پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۴۸۱۰
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۸
«رابرت اسمیت» گفت: بعید است که کنگره خروج نیروهای امریکایی از شبه جزیره کره و برداشتن چتر هسته ای امریکا در این منطقه را بپذیرد، هر چند ممکن است ترامپ خواهان اجرای چنین استراتژی هایی باشد.

شعارسال: سرانجام لحظۀ تاریخیِ دیدار دو دشمن دیرینه فرا رسید. رهبران دو کشور ایالات متحده آمریکا و کرۀ شمالی ساعت ۹ بامداد سه‌شنبه به وقت محلی در جزیرۀ سنتوزای سنگاپور با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

این دیدار پس از مذاکرات فشرده و طولانی مدت نمایندگان دو کشور ممکن شد. «کیم جونگ اون» و «دونالد ترامپ» پس از ادای جملاتی کوتاه مقابل خبرنگاران، پشت درهای بسته و تنها با حضور مترجمان گفتگو کردند.

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون تبادل نظری درباره مسائل مربوط به روابط امریکا — کره شمالی و برقراری صلح پایدار و دائم در شبه جزیره کره داشتند. ترامپ به ارائه تضمین‌های امنیتی به کره شمالی متعهد شد و کیم جونگ اون نیز بر تعهد قاطع و کامل خود بر خلع سلاح کامل هسته‌ای شبه جزیره کره تاکید کرد.

ترامپ و اون تاکید کردند که برقراری روابط جدید میان امریکا و کره شمالی به صلح و رفاه در شبه جزیره کره و جهان مرتبط است و اعلام کردند که درک این نکته واعتمادسازی میان دو طرف می‌تواند روند خلع سلاح هسته‌ای را گسترش دهد.

در این راستا خبرنگار مهر گفتگویی با پروفسور «رابرت اسمیت» استاد روابط بین الملل دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*نشست اخیر ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با چه اهدافی صورت گرفت و این نشست چقدر می تواند به بهبود روابط میان دو کشور کمک کند؟

این نشست به تنش ها و تهدید جنگ میان کره شمالی و امریکا خاتمه داده و باعث ایجاد یک روند دیپلماتیک شده که می تواند منجر به پایدارتر شدن روابط میان کره شمالی و کره جنوبی و کره شمالی و ایالات متحده امریکا شود.

هر چند روند دیپلماتیک طولانی مدتی پیش روی این کشورها قرار خواهد داشت، اما باید گفت این نشست پتانسیل کاهش نیروهای نظامی در شبه جزیره کره، هم نیروهای هسته ای و هم نیروهای غیر هسته ای و کاهش تدریجی تحریم های امریکا علیه کره شمالی را دارد.

*با توجه به اینکه ترامپ از برجام خارج شده است چقدر می توان به توافق احتمالی میان آمریکا و کره شمالی خوشبین بود؟ آیا ممکن نیست رئیس جمهور آتی امریکا آنرا بر هم بزند؟

روند کاری رئیس جمهور دونالد ترامپ تاکنون این بوده که وی تمایل دارد هر توافقی را جهت تصویب فورا به کنگره اعلام کند. این مهم باعث می شود رئیس جمهور بعدی ایالات متحده امریکا نتواند به راحتی از آن خارج شود.

*کره شمالی خواستار خلع سلاح هسته ای در شبه جزیره کره است. این به معنای برچیدن چتر هسته ای امریکا در منطقه هم می شود. آیا امریکا این موضوع را می پذیرد یا منظورش از خلع سلاح هسته ای فقط کره شمالی است؟

پاسخ به این سوالات سخت است. مسائل زیادی وجود دارند که در حین مذاکرات مطرح می شوند. بعید است که کنگره خروج نیروهای امریکایی از شبه جزیره کره و برداشتن چتر هسته ای امریکا در این منطقه را بپذیرد. هر چند ممکن است ترامپ خواهان اجرای چنین استراتژی هایی باشد.

*ترامپ اعلام کرد ژاپن و چین هم در مذاکرات صلح ایفای نقش خواهند داشت. این به چه معناست؟

باید گفت که بیانیه صادر شده توسط کیم جونگ اون و دونالد ترامپ مبهم است. به عبارت دیگر ما جزئیات آنرا ماهها و شاید سالهای پیش رو خواهیم دانست از جمله اینکه روسیه و چین چه نقشی در روابط بین کره شمالی و ایالات متحده امریکا خواهند داشت.

باید گفت هنوز مشخص نیست بهبود روابط بین کره شمالی و امریکا تا چه حد می تواند بر روابط بین روسیه و چین تاثیر داشته باشد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار:25خرداد1397 ، کدخبر: 4321081: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین