پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۶۸۷۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳
پیش بینی تولید ۱۹۰ هزار تن گندم با پرداخت دو مرحله ای وجه محصول یعنی در قالب دو قسط در کنار تأکید بر تأمین زیرساخت های لازم برای خرید از جمله مواردی بودند که مسئولان از آن خبر دادند.
شعار سال: پیش بینی تولید ۱۹۰ هزار تن گندم با پرداخت دو مرحله ای وجه محصول یعنی در قالب دو قسط در کنار تأکید بر تأمین زیرساخت های لازم برای خرید از جمله مواردی بودند که مسئولان از آن خبر دادند.

 بعد از ظهر امروز یکشنبه نشست کمیته خرید گندم در قروه در حالی برگزار شد که گرچه خبرهای خوبی از افزایش تولید گندم در سال جاری داده شد اما سریال تکراری پرداخت نکردن به موقع وجه گندم همچنان دغدغه جدی کشاورزان است.

این وامانده تکراری هرچند همیشه در سبد وعده های مسئولان جای دارد اما گویا امسال رنگ و بوی دیگری گرفته است. به طوری که طبق گفته های مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کردستان، دولت در نظر دارد در سال جاری وجه گندم را به صورت دو مرحله ای یعنی در قالب دو قسط پرداخت کند.

«جمال صالحی» با بیان اینکه پرداخت وجه گندم یکی از فاکتورهای مهم است، افزود: برای این مسئله برنامه ریزی شده ۵۰ درصد در زمان تحویل گندم و ثبت در سامانه و ۵۰ درصد دوم هم در بازه زمانی ۴۵ روز تا دو ماه پرداخت گردد.   

وی آمادگی زیرساخت های لازم برای خرید گندم از کشاورزان را دیگر فاکتور مهمی دانست که شامل نیروهای انسانی، مهیا بودن مراکز خرید، نمونه برداری دقیق و کنترل کیفیت اصولی است.

«صالحی» با تأکید بر نظارت استاندارد بر مراکز خرید، تصریح کرد: ساعت خرید گندم از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ شب بوده و به دستور و صلاحدید فرمانداران این میزان قابل افزایش است.

وی همچنین بر توجه به دستورالعمل خرید، رعایت استانداردهای لازم به ویژه کنترل کیفیت گندم دریافتی و در اولویت قرار دادن برای خروج گندم های جمع آوری شده در فضای باز تأکید کرد.   

مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی کردستان اما پرداخت دو مرحله ای وجه گندم را مشروط به ارسال به موقع چک لیست ها توسط بانک برای اجرای هرچه بهتر این طرح دانست و معتقد بود اگر چک لیست ها به موقع ارسال شوند ۵۰ درصد اولیه بعد از ۷۲ ساعت واریز می شود.

«شهریار حنیفی» اینترنت را یکی از مهمترین زیرساخت های سامانه خرید گندم عنوان کرد و خواستار توجه به ضدعفونی کردن کمباین های مهاجر، حمل و نقل درست گندم و رسیدگی به پرداخت به موقع طلب رانندگان شد.

* تولید ۱۹۰ هزار تن گندم در قروه

هرچند کشاورزان هنگام برداشت گندم همیشه دغدغه پرداخت به موقع زحمات یکساله خود را دارند اما این دغدغه در صورتی که در سال جاری باتوجه به افزایش بارندگی ها رفع شود، شیرینی دو چندانی را نصیب کشاورز خواهد کرد.

شیرینی که به گفته معاون فنی جهاد کشاورزی قروه شامل افزایش تولید گندم و خرید بیشتر از کشاورز است و این می تواند با واریز به موقع پول گندم به حساب کشاورز بیشتر دیده شود.

«محمدرضا فرهنگیان» با بیان اینکه در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری ۳۷۲ میلیمتر بارندگی در شهرستان گزارش شده، گفت: این بارندگی باعث شده که وضعیت مزارع شهرستان عالی ارزیابی شود به طوری که هیچ مبارزه ای با پوره سن نداشته و محصول امسال پاک است.

وی از ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت گندم آبی و ۶۸ هزار هکتار گندم دیم در شهرستان خبر داد و افزود: پیش بینی می شود امسال ۱۹۰ هزار تن تولید گندم و ۱۷۷ هزار تن هم خرید داشته باشیم که به نسبت سال گذشته روند روبه رشدی را شاهد خواهیم بود.

«فرهنگیان» تعداد مراکز خرید در قروه را ۱۷ مرکز دانست که از این تعداد ۱۴ مرکز تعاون روستایی، ۲ مرکز خصوصی و یک مرکز دولتی است.   

این مقام مسئول زمان آغاز خرید گندم را از ۱۵ تا ۲۰ تیرماه با قیمت خرید تضمینی هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: تولید گندم در سال گذشته ۱۲۵ هزار تن بود که قروه بعد از بیجار دومین شهرستان استان از لحاظ تولید و برداشت گندم معرفی شد.

هرچند امسال سال زراعی خوبی برای کشاورزان است اما تمامی گفته های مسئولان در خصوص پرداخت وجه گندم گرچه به زبان خوش است اگر به طور واقعیت به عمل بنشیند بیشتر به دل قشر کشاورز خواهد آمد و اندک اعتمادی به دولت نصیب می شود.   چرا که مسئولان همه ساله در نشست کمیته خرید گندم صحبت از قدردانی زحمات کشاورزان و سعی بر پرداخت به موقع می کنند و همچنان کشاورزان را در دام وعده ها و سخنان تکراری خود می اندازند و آنان را به صبوری فرا می خوانند اما این کشاورز است که امید می کارد و صبوری برداشت می کند و منتظر است تا ببیند چه زمانی این بوته صبر به بار خواهد نشست.

در این میان باید منتظر ماند و دید که آیا برنامه جدید دولت یعنی پرداخت دو مرحله ای وجه گندم واقعاً صورت می گیرد یا مثل همیشه زندگی کشاورزان را با وعده های سرخرمن تمدید می کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 4 تیر 1397، کدخبر: 4329549 ، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
0
0
ان شاالله که خداوند به کشت شان برکت بیشتر بدهد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
0
0
در زمینه پرداخت کشاورزان به شدت در بازپسگیری مطالباتشن دچار مشکل هستن
کاش مسئولین رسیدگی کنن
م.ص76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین