پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۶۷۱۱
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۷
قرار بود شورای‌عالی استان‌ها به‌ عنوان شورایی که از سراسر کشور عضو دارد، به مجلس شورای اسلامی لایحه‌ ارائه کند. قرار بود از همان نخستین روزهایی که شوراها در کشور آغاز به‌کار کردند، شورای‌عالی استان‌ها، بسیاری از موانع قانونی و مشکلات اداره شهرها را با توجه به استقرار دولت‌های محلی به‌تدریج رفع کند و منجر به توسعه فعالیت‌های شوراهای شهر و مدیریت شهری شود. اما در طول تمام سال‌های گذشته، شورای‌عالی استان‌ها کمتر توانسته‌است به عملکرد خود پایبند باشد.

شعار سال: قرار بود شورای‌عالی استان‌ها به‌عنوان شورایی که از سراسر کشور عضو دارد، به مجلس شورای اسلامی لایحه‌ ارائه کند. قرار بود از همان نخستین روزهایی که شوراها در کشور آغاز به‌کار کردند، شورای‌عالی استان‌ها، بسیاری از موانع قانونی و مشکلات اداره شهرها را با توجه به استقرار دولت‌های محلی به‌تدریج رفع کند و منجر به توسعه فعالیت‌های شوراهای شهر و مدیریت شهری شود. اما در طول تمام سال‌های گذشته، شورای‌عالی استان‌ها کمتر توانسته‌است به عملکرد خود پایبند باشد. در تمام سال‌های گذشته شورای‌عالی استان‌ها محلی بود برای دستیابی به قدرت برخی جریان‌های خاص. بدون آنکه در فرایند شکل‌گیری شوراها و تقویت آن ها قدم بردارد. در بهترین شرایط اگر بخواهیم عملکرد شورای‌عالی استان‌ها را بررسی کنیم، گلایه روسای شورای‌عالی استان‌ها از قانون کاهش اختیارات شوراها که در مجلس به تصویب رسید، تنها اقدام آن ها بود. نه طرحی، نه لایحه‌ای و نه حتی گامی جدی.

اما در دوره اخیر به‌نظر می‌رسد که شورای‌عالی استان‌ها اندکی گام‌های بزرگ‌تر برداشته‌است. پنجشنبه گذشته، هنگامی که ششمین جلسه شورای‌عالی استان‌ها تشکیل شد، رئیس مجلس شورای اسلامی مهمانش بود؛ مردی که می‌تواند روند تدوین لوایح متعددی را که در شورای‌عالی استان‌ها به نفع مدیریت شهری کشور تدوین می‌شود به مجلس ببرد و آنها را به قانون تبدیل کند. همانطور که پیش‌بینی می‌شد، رئیس شورای اسلامی از باید‌ها و نباید‌ها گفت و سخنان کلی مطرح کرد.

حال اعضای شورای‌عالی استان‌ها هستند که اگر قرار است پنجشنبه‌های آخر هر‌ماه به تهران بیایند، با دست پر بیایند و دست‌کم در طول ماه‌های پیش‌رو بیشتر به کارشناسان و نخبگان‌ شهرهایشان اهمیت بدهند تا در این روزها که شهرداری‌ها مشکلات مالی گسترده دارند و جیب‌شان خالی است، با طرح‌های خلاقانه گام‌های تازه‌ای بردارند. اگرنه شورای‌عالی استان‌ها به همان راهی می‌رود که طی سال‌های گذشته رفته است. واقعیت این است. 

اعضای شورای‌عالی استان‌ها به مانند اعضای شوراهای شهر کشور، باید بدانند که تمام هزینه‌های جلسات و رفت‌وآمد و همه آنچه باعث می‌شود چنین اتفاقاتی رقم بخورد، از جیب شهروندان‌شان هزینه می‌شود. بنابراین باید حساس‌تر باشند تا حاصلی از این رفت‌وآمدها و نشست‌ها به‌دست‌ آید. اگرنه هیچ شهروندی، عقد اخوت و برادری با هیچ عضو شورای شهری در هیچ جای کشور نبسته است. باید گره از مشکلات مردم گشود. به‌نظر می‌رسد که اعضای شوراهای کشور، به جای افزایش هزینه شهرها، به فکر تولید ثروت در شهرهایشان باشند. افزایش «پروژه‌های ثروت‌زا» آنگونه که علی لاریجانی می‌گوید، می‌تواند یکی از برنامه‌های اعضای شوراهای کشور باشد که البته در این میان شورای‌عالی استان‌ها می‌تواند از آن به‌عنوان طرح‌های ویژه استفاده کرده و از آن پشتیبانی کند.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 2 تیر 97، کد مطلب: 20513، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین