پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۶۸۷۵
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰
در روزهایی که سیب‌زمینی کاران گلستانی از وضعیت هرج و مرج بازار برای فروش محصولات خود نگران بودند خبر خرید تضمینی سیب‌زمینی به قیمت 412 تومان از سوی استاندار گلستان می‎رفت تا بخشی از دغدغه کشاورزان گلستانی را کم کند اما گویی این خبر خوش مدت زیادی دوام نداشت و بازار سیب‌زمینی بدون توجه به گفته مسوولان کار خود را براساس شرایط موجود در بازار ادامه داد.
شعار سال: در روزهایی که سیب‌زمینی کاران گلستانی از وضعیت هرج و مرج بازار برای فروش محصولات خود نگران بودند خبر خرید تضمینی سیب‌زمینی به قیمت 412 تومان از سوی استاندار گلستان می‎رفت تا بخشی از دغدغه کشاورزان گلستانی را کم کند اما گویی این خبر خوش مدت زیادی دوام نداشت و بازار سیب‌زمینی بدون توجه به گفته مسوولان کار خود را براساس شرایط موجود در بازار ادامه داد.
شرایط اقلیمی منحصر به فرد در گلستان امکان کشت بسیاری از محصولات زراعی در این استان را فراهم کرده است این امر شاید در وهله نخست یک مزیت برای این استان شمالی و به خصوص برای کشاورزان آن محسوب شود اما در شرایطی که نظام توزیع در بازار همچنان وضعیت بیمارگونه خود را دنبال می‎کند کشت انواع محصولات در گلستان نه تنها یک مزیت محسوب شده بلکه به یکی از معضلات و دغدغه‎های کشاورزان تبدیل خواهد شد.

سیب زمینی از جمله محصولاتی است که در چند سال اخیر علاوه بر هزینه‎های زیادی که در زمان کشت بر روی دست کشاورز برجای می‎گذارد در زمان برداشت و فروش آن نیز با مشکلات عدیده‎ای مواجه است، البته سیب زمینی در گلستان حدود یک دهه پیش از وضعیت مطلوبی برخوردار بود وجود مشوق‎ها و تسهیلات صادراتی موجب تعادل بازار و البته خرید سیب‌زمینی به قیمت مناسب از کشاورزان می‎شد اما نامناسب بودن وضعیت صادراتی در سال‎های گذشته و نبود برنامه مناسب و مدون برای بخش کشاورزی و کشت محصولات در گلستان موجب شده تا سیب‌زمینی‌کاران گلستانی از کشت این محصول تنها رنج نصیب‎شان شود.

اگر چه انتظار می‎رفت با تدبیر مسوولان امر، امسال  سیب‌زمینی در زمان برداشت از وضعیت مناسبی برخوردار باشد اما داستان پرغصه سیب‌زمینی بار دیگر بلای جان کشاورزان گلستانی شد.

با این وجود در روزهایی که سیب‌زمینی‌کاران گلستانی از وضعیت  هرج و مرج بازار برای فروش محصولات خود نگران بودند خبر خرید تضمینی سیب‌زمینی به قیمت 412 تومان از سوی استاندار گلستان می‎رفت تا بخشی از دغدغه کشاورزان گلستانی را کم کند اما گویی این خبر خوش مدت زیادی دوام نداشت و بازار سیب‌زمینی بدون توجه به گفته مسوولان کار خود را بر اساس شرایط موجود در بازار ادامه داد.

در حالیکه سخنان برخی از مسوولان در تریبون‎های مختلف حاکی از شرایط به ظاهر ایده‌آل در بازار سیب‌زمینی است اما اکثر سیب‌زمینی‌کاران گلستانی در گفتگو با رسانه‎های مختلف از وضعیت نابسامان در این بازار ابراز نارضایتی دارند.

*مشکل کشاورزان گلستانی تنها با سخنان بی‌عمل رفع نخواهد شد

در همین رابطه یک کشاورز گلستانی که دو هکتار از اراضی خود را به کشت سیب‌زمینی اختصاص داده است در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: هر سال در زمان برداشت سیب‌زمینی، مشکلات فروش این محصول نیز آغاز می‎شود مسوولان وعده حمایت از سیب‌زمینی‌کاران و خرید تضمینی محصولات را می‎دهند اما این سخنان هیچ‌گاه برای کشاورز رنگ و بوی تحقق نگرفته است.

صادق-م با ابراز نارضایتی از سخنان برخی مسوولان عالی رتبه استان و وعده‎های آنها برای رفع مشکلات سیب‌زمینی‌کاران تصریح کرد: در اخبار  صدا و سیما مرکز گلستان، استاندار از خرید تضمینی سیب‌زمینی و رفع مشکلات کشاورزان سخن می‎گوید اما سؤال من و کشاورزان دیگر این است که مسوولان عالی رتبه چقدر در بازار حضور داشتند و این وضعیت نابسامان را از نزدیک به نظاره نشستند.

وی بیان کرد: به جای سخنانی که در آن اثری از عمل نیست مسوولان محترم به مزرعه‎هایی که کشت سیب‌زمینی در آنجا انجام شده  سری بزنند آن وقت متوجه خواهند شد که قیمت خرید محصول آن قدر پایین بود که اکثر کشاورزان ترجیح دادند نیمی از محصول خود را بدون آنکه از زمین برداشت کنند، شخم بزنند.

کشاورز دیگری در خصوص وضعیت خرید سیب زمینی در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: وقتی خبر خرید تضمینی سیب‌زمینی را شنیدم به مرکز خدمات کشاورزی منطقه خود مراجعه و نام‌نویسی کردم مسوولان آنجا گفتند هر زمان نوبت خرید محصول شما شد تماس می‎گیریم اما مدت زیادی گذشت و از تماس خبری نشد از آنجایی که سیب‌زمینی محصولی فساد پذیر است اقدام به برداشت آن کردم و در میدان بار کیلویی 200 تومان فروختم.

محمود صانعی تصریح کرد: به دلیل قیمت پایین سیب‌زمینی و هزینه بالای برداشت آن، مجبور شدم نیمی از محصول خود را برداشت نکرده و در زمین رها کنم.

وی گفت: رفع مشکل سیب‌زمینی‌کاران تنها در این خلاصه نمی‎شود که بگویند کشت بیش از پیش‎بینی برنامه بوده و عدم تعادل به وجود آمده است متأسفانه مسوولان برای همان مقدار برنامه کشت سیب‌زمینی که در استان وجود داشت نیز نتوانستند اقدام شایسته‎ای انجام دهند.

این کشاورز گلستانی خاطرنشان کرد: اگر پیش‌بینی انبارها و سردخانه‎های بزرگ در منطقه را داشته باشیم می‎توان در زمانی که با تولید زیاد مواجه هستیم محصولات را در این مراکز نگهداری کرد تا به سیستم تولید و تولید کننده آسیب وارد نشود.

*خرید تضمینی 7هزار تن سیب‌زمینی در گلستان

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی گلستان در خصوص آخرین وضعیت خرید سیب‌زمینی در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: در سال جاری برنامه سطح زیر کشت سیب‌زمینی در گلستان 5 هزار و 200 هکتار بود اما بالغ بر 6 هزار و 200 هکتار سطح زیرکشت سیب‌زمینی در استان را شاهد بودیم.

حسین حسن‌پور تصریح کرد: پیش‌بینی تولید سیب‌زمینی 200 هزار تن است که تاکنون 7 هزار و 300 تن خرید تضمینی سیب‌زمینی با قیمت 412 تومان در استان انجام شده است.

وی ادامه داد: سیب‌زمینی‎های خریداری شده در 6 سردخانه نگهداری می‎شوند و تاکنون حدود 15 درصد از سیب‌زمینی در استان جمع‌آوری نشده است.

مدیر توسعه بارزگانی جهاد کشاورزی گلستان یکی از دلایل مهم در نابسامانی وضعیت فروش سیب‌زمینی را عدم تعادل عرضه و تقاضا عنوان کرد و گفت: امسال علاوه بر افزایش سطح زیرکشت به دلیل شرایط اقلیمی مناسب در استان شاهد افزایش عملکرد سیب‌زمینی نیز بودیم که این امر موجب عدم تعادل در بازار شد.

بر اساس این گزارش، در سالی که به نام حمایت از تولید ایرانی مزین شده است همچنان دغدغه تولیدکننده ما از بابت تولید و عدم حمایت است، نگاهی به آمار و سخنان مسوولان امر بیانگر آن است که برنامه‌ریزان و مسوولان ما حتی برای سطح زیرکشت محصولی که خود برای استان برنامه‎ریزی کرده‎اند هیچ برنامه‎ای ندارند چرا که به گفته آنها سطح زیرکشت سیب‌زمینی برای استان 5 هزار هکتار بوده و از این مقدار تنها 7 هزار تن خرید تضمینی انجام شده است.

وقت آن رسیده که مسوولان امر در سخنان خود چاشنی تدبیر و عمل را اضافه کنند تا بیش از این شاهد نابسامانی در بازار تولید و نظام توزیع نباشیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 4 تیر 1397، کدخبر: 13970404000276 ، www.golestan.farsnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین