پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۶۷۱۴
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۷
با وجود اینکه از سال 85 تاکنون پنج هزار و 425 کلاس درس در گیلان، تخریب، مقاوم‌سازی یا بازسازی شده، حدود پنج هزار کلاس درس دیگر باقی مانده که در صورت تأمین منابع مالی بازسازی خواهد شد.

شعار سال: «علی اوسط اکبری مقدم»، مدیر کل نوسازی مدارس گیلان اعلام کرد: از آنجایی که منابع مالی در برنامه توسعه پنجم به‌طور کامل تأمین نشد و موضوع تخریب و بازسازی مدارس فرسوده به برنامه ششم تعمیم پیدا کرد، امیدواریم بتوانیم حدود 50 درصد کلاس درس باقی مانده را بازسازی کنیم.

وی به نوسازی یا مقاوم‌سازی 330 مدرسه با حدود یک هزار و 500 کلاس درس تقریباً با زیربنای 154 هزار مترمربع در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: ارتباط کاری خوبی بین اداره کل آموزش وپرورش، مجمع خیرین مدرسه ساز، استانداری و فرمانداران گیلان در خصوص بازسازی مدارس وجود دارد.

اکبری مقدم، رساندن سطح سرانه دانش‌آموز در فضای آموزشی به متوسط سرانه کشور و استاندارد‌سازی گرمایشی باقیمانده فضاهای آموزشی را از برنامه‌های آینده این اداره کل عنوان کرد و افزود: در بحث فضاهای آموزشی، تعمیر و نگهداری مدارس، دچار بحران‌هایی هستیم که با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی استان، نسبت به دیگراستان‌ها میزان تعمیرات و بازسازی در این حوزه گسترده‌تر است. شرایط اقلیمی استان ایجاب می‌کند که به فراخور زمان بتوانیم بیشتر به بحث نگهداری مدارس بپردازیم و این مسأله، امر مهمی است که باید در آموزش و پرورش به طور جدی به آن پرداخته شود.

مشکل تأمین منابع مالی

وی یادآور شد: بعد ازاینکه مدارس را می‌سازیم و تحویل ادارات آموزش و پرورش می‌دهیم عملاً ارتباط اداره نوسازی با این مدارس قطع می‌شود و تا زمانی که دوباره این ادارات درخواست تعمیرات مدارس را داشته باشند که معمولاً منابع مالی آن در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها تعیین می‌شود و زمانبر است، این مسأله مشکلاتی را در بحث نگهداری مدارس به وجود می‌آورد. اکبری مقدم به استاندارد‌سازی سامانه گرمایشی مدارس استان اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال 92 بالغ بر 8هزار کلاس درس نیاز به استاندارد‌سازی سامانه گرمایشی داشت که تاکنون بیش از یکهزار مدرسه در قالب پنج هزار و 100 کلاس درس استاندارد‌سازی سامانه گرمایشی شده است. هم‌اکنون نیز بیش از یکهزار پروژه بالغ بر 500 کلاس درس را در دست اجرا داریم که با انجام آن حداقل 6 هزار کلاس درس از سامانه استاندارد گرمایشی بهره‌مند خواهند شد.

پایین بودن سرانه دانش‌آموزی

وی با تأکید بر اینکه گیلان در خصوص سرانه هر دانش‌آموز از سرانه کل کشور عقب است، اظهار داشت: بر اساس سند تحول نظام آموزشی، سرانه هر دانش‌آموز باید معادل 8.39 مترمربع باشد که متوسط این سرانه در کل کشور 5.17 متر مربع و در این استان 4.81مترمربع است. با کمک اعتبارات دولتی و مشارکت خوب خیرین در بحث مقاوم‌سازی و نوسازی مدارس، همه تلاشمان براین است که تا پایان سال 97 سرانه استان را حداقل به سرانه کشوری برسانیم که در این خصوص سهم خیرین بیش از 20 درصد است.

وی با اشاره به اینکه در بخش تکمیل و تأمین تجهیزات بیش از یک هزار و 200کلاس درس توسط خیرین انجام شده، گفت: به‌تازگی نیزعملیات اجرایی هشت پروژه آموزشی مشتمل بر 18 کلاس درس توسط این افراد انجام شده است. همچنین 52 پروژه هم توسط خیرین مدرسه ساز مشتمل بر 238 کلاس درس که جمعاً 60پروژه با 256 کلاس درس است، افتتاح شده که آمار قابل قبولی برای امسال است.

پیشتازی در ساخت کتابخانه

اکبری مقدم تصریح کرد: گیلان طی دو سال اخیر در بحث احداث کتابخانه یکی از استان‌های پیشرو بوده، به‌طوری که در این مدت سه پروژه ساخته و تحویل آموزش و پرورش داده که به‌نام اندیشمندان و دانشمندان نابغه کنونی عصر حاضر نامگذاری شده است. این کتابخانه‌ها یکی به نام پروفسور «مریم میرزا خانی» در شهرستان صومعه سرا، دیگری به‌نام دکتر «الهه قمشه‌ای» در شهرستان شفت و آخری هم در بندرانزلی به بهره‌برداری رسیده است. در ضمن ساخت دو مدرسه الگویی(دارای همه امکانات رفاهی و خلاقیت و نوآوری برای دانش‌آموزان) هم در شهر رشت شروع شده که با 30 تا 40 درصد پیشرفت در حال انجام است.

نیاز به مشارکت مردمی

مدیر کل نوسازی مدارس گیلان در خصوص مشارکت اولیا، دانش‌آموزان و خیرین در بازسازی مدارس تخریبی، گفت: در بحث نگهداری مدارس، عمده‌ترین مشکل ما تأمین منابع مالی پروژه هاست، زیرا اداره کل نوسازی مدارس تنها اداره‌ای است که صفر تا 100 منابع مالی در بحث نوسازی و مقاوم‌سازی آن از طریق دولت تأمین می‌شود که نیاز است مردم در این امر خیر مشارکت داشته باشند تا این استان تا پایان برنامه ششم هیچ مدرسه تخریبی نداشته باشد.

مدیر کل نوسازی مدارس گیلان: در بحث فضاهای آموزشی، تعمیر و نگهداری مدارس دچار بحران‌هایی هستیم که با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی استان، نسبت به دیگراستان‌ها میزان تعمیرات و بازسازی در این حوزه گسترده‌تر است

از ابتدای سال 92 بالغ بر هشت هزار کلاس درس نیاز به استاندارد‌سازی سامانه گرمایشی داشت که تاکنون بیش از یکهزار مدرسه در قالب پنج هزار و 100 کلاس درس استاندارد‌سازی سامانه گرمایشی شده است

ارتباط کاری خوبی بین اداره کل آموزش وپرورش، مجمع خیرین مدرسه ساز، استانداری و فرمانداران گیلان در خصوص بازسازی مدارس وجود دارد

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار 2 تیر 97، کد مطلب: 471281، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین