وی افزود: برگزاری اردوی خارج از کشور باید در قالب شاخصهایی که مورد تأیید معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش است، باشد اما هماکنون برخی مدارس غیردولتی در تبلیغات خود از برگزاری اردوهایی برای آموزش زبان در برخی کشورها از جمله امارات و انگلیس خبر میدهند و از آموزشوپرورش هم مجوز ندارند، اردویی که بدون مجوز برگزار میشود اگر با مشکلی مواجه شود چهکسی در قبال آن پاسخگو خواهد بود؟
معاون سابق وزارت آموزشوپرورش گفت: کارشناسان خارجی که در مدارس حاضر میشوند اگر بدون مجوز باشد مشخص نیست چه مطالبی بیان میکنند، آیا این مطالب براساس تعلیم و تربیت ایران و ارزشهای حاکم بر آن است یا خیر؟
سحرخیز با اشاره به اینکه میگویند تخلفات در تعداد معدودی از مدارس غیردولتی است اما این تعداد معدود در تهران هستند که سرنوشت آموزشوپرورش را رقم میزنند، افزود: علاوه بر تخلفاتی همچون برگزاری اردوهای خارج از کشور امروز شاهد تخلفاتی همچون آموزش زبانهای بیگانه هستیم، چرا دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش این مسائل را با صراحت بیان نمیکند که در دوره ابتدایی اولویت نخست زبان مادری است. در شهر تهران بهصورت فراوان مدارسی را داریم که بهصورت علنی چند زبان خارجی را آموزش میدهند و آنچه برای آموزشوپرورش دولتی ممنوع است در مدارس غیردولتی هم باید اجرا شود.
معاون سابق وزارت آموزشوپرورش بیان کرد: تولید محتوای درسی در کشور متمرکز است اما برخی مدارس غیردولتی برای پررنگ کردن یک درس به بعضی دروس دیگر مانند دینی، قرآن و فارسی بیتوجهی میکنند و برنامه درسی را تغییر میدهند و ساعت برخی دروس را افزایش و برخی را کاهش میدهند.
وی گفت: برخی مدارس غیردولتی متعلق به وزرای آموزشوپرورش، معاونین وزرا و شخصیتهای سیاسی هستند که برخی در مجمع تشخیص مصلحت حضور دارند و برخی نمایندگان مجلس هستند و برای ردگمکنی مدرسه را به نام همسرشان زدهاند و مجتمعهای آموزشی ایجاد کردهاند.
سحرخیز بیان کرد: زمانی که در وزارتخانه بودم بررسی کردیم تعداد قابل توجهی از مدیرانکل آموزشوپرورش مجوزهایی را در بحث مدارس آموزش از راه دور دارند چگونه ممکن است فرد هم مسئول باشد و هم مدرسه داشته باشد و این یعنی رانت و شرایط بهگونهای میشود که به عوامل خود دستور میدهند دانشآموزان لازم را برای مدارسشان تأمین کنند.
معاون سابق وزارت آموزشوپرورش گفت: میپذیریم که مدارس غیردولتی را باید فرهنگیها اداره کنند اما مدارس لاکچری در تهران که شهریه را بهبهانههای مختلف افزایش میدهند زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست و آفت بزرگ کشور، حرکت در مسیر اشرافیت توسط مسئولان است وقتی مسئولان مسیر خود و بچههای خود را از سایر مردم جدا میکنند و در مسیر اشرافیت قرار میگیرند جامعه دوقطبی میشود.
وی ادامه داد: در مقابل مدارس لاکچری شاهد مدارس دولتی هستیم که کارنامه بچهها را برای پرداخت کمکهای مردمی گرو نگه میدارند و در شهرستان فردی میگفت "روزی 30 هزار تومان درآمد دارم و 200 هزار تومان بابت کارنامه فرزندم از من مطالبه میکنند"، مدارس دولتی به روزی افتادهاند که حتی طبقه متوسط جامعه فرزندش را در آنجا ثبتنام نمیکند.
سحرخیر بیان کرد: مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی برای حمایت از دانشآموزان مستعد طبقه متوسط و ضعیف جامعه فعالیت میکنند اما مورد بیمهری قرار گرفتهاند و این مسئلهای است که مسئولان باید نسبت به آن پاسخ دهند که در برابر مدارس لاکچری چرا نباید از مدارس تیزهوشان و مدارس دولتی حمایت کرد؟
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 3تیر1397 ، کدخبر:1758866 ، www.tasnimnews.com
ا.ح75