پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۶۷۴۳
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۶
صدور مجوز بهره‌برداری از معدن تراورتن در منطقه میمه منجر به واکنش از سوی مسئولان حفاظت از محیط زیست و همچنین دوستداران محیط زیست در این منطقه شده است.

شعارسال: بر اساس این مجوز که تصویر آن در فضای مجازی منتشر شده است وزارت صنعت، معدن و تجارت به شرط کسر محدوده و در صورت موافقت استاندار اصفهان مجوز بهره‌برداری از معدن تراورتن میمه با استفاده از ظرفیت ماده ۲۴ مکرر را برای حوزه علمیه اصفهان صادر کرده است.

از سوی دیگر نیز مسئولان سازمان صمت در این نامه به استعلام این موضوع از استاندار اصفهان اشاره کرده که بر اساس آن در این نامه آورده شده است "جناب آقای مقدس‌زاده، با توجه به موافقت مشروط وزارت صنعت، معدن و تجارت و موافقت جلسه رفع مسائل زیست محیطی شهرستان میمه و موافقت منابع طبیعی و نظام مهندسی با استفاده از ظرفیت کمیسیون ماده ۲۴ مکرر با نظر موافق استانداری اقدامات لازم به عمل آورید".

همچنین در پایان این نامه عنوان شده است که "با عنایت به موارد مطروحه مقرر گردید که سازمان صنعت، معدن و تجارت پس از اخذ مدارک لازم شامل طرح توجیهی عملیات اکتشاف، معرفی مسئول فنی و پرداخت تبصره‌های دو و سه قانون معادن نسبت به صدور پروانه اکتشاف به مساحت ۳۶ هکتار به مختصات پیوست به نام حوزه علمیه اقدام نماید".

این مجوز در حالی به امضای محسن مهر علیزاده (استاندار اصفهان)، اسرافیل احمدیه (رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت)، محسن کریمیان (رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان)، شهرام مبصر (رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان اصفهان) و مهدی مقدس (رییس شعبه ۴ دادگاه تجدید نظر استان اصفهان) رسیده است که هیچ توجهی به تاکید ماده ۲۴ مکرر مبنی بر استعلام از محیط زیست و منابع طبیعی برای صدور مجوز معدن نشده است.

سازمان صمت پاسخگو باشد

سید رحمان دانیالی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز درخصوص صدور مجوز اکتشاف برای معدن تراورتن در منطقه میمه اظهار کرد: محیط زیست هیچ گونه مجوزی برای بهره برداری از این معدن صادر نکرده و از مراجع قانونی پیگیر صدور این مجوز است. بهتر است سازمان صنعت، معدن و تجارت در این زمینه پاسخگو باشد.

وی اضافه کرد: به عنوان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در هیچ جلسه‌ای در خصوص بررسی شرایط صدور مجوز بهره برداری از این معدن حضور نداشتم در حالی که محدوده این معدن در پناهگاه حیات وحش موته تعیین شده است.

۲۶ سال همه دنبال مجوز معدن تراورتن میمه بودند

مرتضی جمشیدیان، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز در این باره گفت: پروانه اکتشاف معدن تراورتن در محدوده پناهگاه حیات وحش موته است و تاکنون نامه و گزارشی مبنی بر صدور چنین پروانه‌ای ابلاغ نشده است.

وی با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان باید رونوشت پروانه اکتشاف این معدن را به محیط زیست ارسال کند، افزود: این پروانه به نام حوزه علمیه اصفهان صادر شده اما هیچ‌گونه ابلاغی به به محیط زیست نشده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان در حال حاضر عملیات اکتشاف و بهره‌برداری از معدن تراورتن میمه را متوقف کرده است، اضافه کرد: باید توجه داشت که فعالیت این معدن منجر به از بین رفتن ارزش زیستگاهی حیات وحش موته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه از ۲۶ سال گذشته افراد زیادی به دنبال دریافت مجوز بهره‌برداری از معدن تراورتن میمه بوده‌اند، ادامه داد: خوشبختانه محیط زیست جلوی این اقدام را گرفته و حوزه علمیه نیز حدود سه سال است که به دنبال دریافت مجوز بهره‌برداری از این معدن است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در منطقه حفاظت شده موته در ۱۹ قسمت بهره‌برداری معدن انجام می‌شود، افزود: با توجه به شرایط زیستگاهی منطقه صدور هر گونه مجوز برای بهره برداری از معدن در حیات وحش موته ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.

به دنبال صدور مجوز بهره برداری از معدن تراورتن در منطقه میمه جمعی از اهالی این شهرستان در کنار فعالان محیط زیست نسبت به این پروژه واکنش نشان داده و دو روز گذشته با تجمع رو به روی بخشداری میمه خواستار جلوگیری از فعالیت این معدن شدند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایمنا، تاریخ انتشار:2تیر1397، کدخبر: 346614: www.imna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین