پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۵۴۴۴
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
امروز ۱۷ ژوئن مصادف با ۲۷ خردادماه، روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی است. چرای مفرط، بوته‌زنی و بوته‌کنی، آبیاری غلط، استفاده نکردن بهینه از زمین‌ها و قابلیت آن‌ها، تبدیل بی‌رویه زمین‌های مرتعی به دیم‌زار، رعایت نکردن موازین علمی در شخم زمین، کشت فشرده و نامناسب در زمین‌های کشاورزی، تغییرات آب و هوایی، افزایش جمعیت و نیاز انسان ها به موادغذایی بیشتر و شرایط متغیر اجتماعی و اقتصادی از عوامل بیابان‌زایی است.
شعارسال: با وجود این‌که عوامل زیست محیطی، تغییرات آب و هوایی و کمبود بارش کافی نقشی به‌سزا در فروسایی زمین و پیشروی بیابان‌ها دارند اما در برخی موارد فعالیت‌های انسانی را نیز باید در زمره این گروه قرار داد. یکی از استان‌های کشور که با کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی دست و پنجه نرم می کند استان اصفهان است. به گفته مسئولین و متخصصان ۹۴ درصد از جمعیت و ۹۵ درصد از مساحت این استان درگیر خشکسالی درازمدت است. یکی از بروزات خشکسالی در منطقه گسترش بیابان ها است و به تبع آن شاهد افزایش وقوع پدیده‌هایی چون طوفان خاک، گرد و غبار و بیماری‌های مرتبط با این پدیده‌ها هستیم.

بیابان زدایی و تثبیت کانون‌های فعال ریزگردها به روش‌های گوناگون می‌تواند تا حدی مانع از گسترش آسیب‌های طبیعی و زیست محیطی خشک سالی شود. مالچ پاشی و نهال کاری دو روش عمده بیابان زدایی است که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تصاویر به مناسبت روز جهانی بیابان زدایی از طرح بیابان زدایی شرق اصفهان تهیه شده است. این طرح شامل ۵۰۰ هکتار نهال کاری و ۴۰۰ هکتار مالچ پاشی است که بخش اعظم آن در حوالی فرودگاه اصفهان و پایگاه هشتم شکاری اجرا می‌شود و اکنون با پایان مالچ پاشی در مرحله آبیاری نهال ها قرار دارد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: 27 خرداد 1397 ، کدخبر: 97032712628 ، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین