پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۶۸۴۱
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
روز گذشته در حالي مدير كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور از تلاش براي ساده‌كردن ورود قانوني اتباع افغانستاني به كشور خبر داد كه محمدمهدي جوانمردقصاب، رئيس ميز افغانستان در سازمان توسعه تجارت گفته بود «در ماه‌هاي گذشته و به‌دنبال افزايش نرخ ارز، شرايطي پيش آمده که اشتغال در ايران مانند سابق براي افغانستاني‌ها جذابيت ندارد، زيرا پولي که آنها مي‌توانند براي خانواده خود در افغانستان بفرستند، نسبت به گذشته کاهش يافته است. با توجه به اين موضوع، در موارد متعددی شاهد مهاجرت افغان‌‌هاي ساکن ايران هستيم و اين افراد به‌‌جاي آمدن به ايران، به‌صورت غيرقانوني به کشورهاي اروپايي، ترکيه يا کشورهاي عربي براي کار مهاجرت مي‌کنند».

شعار سال: روز گذشته احمد محمدی‌فر،؛ مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، با بیان اینکه براساس برآوردهای انجام‌شده حدود سه میلیون اتباع مجاز و غیرمجاز در کشور حضور دارند، اظهار کرد: از این سه میلیون نفر، بیش از 1.5 میلیون نفر مجاز و مابقی نیز غیرمجاز هستند که در راستای فرمان مقام معظم رهبری فرزندان این اتباع غیرمجاز را در مدارس ثبت‌نام کردیم و این موضوع موجب شد خانواده‌های آنان از تعقیب قضائی یا اخراج مصون شوند. او در ادامه اظهار كرد: حدود 800 هزار نفر از جمعیت اتباع غیرمجاز که در گذشته مدرک قانونی داشته یا به‌نوعی به حمایت نیاز دارند، سرشماری شده‌اند و ما نیز در این راستا تلاش کردیم ورود قانونی به ایران را ساده کنیم تا به ورود غیرقانونی نیاز نباشد، به همین منظور با دولت افغانستان در حال مذاکره و رایزنی هستیم تا این مشکل نیز برطرف شود. مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور همچنین در صحبت‌هایش با اشاره به اینکه حدود ۱۷ هزار دانشجو و بیش از ۲۵ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی از جمعیت پناهندگان کشورهایی مانند افغانستان، عراق و... داریم، گفت: هیچ محدودیتی برای ادامه تحصیل پناهندگان و مهاجران در هیچ رشته‌ای وجود ندارد و تلاش داریم دانشجویان ممتاز و نخبه را تحت حمایت‌های ویژه قرار دهیم. همچنین وزارت علوم 500 بورسیه را در اختیار دولت افغانستان قرار داده است که دانشجویان این کشور بتوانند از تحصیلات عالیه در این زمینه برخوردار شوند و از سال گذشته ممنوعیت مناطق برای تحصیل را که در سال‌های گذشته وجود داشت، حذف کردیم و امروزه در همه‌جای کشور امکان تحصیل برای این افراد وجود دارد.

مدارس خودگردان غیرقانونی هستند
اردیبهشت‌ سال 94 بود که دستوری از جانب مقام معظم رهبری درباره تحصیل دانش‌آموزان افغانستانی در ایران با این عنوان كه «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به‌‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل باز بمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند»، صادر شد. با گذشت سه سال از صدور اين دستور آمار ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی از تراز جهانی بالاتر رفته و به 29 درصد رسیده؛ در همين زمينه چندي پيش غلامرضا كريمي، رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور، گفت: «463 هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در آموزش‌وپرورش ایران تحصیل می‌کنند که از این تعداد 433 هزار نفر، دانش‌آموزان اتباع افغانستانی هستند». او ادامه داد: «بعد از بیانات مقام معظم رهبری، 115 هزار نفر بر تعداد دانش‌آموزان افغانستانی در مدارس ایران افزوده شد»‌. اين مقام مسئول روز گذشته با بيان اينكه وجود مدارس خودگردان غیرقانونی است، گفت: اگر مدرسه خودگردانی شناسایی کنیم، به نیروی انتظامی اطلاع می‌دهیم تا با آن برخورد کنند. او همچنين درباره وجود مدارس خودگردان که به آموزش اتباع افغانستانی می‌پردازند، اظهار کرد: مدارس خودگردان از نظر ما غیرقانونی محسوب می‌شوند؛ اگر مدرسه‌ای به ما مراجعه کند و نظارت ما را بخواهد، تحت پوشش ما می‌رود و اگر غیر از این باشد غیرقانونی است. كريمي با بيان اينكه تعداد مدارس خودگردان به‌شدت کاهش یافته است؛ مگر مدارسی باشند که در زیرزمین یا فضاهای نامناسب دایر شوند، ادامه داد: از نظر ما هیچ مدرسه خودگردانی در کشور قابل قبول نیست و باید همه اینها مجوزهای لازم را از ما بگیرند و استانداردهای آموزش‌وپرورش ایران را رعایت کنند. رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه اگر هم مدرسه خودگردانی را شناسایی کنیم، به نیروی انتظامی اطلاع می‌دهیم و با آنها برخورد می‌کنیم، گفت: وقتی ما اعلام کردیم هر دانش‌آموزی به‌صورت رایگان می‌تواند به مدرسه بیاید، وجود مدارس خودگردان چه ضرورتی دارد؟ کریمی درباره فعالیت برخی انجمن‌های مردم‌نهاد و برگزاری کلاس‌هایی برای آموزش اتباع خارجی گفت: «ان‌جی‌او»ها کلاس‌هایی در قالب فوق برنامه دارند و اشکالی هم ندارد و ما استقبال می‌کنیم. اگر انجمن‌های مردمی تمایل داشته باشند، دانش‌آموزان افغانستانی محصل در مدارس را در اختیارشان قرار می‌دهیم تا آموزش‌های تکمیلی دریافت کنند، به‌ویژه آنکه شماری از آنها تحت آسیب‌‌های اجتماعی‌اند و باید آموزش ببینند، البته این آموزش‌ها باید زیر نظر آموزش‌وپرورش باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 3 تیر 97، شماره: 3177


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین