پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۵۳۴۷
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۷
خراسان شمالی با دارا بودن ظرفیت‌های بی‌بدیل طبیعی و تاریخی و تنوع آداب و رسوم در مناطق روستایی، مستعد توسعه بومگردی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سلیقه گردشگران به سمت‌ و سوی بومگردی متمایل شده و بیش از سایر جاذبه‌ها مورد استقبال قرار گرفته، اما به عقیده کارشناسان حوزه گردشگری، تاکنون از این ظرفیت خدادادی استفاده بهینه‌ای نشده است.

شعار سال: اقامتگاه‌های بوم گردی که پیشینه احداث آن ها در جهان به سال ۱۹۹۴ بازمی گردد، اقامتگاه‌هایی هستند که در محیط‌های بکر طبیعی، بافت‌های روستایی و بافت تاریخی شهرها با رعایت بالاترین سطح ممکن ضوابط زیست‌محیطی و به شکلی سازگار با معماری بومی و سیمای طبیعی منطقه ساخته می‌شوند و ضمن حداکثر تعامل با جامعه محلی، زمینه حضور و اقامت گردشگران را با کیفیتی قابل قبول و تعریف شده فراهم می‌آورند.

همچنین، اقامتگاه‌های بومگردی نمونه‌ای ازکسب وکارهای کوچک با مالکیت محلی هستند که با فشار کمتر برای محیط طبیعی و انسانی و کاهش نشت اقتصادی از فعالیت‌های اساسی درتحقق توسعه پایدار محسوب می‌شوند. ازطرفی، آموزش افراد فعال در این حوزه هم یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین فاکتورها برای ورود به بخش اقامتگاه‌های بومگردی است.

از آنجا که ساخت این نوع از اقامتگاه‌ها بیشتر در مناطق روستایی و تاریخی صورت می‌گیرد و به‌دلیل اینکه زندگی در این مناطق بیشتر به‌صورت سنتی است و مردم هم نسبت به فرهنگ و ارزش‌های خود حساس‌تر هستند، نیاز است سرمایه‌گذاران در این مناطق در رابطه با این مسائل آموزش‌های لازم را ببینند. خوشبختانه طی سال‌های اخیر نیز دولتمردان و تصمیم گیرندگان اقتصادی و سیاسی کشور با ورود به این بحث، زمینه رشد و توسعه برخی مناطق دارای قابلیت برای این موضوع را فراهم کرده‌اند که با گسترش آن بدون شک شاهد توسعه برخی مناطق محروم روستایی خود خواهیم بود.

انتخاب هشت روستای هدف گردشگری در‌خراسان شمالی

«محمد سویدانلویی»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در گفت‌و‌گو با «ایران» در این خصوص اظهار داشت: هم‌اکنون هشت روستای «داشلی قلعه» در راز و جرگلان، «پیربز» در بجنورد، «ارناوه» در مانه و سملقان، «سرانی» در شیروان، «چهل دختران» در اسفراین، «بیدک» در گرمه، «دربند» در جاجرم و «خبوشان» در فاروج در خراسان شمالی انتخاب شده‌اند که شرایط برخورداری از طرح زیست بوم برای راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی را دارند.

2 میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خراسان شمالی با ابراز خوشحالی از اینکه امسال موفق شدیم برای هر یک از این روستاها به منظور ایجاد زیرساخت‌های گردشگری دو میلیارد تومان اعتبار دریافت کنیم، تصریح کرد: البته این اعتبارات درحال حاضر ابلاغ شده و منتظریم که بزودی به دستمان برسد، خوشبختانه این میزان اعتبارهم کافی است.

شناسایی24 منطقه گردشگری از دیگر مزیت‌های خراسان شمالی

وی از شناسایی24 منطقه گردشگری در استان خبر داد و گفت: هر یک از این مناطق چند روستای هدف گردشگری را درخود جای داده است. خوشبختانه استان ما هم قابلیت‌های بوم گردی زیادی دارد و هم ظرفیت اکوتوریستی آن بالاست. سویدانلویی با یادآوری اینکه نوروز امسال 500 نفر- شب در اقامتگاه‌های بومگردی استان ساکن شدند و از امکانات آن استفاده کردند و راضی نیز بودند، خاطرنشان کرد: به‌دنبال این استقبال، متقاضیان راه‌اندازی اقامتگاه‌های بومگردی از سوی روستاییان افزایش پیدا کرده و در این راستا تاکنون 130 تقاضا برای تبدیل خانه‌های تاریخی به بومگردی را داشتیم. تاکنون به 30 تقاضا در این رابطه مجوز داده‌ایم که درحال بهره‌برداری است. 15 اقامتگاه بومگردی دیگر هم درحال طی فرآیند صدور مجوز است که در مجموع 45 اقامتگاه بومگردی در استان را خواهیم داشت.

ارائه 10 میلیارد تومان اعتبار برای متقاضیان اقامتگاه بومگردی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خراسان شمالی به ارائه تسهیلات به متقاضیان این خانه‌ها اشاره کرد و گفت: برای متقاضیان روستایی جهت تبدیل خانه‌های تاریخی خود به اقامتگاه بومگردی تاکنون موفق شده‌ایم 10 میلیارد تومان اعتبار از طریق صندوق کارآفرین امید دریافت کنیم که اولویت اول ما برای استفاده از این اعتبار، تکمیل و راه‌اندازی این اقامتگاه هاست.

پرداخت تسهیلات بانکی تا پایان تیرماه

به گفته سویدانلویی تاکنون 43 متقاضی هم در بخش اشتغال پایدار روستایی در سامانه «کارا» ثبت‌نام کرده‌اند و در حال معرفی به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات هستند و مقرر شده تسهیلات بانکی تا پایان تیرماه به متقاضیان پرداخت شود. میزان این تسهیلات از50تا 100 میلیون تومان است.

وی با تأکید بر اینکه برای توسعه اقامتگاه‌های بوم گردی باید رسیدگی به تقاضاها تسریع و راهنمایی‌های لازم به متقاضیان برای فراهم کردن شرایط مورد نیاز ارائه شود، افزود: برای اخذ تسهیلات کم بهره، متقاضیان به صندوق کارآفرینی امید معرفی می‌شوند. امیدواریم با اختصاص تسهیلات این صندوق، این مهم در استان هرچه سریعترمحقق شود.

سکونت در اقامتگاه‌های بومی برای بسیاری از گردشگران دارای جاذبه‌های فراوانی است. از طرفی، مردم به لحاظ آلودگی شهرهای بزرگ و ترافیک همواره در پی محیطی آرام و به دور از هیاهو هستند که این مهم علاوه بر کسب یک تجربه خوب می‌تواند در بهبود معیشت خانوارهای روستایی نیز مفید واقع شود.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار 27 خرداد 97، کد مطلب: 470603، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین