پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۳۶۸۰۲
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
یکی از افتخارات بانک کشاورزی تأمین مالی ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز بخش کشاورزی است و طی پنج سال گذشته مبلغ قابل توجهی را به طرح‌های مکانیزاسیون کشاورزی اختصاص داده است. مدیرعامل این بانک در تبیین شرایط موجود بازار مالی کشور، یکی از راه‌های تکمیل سبد خدمات بانک کشاورزی در تأمین مالی بخش کشاورزی را بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توان بخش خصوصی فعال در عرصه تأمین مالی می‌داند.

شعارسال:  روح‌الله خدارحمی در مراسم افتتاحیه شرکت واسپاری مهر کشاورزی با اعلام مطلب فوق افزود: این شرکت تکمیل‌کننده زنجیره و سبد خدمات بانک کشاورزی است و موجب تحولات مثبت در تأمین مالی بخش کشاورزی خواهد شد. وی با اشاره به نقش سرمایه به‌عنوان مهم‌ترین مؤلفه در تأمین مالی تجهیزات و ماشین‌آلات بخش کشاورزی گفت: شرکت واسپاری مهر کشاورزی می‌تواند ضمن ساماندهی فعالیت‌های مالی این بخش و همچنین بهره‌گیری از فرصت‌های سودآوری منطقی و معقول، مکمل خدمات بانک باشد. مدیرعامل بانک کشاورزی در بیان انتظارات از شرکت تازه تأسیس واسپاری مهر کشاورزی به شکل‌گیری کسب و کارهای جدید در دنیای امروز اشاره و تأکید کرد: رویکرد و خط‌مشی این شرکت نیز باید مبتنی‌بر استفاده از فناوری‌های نوین و تمرکز بر بخش‌های مغفول و نیازهای برآورده نشده جامعه باشد.

وی با اشاره به وجود زمینه‌های همکاری مشترک بین بخش اعتباری بانک کشاورزی و این شرکت تصریح کرد: انتظار می‌رود شرکت‌های تابعه مستقل عمل کرده و برای تأمین مالی یا واسپاری سازکارهایی را انتخاب کنند که سودآوری معقول و منطقی به‌دنبال داشته باشد و از سوی دیگر به استقلال، رشد و دوام شرکت منجر شود. خدارحمی به موضوع مخاطراتی که شرکت‌ها و موسسات مالی با آن مواجهند اشاره و خاطرنشان کرد: در انجام فعالیت‌های مالی مدیریت ریسک، استقرار حاکمیت شرکتی و بازرسی دقیق فعالیت‌ها بسیار مهم است؛ از این‌رو تشکیل کمیته‌های ریسک، حسابرسی و توجه به ریسک پولشویی از موارد ضروری در این عرصه به‌شمار می‌آید. وی با تأکید بر ضرورت سلامت، حسن انجام کار و شفافیت در ‌سازکارهای موسسات مالی یادآور شد: بی‌توجهی و نبود طراحی درست در این بخش باعث می‌شود مشکلات بزرگی به وجود ‌آید. خدارحمی در پایان سخنانش بر سلامت فرآیند‌های کاری و مصوبات، نظارت بر عملکرد و حسن انجام کار، ایجاد سیستم‌های شفاف کنترل‌های داخلی، اطلاع‌رسانی شفاف، توجه به ریسک پولشویی و همچنین استفاده از سامانه‌های جدید که به مدرن شدن روش‌های انجام کار و شفافیت فعالیت‌ها کمک می‌کند اشاره و ابراز امیدواری کرد شرکت واسپاری مهر کشاورزی با استفاده از فرصت‌های بازار تکمیل‌کننده سبد خدمات بانک کشاورزی باشد.

بر اساس این گزارش، شرکت واسپاری (لیزینگ) مهر کشاورزی با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در زمینه خرید انواع تجهیزات نوین بخش‌های کشاورزی، مبارزه با خشک‌سالی، حفظ محیط زیست، فرآوری محصولات کشاورزی، توسعه زنجیره ارزش کالاهای استراتژیک بخش کشاورزی، افزایش راندمان و کاهش ضایعات انبار و نگهداری محصولات کشاورزی، سیستم‌های نوین و سازگار با حفظ منابع آبی کشور در حوزه آب‌رسانی، تولید انرژی تجدیدپذیر، خودروهای سبک و سنگین مورد نیاز بخش‌های گوناگون بخش کشاورزی، ماشین‌آلات و تجهیزات تسطیح خاک و بهینه‌سازی فعالیت خواهد کرد.

هم‌افزایی با بانک کشاورزی برای توسعه زنجیره ارزش هدف شرکت واسپاری مهر کشاورزی

سیدحسام‌الدین پورعباسی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت واسپاری مهر کشاورزی و دکترای کارآفرینی بین‌الملل، در رابطه با اهداف این شرکت گفت: بانک کشاورزی درپی تکمیل زنجیره شرکت‌های خدمت‌رسان زیرمجموعه به تأسیس شرکت واسپاری مهر کشاورزی به‌عنوان ابزار تکمیلی تأمین مالی فعالان بخش کشاورزی اقدام کرد. با توجه به سختگیری‌های اخیر دولت در رابطه با صدور مجوز برای شرکت‌های واسپاری، شرکت ما جزو معدود شرکت‌های واسپاری است که آغاز به کار و فعالیت کرده است. وی افزود: هدف از راه‌اندازی این شرکت، ایجاد هم‌افزایی با بانک کشاورزی برای توسعه زنجیره ارزش محصولات به‌ویژه در بخش صنایع کشاورزی است. از دیگر اهداف این شرکت کمک به تأمین مالی پروژه‌های مربوط به ساخت تجهیزات، تولید انرژی پاک، مانند ساخت پنل‌های خورشیدی و تجهیزات مربوط به تصفیه آب در مناطق روستایی و عشایری، تولید و سازمان‌دهی تجهیزات مبارزه با خشک‌سالی و حفظ محیط‌زیست است. وی با بیان این‌که می‌کوشیم تا همکاری گسترده‌ای بین واسپاری، فین‌تک‌ها و استارتاپ‌های حوزه کشاورزی ایجاد کنیم، ادامه داد: شروع کار با این استارتاپ‌ها و فین‌تک‌ها نیازمند بررسی تخصصی‌تر و پیچیده‌تر است، به‌همین دلیل تلاش ما این است که سازکاری منعطف‌تر را در پیش ‌گیریم تا در بازه زمانی کوتاه‌تر به هدف خود دست ‌یابیم. این مقام مسئول درباره با فعالیت این شرکت گفت: شرکت ما سازکار دوسویه‌ای را در پیش ‌گرفته است. یک‌سوی این فعالیت‌ها به رسالت اجتماعی و ارزش‌گذاری فعالیت کشاورزان جهت توسعه بخش کشاورزی بازمی‌گردد و بخش دیگر فعالیت این شرکت مرتبط با ماهیت بنگاه‌داری و سودآوری سهامداران است. در واقع بخشی از مدل و کار شرکت ما به مصرف‌کنندگان نهایی کالا مانند کشاورزان بازمی‌گردد که واسپاری خرد نامیده می‌شود. همچنین ما در این شرکت به تولیدکنندگان کالاهایی همچون ابزارآلات کشاورزی کمک می‌کنیم تا تولید در محصولات مورد تقاضای مصرف‌کننده را افزایش دهند و به‌راحتی سفارش را از متقاضی تحویل بگیرند، در این صورت گردش مالی ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که می‌توانیم بخشی از اعتبار و سرمایه در گردش مورد نیاز تولیدکنندگان تجهیزات، ماشین‌آلات و نهاده‌های بخش کشاورزی را تأمین کنیم، افزود: این مدل جدید کسب‌وکار در جهان به‌عنوان دوسو توانی شناخته می‌شود که در واقع ترکیبی از واسپاری خرد با ارجحیت اهداف اجتماعی و واسپاری شرکتی با ارجحیت اهداف اقتصادی، اجتماعی و نگرش کسب‌وکارهای سبز خواهد بود. همچنین تلاش ما این است که با تخفیفی که در فروش از تولیدکنندگان کالا می‌گیریم، نرخ سود معقول‌تری را جهت حمایت از کشاورزان تبیین کنیم و دست دلالان و واسطه‌گران را کوتاه کنیم. این مقام مسئول تصریح کرد: بخش دیگر کار مرتبط با واسپاری شرکت و سودآوری بانک است. در این بخش همانند دیگر شرکت‌های بانکداری اختصاصی، تلاش می‌کنیم با شرکت‌های بزرگ و متوسط ارتباط برقرار کرده و در چارچوب مقررات بانک مرکزی نرخ سود را تنظیم ‌کنیم. پورعباسی درباره شرایط واگذاری امکانات برای کشاورزان گفت: در این شرکت می‌کوشیم شرایطی را فراهم کنیم تا ماشین‌آلات و تجهیزات در اختیار کشاورزان قرار گیرد و اعلام می‌‌کنیم که علاوه‌بر تأمین ماشین‌آلات کشاورزی، می‌توانیم کالاهایی ازقبیل خودرو سواری، لوازم‌خانگی و امکاناتی از این‌دست را در اختیار کشاورزان قرار دهیم. تلاش می‌کنیم این کالاها با کمک دولت یا بانک مادر، به‌صورت عمده خریداری شوند تا بتوانیم تخفیف خوبی دریافت کنیم. وی با تأکید بر این‌که هدف نهایی ما تقویت کسب‌وکار و افزایش رفاه کشاورزان است، خاطرنشان کرد: این اقدامات در راستای افزایش سطح کیفیت زندگی کشاورزان در کنار توسعه کسب‌وکار آن‌هاست و برگرفته از دو هدف محوری بانک کشاورزی، یعنی توسعه بخش کشاورزی و افزایش رفاه روستاییان است.

امروزه کسب‌وکار به‌سمت بازارمحوری پیش رفته است؛ یعنی تقاضای موجود در بازار، جهت، جریان و مقیاس کسب‌وکار را نشان می‌دهد. بازار مجموعه‌ای از عناصر کلان فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است که فرصت‌ها و تهدیدهای صنعت را تعیین می‌کند. این بازار است که تعیین‌کننده و جهت‌دهنده برنامه‌ریزی است؛ بنابراین باید به درخواست مشتری اهمیت داده شود و هر آنچه مورد نیاز مشتری است، تأمین و در بازار عرضه شود. رئیس هیئت‌مدیره شرکت واسپاری مهر کشاورزی درباره چشم‌انداز شرکت در آینده گفت: اهداف آینده این شرکت، راه‌اندازی و واسپاری مجازی است. هدف این شرکت آن است که در آینده فعالیت‌های خود را به‌صورت مجازی انجام دهد و تمرکزش را بر واسپاری محصولات سبز و توسعه کسب‌وکارهای سبز افزایش دهد. این فعالیت‌ها هم‌راستا با حفظ محیط‌زیست و گام برداشتن در جهت کشاورزی مدرن است. پورعباسی با اشاره به‌ این‌که با نوآوری در مدل‌های کسب‌وکار، شیوه‌های اجرایی شرکت و با کمک استارتاپ‌ها می‌توانیم تحولی در صنعت واسپاری ایجاد کنیم، افزود: با پیاده‌سازی و راه‌اندازی این قابلیت، می‌توانیم بخش فروشگاهی را راه‌اندازی کرده و در این سایت، ارائه آنلاین نهاده‌ها و سایر تولیدات کشاورزی در بخش کشاورزی را برعهده بگیریم. در واقع این شرکت، واسط کالا و خدمات بین دو طرف عرضه و تقاضا را حذف کرده و شرایط واگذاری محصول به کشاورز را تسهیل می‌کند.

این مقام مسئول در رابطه بااهمیت توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی و حمایت از تولید کالای داخلی گفت: کشاورزی یکی از بخش‌های استراتژیک کشور محسوب می‌شود، حفظ این بخش از لحاظ امنیت غذایی و ملی بسیار مهم است. در حال حاضر یکی از شاخص‌های امتیازدهی در کشورهای توسعه‌یافته، میزان توسعه‌یافتگی در بخش کشاورزی است. همچنین افزایش توان تولید در محصولات استراتژیکی مانند گندم و ذرت بسیار بااهمیت است. وی با ابراز نگرانی از مشکلات به‌وجود آمده ازقبیل بحران کم‌آبی و مهاجرت‌های ناشی از آن در مناطق جنوب و جنوب‌شرقی کشور، عنوان کرد: برای این‌که آمایش جمعیتی کشور حفظ‌ و بحران کم‌آبی کنترل شود و همچنین زمین‌های کشاورزی دچار فرسایش نشود، باید استفاده از مکانیزاسیون و تجهیزات پیشرفته در صنعت کشاورزی افزایش یابد؛ به‌عنوان‌مثال آفت‌کش‌های سازگار با محیط‌زیست تولید شود، در مناطق شرجی از دستگاه‌های تبدیل‌کننده رطوبت هوا به آب استفاده شود و زمین‌های کشاورزی مجهز به سیستم آبیاری مدرن شود. تمام این‌ها به آینده صنعت کشاورزی کشور کمک می‌کند و به پیشرفت آن جهت می‌دهد. پورعباسی اقدامات شرکت مهر واسپاری کشاورزی را هم‌راستا با شعار «حمایت از تولید کالای ایرانی» دانست و گفت: به‌دنبال این هستیم که استارتاپ‌هایی را شناسایی و حمایت کنیم تا در آن نهاده‌های کشاورزی، تجهیزات، ماشین‌آلات و ابزار‌آلات تولید داخلی به فروش گذاشته شود. هدف و تلاش ما حمایت از استارتاپ‌ها و تأمین مالی آن‌ها برای تولید محصولات نوآورانه و کاهش وابستگی به محصولات وارداتی است و می‌کوشیم که سایر سیستم‌های سرمایه‌گذاری و بانک‌ها را تشویق کنیم تا مبنای کار خود را استخدام نیروی جوان و با استعداد برای راه‌اندازی فین‌تک‌ها و استارتاپ‌ها قرار دهند. وی با بیان این‌که اولویت اصلی ما لیزینگ کردن تجهیزات و ماشین‌آلات و نهاده‌های تولید داخل است، اظهار داشت: در صورتی‌که مشابه کالای مورد نیاز در ایران تولید نشده باشد یا نمونه داخلی آن در بازار طرفدار نداشته باشد، ناچار به ارائه محصولات خارجی می‌شویم.

این مقام مسئول اهداف شرکت را منطبق با جنبه‌های زیست‌محیطی اعلام کرد و گفت: مدل مفهومی‌ کسب و کار ما و برنامه عملیاتی که در اختیار بانک مرکزی گذاشته‌ایم، براساس بوم مدل کسب و کار استر او الدر مبتنی‌بر ارزش پیشنهادی به بازار تهیه شده است. وی افزود: نرخ سود در اقتصاد تابعی از شاخص‌های مختلف است، نرخ سود ثابت و قطعی را نمی‌توان در یک‌بازه زمانی مشخص اعلام کرد؛ چون شرایط حاکم بر فضای کسب و کار به آن جهت می‌بخشد. در این حوزه چون فعالیت ما اقتصادی و بر پایه بنگاه‌داری بنا شده است در نتیجه نرخ سود در حیطه کاری شرکت مرسوم است. وی با بیان این‌که تا اندازه‌ای که بانک مرکزی به ما اجازه دهد، نرخ سود را براساس شرایط محیطی و شرایط اقتصادی تعیین می‌کنیم، ادامه داد: باید اساس کارمان را به‌گونه‌ای طراحی کنیم که به کسب و کار و رفاه شخصی کشاورز لطمه‌ای وارد نشود . سهامداران شرکت ما نیز دچار ضرر و زیان نشوند، همچنین از نرخ سود بانک مرکزی نیز عدول نکنیم. وی با تأکید بر این‌که تلاش می‌کنیم تا تخفیف در فروش را برای کشاورزان مدنظر قرار دهیم، گفت: در ضمانت خرید کالا برای کشاورزان سخت نمی‌گیریم و می‌کوشیم تا دوره‌های پرداخت را طولانی‌تر کنیم و برای حمایت از کشاورزان از هر کوششی دریغ نخواهیم کرد. رئیس هیئت مدیره شرکت لیزینگ افزود: این مسأله که شرکت ما با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری داشته باشد بسیار پراهمیت است. مدل‌های کسب و کار جدید به‌گونه‌ای است که بنگاه‌ها برای انجام فعالیت‌های خود از سایرین کمک گیرند و تنها به منابع مالی و اطلاعاتی خود وابسته نباشند؛ به‌عنوان مثال فیس‌بوک یکی از اصلی‌ترین تولید‌کنندگان محتوا محسوب می‌شود؛ اما تمام محتوا و اطلاعات تولید شده در سایت مربوط به سایرین است. مثال دیگری که در این رابطه می‌توان زد مربوط به شرکت وال مارت، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خرده‌فروشی دنیاست، اما این شرکت تاکنون هیچ انباری برای نگهداری کالا نداشته است.

وی با بیان این‌که بهتر است که به‌جای گسترش حجم فیزیکی کار و استفاده از ساختمان‌های بزرگ و نیروی کار زیاد، مدل‌های کسب و کار خود را به‌سمت کسب و کار نوین و چابک سوق دهیم، ادامه داد: باید با بهره‌مندی از تیم استارتاپی جوان، بهره‌وری کسب و کار خود را افزایش دهیم و بتوانیم یک بازوی قوی برای بانک کشاورزی باشیم. خوشبختانه آقای خدارحمی، مدیرعامل فعلی بانک کشاورزی، نگاهی نوگرایانه به مدل‌های جدید کسب و کار دارند و حامی‌ سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ‌ها هستند. این طرز فکر نقطه قوت بسیار بزرگی است و امیدواریم که به لطف خداوند از آن استفاده کنیم و در این حیطه به موفقیت دست یابیم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار:3تیر1397، کدخبر: 46348: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین