پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۵۱۱۶
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۹
مدیرکل امور روستایی و روستاهای استانداری مرکزی با بیان اینکه حمایت از اشتغال روستایی در استان مرکزی افزایش یافته است گفت: تدوین طرح‌های هادی روستایی در استان مرکزی باید تسریع شود.

شعارسال: برای اثربخشی طرح‌های حمایتی و خدمات‌رسانی مؤثر به بخش روستایی، طرح‌ها باید در چارچوب برنامه‌های توسعه یک پارچه روستایی اجرا شوند، علی‌رغم سابقه زیاد برنامه‌های توسعه روستایی و طرح‌های خدمات‌رسانی، بعضا شاهد فقر و عقب‌ماندگی در بخش‌های روستایی هستیم و در نتیجه آن جمعیت روستایی به هدف کسب درآمد و معیشت به مرور زمان از روستاها مهاجرت کرده و متاسفانه به حاشیه شهرها پناه می‌برند.

با توجه به تجربیات گذشته و واقعیات کنونی، بازنگری در رویکردها و راهبردهای توسعه روستایی و تغییر گرایش در راستای خدمت‌رسانی هدفمند، از طریق مشارکت و توانمند‌سازی آنان، می‌تواند نقش مؤثری در تأمین نیازهای روستاییان و کشاورزان در نواحی روستایی داشته و علاوه بر آن همگام با توسعه روستا از به مراتب معضلات افزایش جمعیت حاشیه‌نشین شهرها کاسته می‌شود.

ضرورت توجه به توسعه روستایی به توسعه کشاورزی، توزیع بهینه جمعیت، استفاده از ظرفیت‌های تولیدی، بازسازی اقتصاد کشورهمچنین عدالت اجتماعی و رفع محرومیت‌زدایی به شکلی از زیرساخت‌های توسعه کشور محسوب می‌شود زیرا توسعه کشاورزی و رونق تولید در روستاها محور اصلی توسعه ملی تلقی شده و رشد بخش عظیم روستاها به عنوان موتور محرکه مهمی در کشور به‌شمار می‌آید که خوشبختانه استان مرکزی در بخش توسعه روستایی از استان‌های موفق بوده است.

در بحث اشتغال روستایی برای نخستین بار تسهیلات ویژه‌ای با شرایط مطلوب برای حوزه روستایی در نظر گرفته شده که به دو شکل تسهیلات با نرخ 8 درصد با همکاری بانک‌های عامل در حال پرداخت است، پیرو این طرح از روستاها بازدید به عمل آمده و موقعیت هرکدام با توجه به قابلیت‌ها و نقاط ضعفشان بررسی شده و سپس تسهیلات با توجه به امکانات هر روستا همسو با توانایی آن منطقه پرداخت می‌شود.

در این راستا، با هدف بررسی ابعاد مختلف بخش روستایی، تاثیر اشتغال در روستاها، طرح‌های کارآفرینی و توسعه اشتغال در استان مرکزی، نظارت‌ها و اقدامات انجام شده و برآورد اشتغال پایدار روستایی در سال 97 اقدام به برگزاری میزگرد تخصصی با حضور مدیران و کارشناسان حوزه روستایی و کار و تعاون استان مرکزی کردیم.

در این میزگرد "سعید فائض‌پور" مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری مرکزی، "محمدتقی آبایی" مدیرکل تعاون، کارو رفاه اجتماعی، "مهرشاد افروز" معاون امور روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی و "احمدرضا فتح‌آبادی" کارشناس اجتماعی و مدیر روابط عمومی بنیاد مسکن استان مرکزی حضور داشتند.

مشروح صحبت‌های "سعید فائض‌پور" مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی در میزگرد تخصصی "اشتغال و توسعه روستا" در زیر می‌آید:

اهمیت بخش روستایی را چگونه ارزیابی می‌کنید و در زمینه اشتغال روستایی چه اقداماتی انجام شده است؟

فائض‌پور:یکی از دغدغه‌های مسئولان و مردم بحث اشتغال در سطح کشور و روستاها است که در این راستا با همکاری دستگاه‌های مربوطه اقدامات خوبی انجام گرفته و همچنین دولت هم در سال گذشته در زمینه اشتغال روستایی اقدام قابل توجهی انجام داد.

باید در نظر داشت که تمام مشکلات در روستاها تنها مربوط به پرداخت تسهیلات نیست، این درحالی است که در گذشته هم تسهیلاتی دراختیار روستاها و شهرها قرار گرفته اما متاسفانه منجر به اشتغال و شغل در استان نشده است.

تلاش ما بر این است که پخش و توزیع پول نداشته باشیم و صرفا ارائه تسهیلات را در نظر نگیریم، بلکه برنامه‌ای را تدوین کنیم و با افرادی که به دنبال انجام کار هستند اقداماتی انجام دهیم که درنهایت منجر به ایجاد شغل پایدار مورد نظر مسئولان شود.

در سطح روستاها ظرفیت‌هایی داریم که بر اساس آن ظرفیت‌های روستایی هم خودمان برنامه‌ریزی انجام دادیم و هم تلاشمان بر این بوده که تسهیلات را به سمت این ظرفیت‌ها سوق دهیم و سعی داریم سرمایه‌گذاران هم به این سمت و سو حرکت کنند.

روستاهای استان مرکزی از چه ظرفیت‌های برای ایجاد اشتغال برخوردار هستند؟

فائض‌پور: یکی از مباحثی که در روستا خوب بوده و نتیجه مثبت دارد موضوع گردشگری است، گردشگری اقتصاد روستا را فعال و پویا می‌کند و حضور مردم سبب می‌شود که محصولات روستا هم توسط گردشگران به فروش برسد.

دومین موضوع در روستاها که بسیار کم به آن توجه شده موضوع گیاهان دارویی بوده که مورد مطالعه هم قرار گرفته و این درحالی است که استان مرکزی در این رشته یکی از استان‌های فاخر است و باید نسبت به استان‌های دیگر، در استان مرکزی اقدامات گسترده‌تری در این حوزه انجام شود.

از دیگر موارد می‌توان به صنایع دستی اشاره کرد، به‌ویژه فرش دست‌بافت که در بخش‌هایی از استان مرکزی دارای برند جهانی بوده و در این راستا با همکاری صنعت و معدن درحال انجام اقداماتی هستیم که در این زمینه هم شاهد موفقیت‌های بیشتری باشیم.

انرژی خورشیدی در سطح روستاها هم ظرفیت خوبی است و اشتغالزایی غیرمستقیم خوبی دارد، اما در رابطه با اشتغالزایی مستقیم خیلی تاثیرگذار نیست.

تولید میوه‌های خشک هم یکی دیگر از اقداماتی است که در آن می‌توان موفقیت‌هایی را شاهد بود، علاوه بر این از خشک شدن و خراب شدن میوه‌ها هم می‌توان جلوگیری به عمل آورد.

متاسفانه در گذشته همکاری لازم در استفاده از ظرفیت روستاها شکل نمی‌گرفت، این در حالی است که اگر همکاری لازم انجام شود می‌توان اقدامات خوبی در این راستا انجام داد که البته درحال حاضر این همکاری بهبود پیدا کرده است.

توجه به ظرفیت‌های روستایی چه نتایج مثبتی را می‌تواند به همراه داشته باشد؟

فائض‌پور: در بحث گیاهان دارویی هم‌افزایی وجود نداشت که اگر این هم‌افزایی و تعامل انجام شود با توجه به ظرفیت استان در این زمینه می‌توان شاهد نتایج خوبی باشیم.

طرح هادی یکی از مسائلی است که مردم روستا با آن درگیر هستند، از طرفی به روستایی می‌گوییم وارد شهر نشود و در روستا زندگی کند و از طرف دیگر سال‌ها است که محیط روستا را افزایش نداده‌ایم که درنهایت روستایی حاشیه‌نشینی در شهر را به ماندن در روستا ترجیح می‌دهد.

اگر بتوانیم تهیه و اجرای طرح‌های هادی روستاها را انجام دهیم اتفاق مهمی بوده و به رونق اقتصادی و اشتغال روستاها کمک خوبی می‌شود.


تدوین طرح‌های هادی روستایی در استان مرکزی باید شتاب گیرد

مدیرکل امور روستایی استانداری مرکزی: یکی از دغدغه‌های مسئولان و مردم بحث اشتغال در سطح کشور و روستاها است که در این راستا با همکاری دستگاه‌های مربوطه اقدامات خوبی انجام گرفته و همچنین دولت هم در سال گذشته در زمینه اشتغال روستایی اقدام قابل توجهی انجام داد
هر زمان که کمیته برنامه‌ریزی در شهرستان‌ها تشکیل می‌شود در هر سال فرماندار برای پنج یا 6 روستا برای طرح هادی اعتبار قرار می‌دهد و در واقع بیشتر از آن هم نمی‌تواند و هرجا هم روستا بخواهد اقداماتی در بحث اشتغال و غیره انجام دهد به سبب عدم انجام بازنگری طرح هادی با مشکلات روبه رو می‌شود.

دیدگاه ما این است که با بنیاد مسکن یک همکاری انجام دهیم و با استفاده از منابع دراختیار، با یک اقدام صریح و انقلابی بتوانیم طرح هادی روستاها را ساماندهی کنیم که اگر این اقدام انجام شود، بزرگترین خدمت به روستاییان شکل گرفته است.

ایجاد اشتغال در روستاها برچه اساسی انجام می‌شود؟

فائض‌پور:بنای ما بر این نیست که یک شغل در روستا ایجاد کرده و در کنار آن آلایندگی ایجاد کنیم، شعار ما این است که براساس ظرفیت هر روستا آن منطقه را تقویت کنیم.

جشنواره‌ها در توسعه اقتصادی و فرهنگی روستاها موثر هستند که امسال هم این جشنواره را برگزار می‌کنیم زیرا این جشنواره‌ها در معرفی و فروش محصولات تاثیر بسیار زیادی دارند.

در این دوره از پرداخت تسهیلات‌، با توجه به این که در گذشته مشاهده شده که بسیاری از تسهیلات پرداخت شده منجر به شغل نشده در نتیجه نظارت جدی انجام می‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار : 24 خرداد 1397، کد خبر: 1749479، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین