پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۶۰۵۹
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
بصیرت­ها و مهارت­های فلسفی در حرفۀ روزنامه ­نگاری بسیار کاربردی است. میشل آلنبرگ از جمله فیلسوفانی است که در بهره­ گیری از مهارت ها و روش­های فلسفی در روزنامه­ نگاری موفق بوده است. در این نوشته از کاربرد مهم­ترین بصیرت­ها و مهارت­های فلسفی در روزنامه­ نگاری خواهیم گفت و سپس به بیان خدماتی می­پردازیم که میشل آلنبرگ، به عنوان یک فیلسوفِ روزنامه­ نگار، در روزنامه­ های welland tribune ، Mcmurray today و… ارائه داده است.

شعار سال: برای فارغ­ التحصیلان مجرب فلسفه، با توجه به مهارت­های گسترده ­ای که در این رشته کسب می­کنند، گزینه­ های شغلی متنوعی وجود دارد. از جملۀ این گزینه­ ها روزنامه ­نگاری است. روزنامه­ نگاری شامل نقش­های پژوهش و تحقیق، نویسندگی، ویراستاری، صفحه­ آرایی،گزارشگری و است. روزنامه ­نگاران برای انجام بهتر این وظایف می­توانند از بصیرت­ها و مهارت­های فلسفی مانند تفکر عمیق، تفکر انتقادی، استدلال منطقی، مهارت­های ارتباطی، مهارت خواندن و نوشتن، تجزیه و تحلیل، خلاقیت و درک جامعه شناختی و هم در آموختن روزنامه ­نگاری و هم در روزنامه ­نگاری عملی بهره بگیرند.

دانش ­آموختگان مجرب فلسفه برای ورود به حرفۀ روزنامه­ نگاری باید مهارت­ها و تجربیات این حوزه را کسب کنند. به عبارت دیگر داشتن مدرک فلسفه برای ورود به این حرفه مفید و قابل استفاده است، اما داشتن تجربۀ کاری مرتبط بسیار مهم و ضروری است. شباهت بین فیلسوفان و روزنامه ­نگاران این است که هر دو با ذهن و قلبی باز به دنبال یافتن حقیقت هستند. به گفتۀ Ahmad Murad Merican[1] «روزنامه­ نگاری یک جستجوی فکری است که توسط ساختارهای مردم و پیچ و تاب­های ایدئولوژیکی صورت می­گیرد

کاربرد بصیرت­ها و مهارت­های فلسفی در روزنامه­ نگاری

۱.درک جامعه شناختی: بخش عمده­ای از نوشته­ های فلسفی -از نوشته­ های افلاطون در مورد روح تا نوشته­ های نیچه در مورد اراده و قدرت انسانی- حول محور درک شرایط انسانی شکل گرفته است. درک درست رفتارهای مردم، هم در شرایط اجتماعی و هم در شرایط فردی، بسیار ارزشمند است. بهره­ گیری از این بینش و مهارت فلسفی، فیلسوفان روزنامه­ نگار را قادر می­سازد بینش­های ارزشمندی در مورد رفتار مردم به رسانه ها ارائه دهند و در روزنامه­ ها، واقع ­بینانه، دقیق و متوازن در مورد مسائل آن­ها بنویسند و ارتباط موثرتری با مردم داشته باشید.

۲٫مهارت خواندن و نوشتن: از آنجا که فارغ ­التحصیلان فلسفه با متون پیچیده یا ترجمه شده از یک زبان متفاوت سروکار دارند مهارت خواندن در آنها تقویت می­شود و در نتیجه می توانند به سرعت متون خارجی را بخوانند و سریع یادداشت ­برداری کنند. همچنین دایرۀ واژگانی قوی دارند، کلمات و دستور زبان را درست به کار می­برند، و واضح و قانع کننده می­نویسند. رعایت این مهارت­ها در نوشتن مقالات برای روزنامه ­ها و وب­سایت­ها، ویرایش متون و نوشتن داستان در انتقال مفاهیم مورد نظر و جهت دهی به افکار عمومی و تاثیر بر مخاطبان رسانه ها بسیار تاثیرگذار است.

مهارت تفکر انتقادی (تحقیق) و تجزیه و تحلیل: فیلسوفان برای دستیابی به حقیقت می اندیشند، سوءال طرح می­کنند، اطلاعات و دلایل گردآوری می­کنند، اطلاعات را خلاقانه دسته بندی می ­کنند ، حجم زیادی از اطلاعات و استدلالات مهم، کلیدی و پیچیده را درک، استخراج و به زبان ساده و مختصر بیان می کنند، با توجه به اطلاعات و دلایل به دست آمده و با حفظ امانت و صداقت به حقیقت می رسند.

فلاسفه برای یافتن به حقیقت هر چیزی، اساسی ترین سوالات خود را با ضمایر پرسشی چه کسی، چه چیزی، چه زمانی و کجا مطرح می کند سپس برای ارائۀ عمیق­ترین بینش­ها و استدلال­ها سوالات خود را با ضمایر پرسشی چرا و چگونه ارائه می دهند.

این مهارت­ها به آن­ها در حرفۀ روزنامه­ نگاری کمک می­کند تا مثلاً برای توضیح و تفسیر چالش­های موجود در جامعه صرفاً به نقل قول­هایی از منابع یا مقامات رسمی بسنده نکنند بلکه با تفکری عمیق، تفکر انتقادی، تحقیق (مهارت پرسشگری) و تجزیه و تحلیل به دنبال یافتن حقیت ماجرا باشند. به عنوان مثال در تهیۀ گزارشی از حادثۀفروریختن یک ساختمان با طرح سؤالاتی مثل چه کسانی مسبب ریزش ساختمان هستند؟چه زمانی فرو ریخت؟چرا ساختمان فرو ریخت؟چگونه ساختمان فرو ریخت؟ به دنبال اطلاعات و دلایل دقیق و قابل اعتمادی برای یافتن واقعیت و شفاف سازی آن حادثه باشند.

مردم در زندگی روزمرۀ خود مشغله­ های زیادی دارند و توجه چندانی به سیاست­های پیچیدۀ دولت ندارند. وظیفۀ یک روزنامه­ نگار این است که تصمیمات و اقدامات دولت را برای مردم شرح دهد تجزیه و تحلیل کند تا برای مردم قابل فهم و ساده باشد. مثلاً می­پرسند: علت گرانی مسکن در چند سال اخیر چیست؟

خدمات میشل آلنبرگ در روزنامه­ نگاری

میشل آلنبرگ (Michelle Allenberg) فیلسوفِ روزنامه ­نگاری است که نقش فلسفه را در ورودش به حرفۀ روزنامه­ نگاری بسیار موءثر می­داند. فلسفه به معنی دوستدار حقیقت است. یک فیلسوف همیشه می­خواهد چیزهای بیشتری یاد بگیرد و به دنبال حقیقت است. وجود این ویژگی در این فیلسوف یعنی؛ دوستدار حقیقت بودن و مهارت­های فلسفی نظیر پرسشگری، خلاقیت، استدلال و تفکر انتقادی سبب شد تا وارد دنیای روزنامه نگاری شود.

او پس از اخذ مدرک فلسفه در سال ۲۰۱۲ برای گذراندن دوره­ های روزنامه نگاری­ وارد کالج نیاگارا شد. به مدت ۸ ماه دوره­ های کارآموزی را در روزنامۀ مدیا مگپی در کانادا گذراند. تجربیاتی در زمینۀ طراحی، صفحه­ آرایی، عکاسی و ویرایش عکس به دست آورد. به عنوان ویراستار مشغول به کار شد.

از خلاقیتش در ویرایش عکس و صفحه ­آرایی در روزنامه و اخبار نیاگارا بهره گرفت. برای صفحه ­بندی روزنامه نیاگارا از نرم افزار Creative Adobeکه شاملinDesign است و برای ویرایش عکس در روزنامه و اخبار نیاگارا از نرم افزار Creative Adobe suite استفاده کرد.

در اخبار و روزنامۀ اجتماعی نیاگارا مدیر مسئول، سردبیر، عکاس و گزارشگر وقایع محلی بود. وقایع محلی را شرح می­داد، با توجه به مهارت بسیارش در نوشتن، ویراستار محتوای ورزشی و نویسندۀ سرمقاله­ ها و داستان­هایی در این روزنامه بود.

ویراستار محتوای خبرهای ورزشی و عکاس روزنامۀ Mcmurray today ، گزارشگر روزنامۀ welland tribune و روزنامه­ نگار چند رسانه­ای برای این روزنامه در بخش نیاگارا کانادا برای شرکت شبکۀ post media نیز بود.

وی با ایجاد یک حساب اینستاگرام برای روزنامۀ Mcmurray today ، توانست طرفداران منحصر به فرد و جدیدی برای این روزنامه به ­دست آورد.

در سال ۲۰۱۷ نامزد دریافت جایزه، از روزنامه انتاریو به خاطر اخبار محلی زیر ۲۵ هزار نفر شد. همچنین به خاطر پوشش خوب خبری و ارائۀ تحلیل دقیق از آتش­ سوزی که در دسامبر ۲۰۱۶ در بندر colbrne رخ داد و باعث مرگ چهار نفر شد، نامزد دریافت جایزه گردید.

درآمد روزنامه­ نگاران

درآمد فارغ ­التحصیلان فلسفه در روزنامه ­نگاری، در کشورهای مختلف، با توجه به تنوع روزنامه­ ها (محلی، ملی یا منطقه ­ای بودن) و سابقۀ کاری، بسیار متفاوت است. به گزارش سایتindeed.com میانگین درآمد در روزنامۀ tribune media در بخش نیاگارا کانادا ۵۰/۲۴۵دلار در سال است. در ایالات متحدۀ آمریکا با توجه به تنوع گستردۀ روزنامه ­ها میانگین درآمد در هر روزنامه متفاوت است. مثلاً در روزنامۀ نیویورک تایمز میانگین درآمد سالیانه ۵۵/۲۳۰ دلار و در روزنامۀ فیلادیفیا ۶۳/۴۱ دلار در هر ساعت است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت بردار ، تاریخ انتشار -------، کدمطلب: ------، www.bordar-ensani.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین