پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۶۷۸۴
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۹
اقامتگاه‌های بومگردی کشور که بیش از یک دهه پیش با هدف حفاظت از محیط‌زیست، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی جوامع محلی در نقاط دوردست و شکل‌گیری مهاجرت معکوس به روستاهای متروک کشور شکل گرفت و در همان سال‌ها تبدیل به تجربه موفق اشتغال‌زایی در روستاها و ترویج آیین‌های محلی و احیای آداب و رسوم فراموش شده و رونق صنایع‌دستی شد، حالا با بحران مواجه شده‌اند.

شعار سال: اقامتگاه‌های بومگردی کشور که بیش از یک دهه پیش با هدف حفاظت از محیط‌زیست، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی جوامع محلی در نقاط دوردست و شکل‌گیری مهاجرت معکوس به روستاهای متروک کشور شکل گرفت و در همان سال‌ها تبدیل به تجربه موفق اشتغال‌زایی در روستاها و ترویج آیین‌های محلی و احیای آداب و رسوم فراموش شده و رونق صنایع‌دستی شد، حالا با بحران مواجه شده‌اند.

نگرانی فعالان بومگردی از نبود نظارت بر تاسیس اقامتگاه‌های بومگردی، عدم‌تشکیل انجمن ملی بومگردی کشور و هجوم سرمایه‌های کلان به بومگردی به‌زعم یکی از فعالان شاخه بومگردی کشور به ایجاد سوداگری در حوزه بومگردی منجر می‌شود؛ اما سرپرست دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم نهاد سازمان میراث فرهنگی و مدیرکل کمیته‌های ملی گردشگری در گفت‌وگو با همشهری درخصوص ورود سرمایه‌های کلان به اقامتگاه‌های بومگردی که تشکیل اولیه آنها با هدف توانمند ساختن اقتصاد خرد محلی شکل گرفت، گفت: وقتی عده‌ای در یک عرصه حضور دارند با ورود افراد جدید عرصه را برای خود تنگ می‌بینند و این موضوعات که مطرح می‌شود بحث‌های شخصی است. آنها نگران هستند که بازارشان محدود شود ولی در جلسه‌ای که با اعضا داشتیم به آنها توضیح دادیم که هر اندازه تعداد اقامتگاه‌های بومگردی کشور بیشتر شود به ضرر فعالیت‌های بومگردی نیست. حسین الله‌بداشتی افزود: حرف فعالان بومگردی این است که می‌گویند افزایش تعداد اقامتگاه‌های بومگردی کمی و آماری است درحالی‌که اینگونه نیست. درست که افرادی در تاسیس اقامتگاه‌های بومگردی سابقه دارند و در حوزه بومگردی پیشتاز هستند اما مگر وقتی خود اینها فعالیت‌شان را درحوزه بومگردی شروع کردند چه استانداردهایی را رعایت کردند که الان انتظار دارند کسانی که تازه وارد این عرصه می‌شوند رعایت کنند؟

تدوین دستورالعمل آموزشی برای اقامتگاه‌ها

به گفته حسین‌الله‌بداشتی، هفته آینده دستورالعمل آموزشی برای اقامتگاه‌ها تدوین می‌شود و صاحبان اقامتگاه‌های با سابقه نیز نباید به افزایش تعداد اقامتگاه‌های بومگردی اعتراض داشته باشند. بالاخره وضعیت کشور به‌گونه‌ای است که تاسیس اقامتگاه‌های جدید به‌معنای ایجاد اشتغال جدید است. البته نگرانی این دوستان هم باید مورد توجه قرار بگیرد و در کنار رشد کمی اقامتگاه‌ها کیفیت هم باید لحاظ شود. ما نیز تلاش می‌کنیم دستورالعمل‌های تدوین شده را به آنها ابلاغ کنیم تا کیفیت فدای کمیت نشود و بحث آموزش و استانداردسازی و مجوزها نیز در حال بررسی است.

او با تأیید این موضوع که هدفگذاری تا پایان سال، رسیدن اقامتگاه‌ها به 2هزار واحد در کشور است، اما اکنون تعداد اقامتگاه‌های تاسیس شده در کشور 1018واحد است، تأکید کرد: درخصوص مشکل تشکیل انجمن ملی اقامتگاه‌های بومگردی در حال رایزنی هستیم و این موضوع کمی پیچیده است. یعنی باید اول انجمن‌های استانی تشکیل شوند که هر استان باید 20اقامتگاه داشته باشد اما تعداد اقامتگاه‌ها در برخی استان‌ها اندک است و امکان تشکیل انجمن استانی برای آنها نیست. هیأت مؤسس اقامتگاه‌های بومگردی می‌خواهند انجمن ملی داشته باشند که ما هم جلساتی با این محور برگزار کرده‌ایم. خودشان هم این موضوع را به اطلاع معاون گردشگری رسانده‌اند.

او در پاسخ به این سؤال همشهری که آیا امکان تغییر آیین‌نامه تشکیل اقامتگاه‌های بومگردی در معاونت گردشگری وجود ندارد، افزود: نمی‌توان به‌خاطر اقامتگاه‌های بومگردی آیین‌نامه کل صنف را که شامل هتل‌ها، رستوران‌ها و مراکز گردشگری است تغییر بدهیم.

الله‌بداشتی هیچ زمانی برای حل مشکل تشکیل انجمن ملی اقامتگاه‌های بومگردی تعیین نکرد اما به همشهری گفت: در حال رایزنی با دفتر نظارت بر تاسیسات گردشگری و معاونت گردشگری هستیم اما نمی‌توانیم بگوییم که مشکل تشکیل انجمن ملی اقامتگاه‌های بومگردی هفته آینده یا ‌ماه آینده حل می‌شود.

آسیب‌شناسی افزایش اقامتگاه‌ها

اکبر رضوانیان دبیر هیأت مؤسس اقامتگاه‌های بومگردی در آسیب‌شناسی گسترش بی‌رویه این اقامتگاه‌ها به سایت صدای میراث گفت: ورود سرمایه‌های کلان برای تاسیس اقامتگاه‌های بومگردی اقتصاد خرد جوامع محلی را نابود می‌کند.

او که ۱۱ سال است در بخش بومگردی در شهر کاشان فعالیت می‌کند با اشاره به شکل‌گیری اولیه اقامتگاه‌های بومگردی در استان اصفهان و حرکت آرام مجموعه اقامتگاه‌های بومگردی تصریح کرد: حرکت خوبی شکل گرفته بود و جریان اقامتگاه‌های بومگردی آدم‌های خود را پیدا می‌کرد و آنها به روستاهایشان می‌رفتند و فضاهای بومی و خانه پدری‌شان را احیا می‌کردند، اما سال ۹۴ ناگهان اعلام کردند وام ۱۰۰ میلیون تومانی برای تاسیس اقامتگاه‌های بومگردی اختصاص می‌دهند.

او گفت: اختصاص این وام موجب می‌شود که وارد‌شدگان به این حوزه تنها به اقتصاد بیندیشند و گردشگران را مانند پول ببینند، چون ناچار به پرداخت اقساط هستند.

رضوانیان مهم‌ترین آیتم در شاخه بومگردی را توجه به جامعه محلی خواند و تأکید کرد: تاسیس‌کنندگان اقامتگاه‌های بومی در وهله نخست باید شناخت خوبی از جامعه محلی داشته باشند و هویت محلی و کمبودهای منطقه‌ای را که به تاسیس اقامتگاه در آنها علاقه‌مند شده‌اند بشناسند.

رضوانیان تأکید کرد: بهتر است سازمان‌های دولتی وقتی می‌خواهند تصمیمی بگیرند حداقل با فعالان حوزه‌های مرتبط مشورت کنند.

رضوانیان در توضیح ورود سرمایه‌های کلان برای تاسیس اقامتگاه‌های بومگردی در کاشان گفت: یک سرمایه‌دار بلژیکی که اصلا در ایران زندگی نمی‌کند به صرف اینکه پول داشته، آمده و چند خانه تاریخی خریداری کرده است تا آنها را تبدیل به اقامتگاه بومگردی کند درحالی‌که هیچ‌کس از او نپرسیده آیا برای این کار تخصص و شناخت کافی دارد؟

انتقاد از صدور مجوزهای بی‌رویه و تزریق وام‌های کلان

صدور مجوزهای بی‌رویه تاسیس اقامتگاه‌های بومگردی در کشور و تزریق سرمایه‌های کلان به این بخش، پیشکسوتان راه‌اندازی اقامتگاه‌های بومگردی را نسبت به شکسته شدن استخوان‌های اقتصاد خرد جوامع محلی با هجوم سرمایه‌های کلان برای احداث اقامتگاه‌های بومگردی نگران کرده است. در کنار این موضوع طمع دریافت وام‌های 100میلیون تومانی برای راه‌اندازی اقامتگاه‌های بومگردی موجب شده است که حتی رانندگان اتوبوس در برخی شهرها و افراد نامرتبط با حوزه گردشگری برای گرفتن وام 100میلیون تومانی پوشش تاسیس اقامتگاه بومگردی را مناسب بدانند؛ موضوعی که فعالان این شاخه از صنعت گردشگری ایران زنگ خطر فراموشی اهداف نخست تاسیس اقامتگاه‌های بومگردی را در آن به صدا درآورده‌اند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 3 تیر 97، کدمطلب:20749، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین