پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۵۴۷۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در سفر یک روزه خود به کاشمر و خلیل آباد ضمن دیدار با فرمانداران این دو شهرستان از اماکن گردشگری، تاریخی و زیارتی منطقه بازدید به عمل آورد.

شعار سال: ابوالفضل مکرمی‌فر شامگاه 27 خردادماه در سفر خود به کاشمر در دیدار با فرماندار این شهرستان که در محل فرمانداری برگزار شد با انتقاد از اینکه تاکنون جاذبه های گردشگری کاشمر به خوبی معرفی نشده است، افزود: تاکنون اطلاع رسانی درستی از قابلیت‌ها و جاذبه‌های کاشمر صورت نگرفته و این خلامشهود است.

وی نوروز خوانی، پرده خوانی محرم، قنبرخوانی که در سطح کشور زبانزد است را جزومیراث معنوی این شهرستان دانست و اظهار کرد: علاوه بر پتانسیل زیارتی مباحث فرهنگی معنوی کاشمر بسیار غنی و عمیق است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با تاکید براینکه امیدواریم فرهنگ‌های معنوی این شهرستان نسل به نسل ترویج پیدا کند، وجود تولید بالای انگور و کشمش در منطقه برای گردشگری را یکی دیگر از پتانسیل‌های شهرستان دانست.

وی همچنین برپایی جشنواره‌های مختلف را در جذب گردشگر بسیار موثر دانست و افزود: برای سرمایه گذارانی که در راستای برنامه‌های گردشگری در روستاها متقاضی ایجاد مکان‌های اقامتی، کمپ میان راهی، موزه‌ها و بوم‌گردی باشند تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی گفت: تسهیلات چهار، 13 و 18 درصد فرصتی است تا علاقه مندان در بخش خصوصی از این تسهیلات استفاده کنند.

مکرمی‌فر در ادامه از برگزاری رالی خانوادگی همزمان با جشنواره انگور در منطقه خلیل آباد و کاشمر خبر داد و گفت: این رالی خانوادگی جهت معرفی تاکستان‌های انگور و کشمش منطقه به عنوان مقصد گردشگران از مشهد راه اندازی می‌شود تا از جاذبه‌های فرهنگی و توریستی شهرهای کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن بازدید به عمل آید.

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی خراسان رضوی در ادامه افزود: با برنامه‌ریزی که صورت گرفته خلامعرفی مناطق گردشگری مذهبی را با تهیه کلیپ، انتشارات، کتابچه و بروشور و راهنمای سفر تا حدودی جبران خواهیم کرد.

وی یادآور شد؛ با تفاهم نامه‌ای که با صدا و سیما انجام گرفته کلیپ‌هایی از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی شهرستان‌های استان تهیه و برای پخش در اختیار صدا و سیما قرار می‌گیرد.

مکرمی‌فر در ادامه از تقاهم نامه میان شهرداری و شورای شهر کاشمر و میراث فرهنگی برای تحویل زمین پیرامون موزه مردم‌شناسی کاشمر به این سازمان خبر داد و گفت: در این تفاهم‌نامه تحویل زمین از شهرداری و تخصیص اعتبار و اجرای فضای سبز در حریم موزه مردم شناسی توسط این سازمان انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم موزه مردم شناسی خوبی در شان مردم منطقه و گردشگران تهیه شود، ادامه داد: زمینی برای پایگاه اطلاع‌رسانی در اختیار میراث فرهنگی شهرستان کاشمر قرار خواهد گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه اعتبار مورد نیاز این پایگاه از سوی میراث فرهنگی استان تخصیص پیداخواهد کرد، عنوان کرد: با تأمین و تخصیص اعتبارات این پایگاه اطلاع‌رسانی و فضای سبز اطراف موزه مردم شناسی(باغ دانش) در نوروز سال 98 به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در همین خصوص یادآور شد؛ خانه‌های تاریخی شهر کاشمر می‌تواند به اقامتگاه بوم گردی تبدیل شود.

وی همچنین از منطقه شصت دره وکوه سرخ به عنوان پتانسیل های طبیعی شهرستان کاشمر نام برد و اظهار کرد: با سرمایه گذاری‌هایی که در این دو بخش صورت خواهد گرفت و ایجاد بوم گردی‌های مناسب شاهد تحول چشم گیری در منطقه شصت دره و بخصوص کوهسرخ خواهیم بود.

مکرمی‌فر با اشاره به اینکه توجه به صنایع دستی از قبیل پارچه بافی، چرم و فرش کاشمر که جزو هویت این شهرستان است باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: در این زمینه و برای زنده نگه داشتن این صنایع نیز در صورت وجود متقاضی آماده پرداخت تسهیلات هستیم.

ضرورت راه‌اندازی موزه در خلیل‌آباد

ابوالفضل مکرمی‌فر همچنین در سفر خود به خلیل‌آباد از تپه تاریخی کندر در خصوص بررسی طرح حفاظت اثر تاریخی و احیای پیرامون آن در قالب طرح گردشگری بازدید به عمل آورد.

وی سپس در دیدار خود با فرماندار خلیل‌آباد بر ضرورت راه‌اندازی موزه در این شهرستان تاکید کرد و گفت: هر شهر یک موزه باید داشته باشد و اعتبار لازم برای این امر در نظر گرفته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی افزود: اقدامات اولیه برای ایجاد موزه باستان شناسی در خلیل‌آباد انجام شده و تجهیز آن در مرحله عقد قرارداد است.

وی با اعلام اینکه به رغم طرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی که در خلیل‌آباد وجود دارد اما تاکنون به خوبی معرفی نشده است، اقدامات مجموعه میراث فرهنگی را بدون همکاری و همدلی مجموعه مدیران شهرستان امکان‌پذیر ندانست و عنوان کرد: در خصوص راه اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی محدودیتی وجود ندارد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان اینکه برای ایجاد کارگاه های صنایع دستی هیچ محدودیتی وجود ندارد، افزود: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌تواند در بحث تجهیز امکانات این کارگاه‌ها اقدام کند.

وی اظهار کرد: اطلاع رسانی در خصوص همه شهرهای استان آغاز شده است و در حال ساخت کلیپ، پوستر، بروشور کتاب راهنمای سفر از هر شهر هستیم .

مکرمی‌فر یادآور شد؛ خلیل آباد در بین شهرستان‌های منطقه ترشیز بیشترین تعداد در معرفی طرح های سرمایه‌گذاری گردشگری و صنایع دستی روستایی به بانک‌های عامل را دارد.

ضرورت حفظ و حراست از بناهای تاریخی شهرستان

در ادامه دیدار فرماندار خلیل آباد راه‌اندازی موزه را یکی از خلاء‌های شهرستان دانست و بیان کرد: قرار گرفتن خلیل آباد در مسیر زائران علی بن موسی الرضا(ع) یک ظرفیت و پتانسیل بسیار خوبی محسوب می‌شود.

مجتبی شاکری با اعلام اینکه در سال جاری بیش از 78 هزار گردشگر از جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و معنوی شهرستان بازدید کرده‌اند، گفت: فرصت‌های بسیار خوبی در طبیعت گردی، کشاورزی، گردشگری و مذهبی این شهرستان وجود دارد.

وی با اعلام اینکه شهرستان در بحث گردشگری کشاورزی دارای بیش از 6000 هکتار باغات انگور است که سالانه بیش از 150 هزار تن انگور با کیفیت، مرغوب و ارگانیک تولید می کند و بیش از 20 هزار تن آن صادر می‌شود، ثبت ملی تهیه سنتی کشمش را اقدامی بسیار ارزشمند دانست که توسط میراث فرهنگی شهرستان صورت گرفت.

شاکری همچنین با بیان اینکه سفالگری شهرستان در حوزه صنایع دستی و سنتی وضعیت مطلوبی دارد و از سویی فرط بافی نیز در حال راه اندازی است، راه اندازی موزه یکی از خلاء های شهرستان دانست و گفت: پیشنهاد راه اندازی موزه مشارکتی باستان شناسی در سطح شهرستان خلیل آباد داریم.

وی در ادامه از راه‌اندازی پایگاه اطلاع رسانی میراث فرهنگی شهرستان خبر داد و بیان کرد: حفظ و حراست از بناهای تاریخی شهرستان حائز اهمیت است و تمام اعضای انجمن میراث فرهنگی پای کار هستند و با حفاری های غیر مجاز و تعرض ها برخورد می‌کنند .

فرماندار خلیل آباد با تاکید بر اینکه گردشگری ترشیز با محوریت خلیل آباد یکی از درخواست‌های شهرستان است، گفت: مشکل نیرو در تمام دستگاه‌ها وجود دارد و با توجه به اینکه میراث فرهنگی شهرستان عملکرد مطلوبی داشته نیاز است و ارتقاء مجموعه میراث فرهنگی از نمایندگی به اداره نیز یکی از خواسته‌های مسئولان شهرستان است.

وی در پایان یادآور شد:در شهرستان خلیل آباد 11 اثر ثبت ملی و شش اثر ثبت معنوی وجود دارد و 85 اثر تاریخی شناسایی شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 28 خرداد 97، کد مطلب: 97032812934: www.isna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
0
0
امیدوارم که این رویکرد جدید مسئولین نسبت به گردشگری استان ها با قوت خودش ادامه پیدا کنه تا شاید یه تغییراتی در این زمینه به وجود بیاد
ا.ف75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
0
0
این نوع گردشگری که اخیرا جا افتاده داره سیستم فرهنگی اصیل و سنتی ما رو از بین میبره و باید بیشتر وبهتر به اونها دقت کنیم
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین