پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۵۹۸۳
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰
متن زیر، پیرو مصاحبه معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص حمایت از موزه های دانشگاهی تهیه شده و بشکل مستدل، اقدام به نقد نظرات این فرهیخته گرامی نموده است. نتیجه نهایی گزارش تاکید بر غیر ضروری بودن این طرح و ناکارآمدی آن (در صورت اجرای احتمالی و فراگیر)، در آینده دارد.
شعار سال : جدیدا دکتر برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در نشستی ،از نظر موافق وزارت علوم در خصوص تاسیس موزه های علم در دانشگاه های مختلف کشور خبر داده است.
مسعود برومند با بیان اینکه تمام دانشگاه‌ها به منظور نشان دادن سابقه و ارائه دستاوردها و پیشینه خود به تدریج در حال ایجاد موزه علم هستند، از رویکرد مثبت وزارت علوم نسبت به این موضوع خبر داد و گفت: استقبال از این موضوع به جهت فراهم شدن امکانی برای نمایش تاریخ علم در کشور است.
وی با اعلام اینکه دانشگاه‌ها در این زمینه خودشان همه امکانات و مدارک لازم را دارند و تاکنون درخواستی مبنی بر حمایت وزارت علوم از موزه‌های دانشگاهی مطرح نشده است، تأکید کرد: مجموع دانشگاه‌ها یعنی وزارت علوم و وزارت علوم یعنی دانشگاه، چیزی خارج از این وجود ندارد. بنابراین اگر درخواستی باشد، بررسی می‌شود، اما معمولاً این‌طور است که دانشگاه‌ها خودشان این کار را انجام می‌دهند. در واقع می‌توان گفت که این موضوع بخشی از فرهنگ سازمانی دانشگاه است.
در نقد سخنان معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری،برخی از صاحب نظران دانشگاهی و پژوهشی کشور بیان داشته اند که :
- موزه های علوم و موزه های فناوری عموما چنانچه با محوریت دانشگاهی خاص بخواهد دنباله گیری شود، توسط دانشگاه های پیش رو در فناوری ویژه ای تاسیس می شود. ضرورتی ندارد که هر دانشگاهی با هر سطح از توانمندی در تاسیس موزه علم ورود پیدا کند.
- تجارب جهانی نشان می دهد که عموما موزه های فناوری مورد تاکید دانشگاه ها هستند. این مسئله هم زمانی اتفاق می افتد که دانشگاه ، دارای تاریخچه چند دهه ای در توسعه فناوری خاص باشد.
- از دکتر برومند بعید بود که بدون در نظرگیری اولویت های حوزه تحقیقات اقدام به ارایه طرح حمایت از موزه های دانشگاهی بدهند.
- بنظر می رسد که موزه های دانشگاهی مورد اشاره فاقد محتوای اصیل و غنی برای ارایه به مخاطب باشند.
- تاسیس موزه یک بحث است و موزه داری بحثی دیگر. گویا جناب دکتر به هزینه های موزه داری واقف نیستند.
- بنظر می رسد این طرح خیلی خام باشد. از این جهت که بعد از مدتی هر دانشگاه یک یا چند اتاق به این کار اختصاص خواهد داد و یک یا چند نیرو را مشغول نگهداری این موزه ها می کند(مثل یک آزمایشگاه). در نهایت هم قادر به اضافه کردن چیز خاصی به این موزه ها نیست. لذا بهتر است از همین ابتدا جلوی چنین طرح غیر اولویت داری گرفته شود.
- ......
همانگونه که نظرات فوق نشان می دهند، بنظر می رسد این طرح وزارت علوم(هرچند هزینه آن راسا توسط هر دانشگاه تامین شود)، طرح اولویت دار و مانایی برای حوزه عتف نخواهد بود.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین