبی ذخیره کند که یک توقع اجتماعی در منطقه ایجاد کرده و در حال حاضر یک توهم مصرف در پایین دست این سد در جوامع محلی ایجاد شده است.

این فعال محیط زیست و منابع طبیعی بیان کرد: سد سورک هزینه های زیاید بر دوش دولت و مردم گذاشته و هیچ خروجی مثبتی تا کنون این سد نداشته و نتوانسته نقشی در توسعه بخش کشاورزی در این منطقه ایفا کند.

سد سورک نتوانسته نقش مفیدی در منطقه ایفا کند و تمام هزینه های انجام شده در این سد بی نتیجه بوده استکارشناس ارشد بخش کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سد سورک یکی از پروژه های حوزه آب در استان چهارمحال و بختیاری است که برای حفظ آب و تامین آب کشاورزی در کنار روستای سورک احداث شده است.

رشید شاهرخ بیان کرد: متاسفانه این سد نتوانسته نقش مفیدی در منطقه ایفا کند و تمام هزینه های انجام شده در این سد بی نتیجه بوده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر برخی از چشمه های بالا دست این سد خشک شده و هیچ گونه آب جاری وارد حوزه این سد نمی شود.


خشک شدن چشمه های بالا دست سد سورک

وی با اشاره به اینکه جانمایی احداث این سد نامناسب بوده است، بیان کرد: اعتبار این سد باید در مناطق پر بارش استان هزینه می شد.

این کارشناس حوزه کشاورزی بیان کرد: کاهش منابع آب و افت آب های زیر زمینی در حال حاضر بخش کشاورزی این منطقه را با مشکل مواجه کرده و کمبود آب در بخش کشاورزی این منطقه وجود دارد.

شاهرخ تاکید کرد: در حال حاضر هدایت آب های سطحی به منابع زیر زمینی در این استان بسیار ضروری است و نگهداری آب در منابع زیر زمینی موجب جلوگیری از هدر رفتن آب و تبخیر آن می شود.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 22 خرداد 97، کد مطلب: 4317790، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
برگزیده ها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بهمن
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
0
0
خدایا به بزرگی و عظمتت ریشه کسانی که در حق مردم مظلوم چهار محال بختیاری خیانت و جنایت کردن و با زدن تونل و احداث سد کوهرنگ ۳ و بهشت آباد باعث نابودی زمینهای کشاورزی و مسکونی ،خشکاندن چشمه ها فقر و آوارگی و مهاجرت و جلای وطن مردمش به استانهای اطراف شدند را قطع و نابود کن الهی آمین
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین