پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۶۲۰۹
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۵
سرطان بيماري سختي است و هيچ‌ كسي نمي‌ خواهد به آن مبتلا شود. براي همين هم معمولاً در هر فرصتي درباره روش ‌هايي كه به كمك آنها مي‌توان از بروز اين بيماري پيشگيري كرد، صحبت مي‌شود و افراد به يكديگر توصيه مي‌كنند با افزايش مصرف ميوه‌ها و سبزيجات و کم کردن مصرف چربي و غذاهاي آماده، احتمال ابتلا به اين بيماري را به حداقل برسانند.

شعار سال: سرطان بيماري سختي است و هيچ‌ كسي نمي‌ خواهد به آن مبتلا شود. براي همين هم معمولاً در هر فرصتي درباره روش ‌هايي كه به كمك آنها مي‌توان از بروز اين بيماري پيشگيري كرد، صحبت مي‌شود و افراد به يكديگر توصيه مي‌كنند با افزايش مصرف ميوه‌ها و سبزيجات و کم کردن مصرف چربي و غذاهاي آماده، احتمال ابتلا به اين بيماري را به حداقل برسانند.

البته با اين‌ كه رژيم غذايي و مصرف مواد غذايي مفيد شيوه‌اي مناسب براي پيشگيري از بيماري‌هاي مختلفي مانند سرطان محسوب مي‌شود، اما نبايد نقش ورزش منظم و مداوم را نيز ناديده گرفت.

شايد تصور كنيد ورزش ارتباطي با پيشگيري از سرطان ندارد، اما بايد بدانيد متخصصان مي‌گويند به كمك ورزش مي‌توان احتمال بروز اين بيماري را تا حد زيادي كاهش داد و عوارض ناشي از آن را به حداقل رساند.

دكتر خسروي، متخصص پزشكي ورزشي و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با بيان اين مطلب كه ورزش نقش موثري در پيشگيري از بروز برخي سرطان‌ها ايفا مي‌كند، توضيح مي‌دهد: به طور دقيق مشخص شده ورزش مي‌تواند از ايجاد بعضي سرطان‌ها پيشگيري كند.

سرطان سينه كه يكي از شايع‌ترين سرطان‌ها ميان خانم‌ها به شمار مي‌رود و همچنين سرطان پروستات كه در آقايان شيوع زيادي دارد و سرطان روده‌بزرگ ازجمله سرطان‌هايي است كه اهميت ورزش و نقش فعاليت فيزيكي در پيشگيري از آنها ثابت شده است.

اين متخصص پزشكي ورزشي با اشاره به نقش ورزش در كاهش وزن، خاطر نشان مي‌كند: بسياري از انواع سرطان‌ها با چاقي و افزايش وزن در ارتباط است.

به طوري كه مي‌توان گفت چاقي مسبب بروز بسياري از سرطان‌هاست. به عنوان نمونه سرطان‌هاي پانكراس، روده، سينه، پروستات، كليه و سرطان‌هاي خوني با چاقي در ارتباط بوده و به همين دليل ورزش با كنترل وزن مي‌تواند در پيشگيري از آنها موثر باشد.

بسياري از افرادي كه در خانواده‌شان بيمار سرطاني دارند نيز نگران اين موضوع هستند و بيشتر از سايرين به شيوه‌هايي فكر مي‌كنند كه از ايجاد اين بيماري پيشگيري كنند. اين گروه از افراد هم بايد بدانند ورزش شيوه‌اي موثر براي كاهش خطر بيماري است.

به گفته اين عضو هيأت علمي دانشگاه، خانم‌هايي كه در خانواده آنها سابقه سرطان سينه وجود دارد به كمك ورزش منظم و مداوم مي‌توانند خطر بيماري را تا نصف كاهش دهند.

بنابراين خوب است ورزش را به عنوان شيوه‌اي ساده و ارزان در نظر داشته باشيد و براي پيشگيري از بيماري‌هاي مختلف مانند سرطان از آن كمك بگيريد.

ورزش؛ مانع سرطان‌هاي ثانويه

بيماران مبتلا به سرطان معمولاً تصور مي‌كنند فقط بايد استراحت كرده و مراقب خودشان باشند. به همين دليل هم اغلب، ورزش و فعاليت فيزيكي را ناديده مي‌گيرند و چندان اهميتي به آن نمي‌دهند. البته خستگي و بي‌حوصلگي هم دليلي مي‌شود براي كنار گذاشتن ورزش و در نتيجه استراحت دائمي در خانه.

در حالي كه به گفته دكتر خسروي ورزش مي‌تواند براي بيماران سرطاني مفيد باشد و عوارض ناشي از بيماري و درمان‌هاي مختلف را كاهش ‌دهد.

وي در اين زمينه توضيح مي‌دهد: بيماري سرطان مي‌تواند موجب بروز مشكلات متعددي براي بيماران شود و علاوه بر آن، درمان‌هاي مختلف بيماري مانند جراحي، راديوتراپي و شيمي‌درماني هم عوارضي براي بيمار ايجاد مي‌كند. يكي از شايع‌ترين مشكلاتي كه اين افراد با آن روبه‌رو هستند، احساس خستگي است و آنها معمولاً به دليل ماهيت بيماري و همچنين عوارض درمان‌هاي مختلف، دچار خستگي مزمن و مشكلات روحي فراواني مي‌شوند.

شايد تا چند سال پيش، براي بهبود شرايط بيماران توصيه مي‌شد فقط استراحت كنند و بيشتر مراقب سلامتشان باشند، اما اكنون و بويژه در ده سال اخير، مشخص شده است كه به كمك ورزش مي‌توان بسياري از اين علائم را بهبود بخشيد. بنابراين بيماراني كه ورزش مي‌كنند، كمتر با علائمي مانند خستگي، بي‌خوابي و مشكلات روحي مانند افسردگي روبه‌رو مي‌شوند.

به گفته اين پزشك متخصص، فعاليت‌هاي ورزشي احتمال بروز عوارض ثانويه را نيز كاهش مي‌دهد؛ مثلاً ممكن است اين افراد به دليل داروهايي كه دريافت مي‌كنند، بيشتر در معرض خطر بيماري‌هاي قلبي باشند كه به كمك ورزش مي‌توان احتمال ايجاد چنين مشكلاتي را نيز كاهش داد. علاوه بر اين، بسياري از كساني كه دچار سرطان مي‌شوند، ممكن است به سرطان ديگري هم مبتلا شوند كه به كمك ورزش مي‌توان از ايجاد سرطان‌هاي ثانويه هم پيشگيري كرد.

ورزش كنيد ولي زير نظر پزشك

بیماران معمولاً نمي‌توانند همه ورزش‌ها را براحتي انجام دهند و با محدوديت‌هايي در اين زمينه روبه‌رو هستند. گروهي به بهانه همين محدوديت‌ها، ورزش را به طور كلي تعطيل مي‌كنند و عده‌اي هم به دنبال بهترين نوع فعاليت فيزيكي هستند.

دكتر خسروي در اين باره يادآور مي‌شود: شايد برخي بيماران به دليل بيماري‌ يا داروهايي كه مصرف مي‌كنند، نتوانند فعاليتي را با شدت زياد انجام دهند، اما بدون شك به كمك پزشك معالج و با مشورت او مي‌توانند فعاليت مناسبي را انتخاب كرده و آن را انجام دهند.

اين متخصص پزشكي ورزشي، يادآور مي‌شود: فعاليت مناسب بايد با نظر پزشك و براساس شرايط بيمار انتخاب شود؛ چرا كه ورزش‌هايي خاص براي بعضي از انواع سرطان‌ها تاثير بيشتري دارد و در نتيجه بايد متناسب با مشكلات و نوع سرطان و شرايط هر بيمار، فعاليت فيزيكي مناسب او انتخاب شود.

به گفته اين عضو هيأت علمي دانشگاه، ورزش نه ‌تنها مي‌تواند از بروز عوارض ناشي از درمان سرطان پيشگيري كند، بلكه نقش مهمي نيز در كاهش ميزان مرگ و مير اين بيماران دارد.

اين پزشك متخصص مي‌افزايد: اين بيماران با مشكلات روحي و رواني مختلفي مانند افسردگي و اضطراب نيز روبه‌رو خواهند شد، اما آن‌طور كه مطالعات نشان مي‌دهد، بيماراني كه ورزش مي‌كنند از نظر افسردگي و اضطراب شرايط بهتري دارند. علاوه بر اين، ورزش موجب خواب راحت‌تر مي‌شود و درد بيمار را هم كنترل مي‌كند.

بنابراين افرادي كه به دليل درد، خود را از ورزش محروم مي‌كنند بايد بدانند به گفته دكتر خسروي، مدتي پس از شروع فعاليت فيزيكي، درد و ضعف‌هاي جسماني تا حدي كنترل خواهد شد؛ البته نبايد فراموش كرد كه همه دردها به كمك ورزش بهبود نمي‌يابد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت راین اسپورت ، تاریخ انتشار 10 دی 91، کدمطلب: ------، www.asriran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین