پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۳۷۲۴۶
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷
گلایه‌ ساکنان شهرک صاحب‌الزمان (عج) از باریکی محل گذرعابران پیاده؛

شعار سال: بدون‌‌‌ تردید پیاده‌روهای باریک و کم‌عرض شهرک صاحب‌الزمان(عج) در منطقه 18 در نوع خود جالب است، مثلاً عرض پیاده‌روها در برخی خیابان‌های این شهرک به 10 سانتیمتر هم می‌رسد. کم‌عرض بودن مسیر گذر عابران پیاده در خیابان‌هایی مثل شهیدان آتشبار و نیک ملکی باعث می‌شود شهروندان بیشتر اوقات از مسیر کنارگذر خیابان‌ها برای عبور و مرور استفاده کنند که البته خالی از دردسر نیست. تغییر مسیر عابران از پیاده‌روها به حریم خیابان از یک‌سو منجر به ترمز ناگهانی خودروها، تصادف رانندگی و مشاجره بین راننده‌ها و عابران پیاده می‌شود و از سوی دیگر راه رفتن در پیاده‌روهای کم‌عرض و باریک، بسیار دشوار است و نمی‌توان مسیری مستقیم را به راحتی پیمود.

طبق قانون شهرداری‌ها، پیاده‌رو تعریف خودش را دارد: یعنی جایی که عابران پیاده با آسودگی خاطر راه می‌روند و به مقصد‌شان می‌رسند، اما این تعریف درباره پیاده‌روهای شهرک صاحب‌الزمان(عج) مصداق پیدا نمی‌کند، چراکه در این پیاده‌روهای باریک یک نفر هم به زحمت می‌تواند راه برود چه برسد به اینکه دو نفر از کنار هم بگذرند.

از بلوارمعلم وارد خیابان شهید نیک‌ملکی می‌شویم. مسیر پیاده‌رو را پیش می‌گیریم و با عبور از کنارچند کوچه بن‌بست، به ساختمان نوساز و فروشگاه خواربار‌فروشی آقا منصور می‌رسیم. در اینجا پیاده‌رو خیابان باریک و باریک‌تر می‌شود. عده‌ای به صف و پشت سرهم در مسیر باریک عبور می‌کنند و تعدادی نیز با دیدن این وضعیت پا به خیابان می‌گذارند و درحالی که نیم نگاهی به خودروهای پارک شده دارند، حواسشان را به وسایل نقلیه درحال حرکت می‌دهند تا مبادا با آنها برخورد کنند و صدمه ببینند.

 «مرادعلی قبادی» یکی از ساکنان قدیمی شهرک صاحب‌الزمان(عج) در پیاده‌رو باریک کنار دستگاه عابربانک، ایستاده تا نوبتش برسد. او درباره مشکلات مردم در زمینه پیاده‌روهای باریک می‌گوید: «از زمانی که یادم می‌آید این پیاده‌رو‌ها به همین شکل بودند و تاکنون کسی این مشکل اساسی را حل نکرده است. گاهی مسیر رفت‌وآمد مردم در این پیاده‌روها آنقدر باریک می‌شود که جز رفتن به حریم خیابان و عبور از لابه‌لای ماشین‌ها چاره‌ای باقی نمی‌ماند. در واقع هیچ پیاده‌رومناسبی در این شهرک وجود ندارد

وقتی پیاده‌رو، پیاده‌رو نیست!

عرض پیاده‌رو در معابر شهرک صاحب‌الزمان(عج) و در نقاط مختلف بین 10، 15، 20 و50سانتیمتر متفاوت است. درخیابان شهید آتشبار نیز وضعیت عرض پیاده‌روها بهتر از دیگر جاها نیست. هر قدر جلو می‌رویم با پیاده‌روهایی روبه‌رو می‌شویم که دیگر نمی‌توان از آنها به‌عنوان محل گذر یاد کرد. «صفرامامی» از ساکنان بومی شهرک صاحب‌الزمان(عج) در این‌باره عنوان می‌کند: «اهالی بیش از30 سال است که با مشکلات پیاده‌روهای باریک و کم‌عرض دست‌وپنجه نرم می‌کنند و همچنان منتظر اقدام مسئولان مربوطه هستند.» وقتی با امامی مشغول صحبت هستیم، بانویی همراه با فرزند 6 ساله و نوزادی در کالسکه وارد پیاده‌رو می‌شود. او به زحمت با یک دست کالسکه بچه‌اش و با دست دیگرش مچ دست فرزندش را گرفته تا داخل نهر آب کنار پیاده‌رو نیفتد، اما طولی نمی‌کشد که این شهروند به دلیل باریک شدن پیاده‌رو، مسیرش را به سمت خیابان تغییر می‌دهد و همزمان خودرویی به آنها نزدیک می‌شود. راننده که شوکه می‌شود، با صدای بلند به او اعتراض می‌کند چرا که یکباره خانم وارد خیابان شده است.

بالاخره این ماجرا به خیر گذشت و مادر جوان از راننده عذرخواهی کرد و رفت. امامی در این‌باره می‌گوید: «اینجا از این قبیل اتفاق‌ها زیاد می‌افتد و البته همیشه ختم به خیر نمی‌شود. گاهی به عابران پیاده صدمه و آسیب می‌رسد و بعضی وقت‌ها راننده‌ها برای اینکه به مردم برخورد نکنند خودرو‌شان را سمت دیگر می‌گیرند که سرانجام آن، خسارت مالی به خود یا اموال دیگران است.» اهالی شهرک صاحب‌الزمان(عج) از مسئولان شهرداری منطقه 18 تقاضا دارند برای مناسب‌سازی پیاده‌روهای این محدوده اقدام کنند تا عابران مجبور نباشند از محل گذر خودروها استفاده کنند وجانشان را به خطر بیندازند.

کارشناسان فوری بررسی می‌کنند

«باتوجه به خواسته و انتظار شهروندان ساکن درشهرک صاحب‌الزمان(عج)، کارشناسان حوزه فنی و عمران ناحیه سه شهرداری منطقه 18، ضمن بازدید از محل مذکور، وضعیت عبور و مرور و همچنین پیاده‌روهای این محدوده را مورد بررسی قرار می‌دهند. پس از این مرحله با توجه به شرایط و امکانات موجود، برای تحقق خواسته شهروندان اقدام خواهیم کرد.» «ناصر نمازی» شهردار ناحیه 3 با بیان این مطلب می‌گوید: «به نظر می‌رسد بروز مشکلات پیاده‌روهای کم‌عرض و باریک درشهرک صاحب‌الزمان(عج) ناشی از ساخت غیراصولی بناها و معابر در گذشته است که پس از گذشت چند دهه با افزایش جمعیت به این شکل خودش را نشان داده و البته مدیریت شهری نیز در چنین شرایطی از تمام امکانات و اختیارات قانونی خود برای رضایتمندی شهروندان استفاده می‌کند

شهردارناحیه سه تأکید می‌کند: «حل برخی از مشکلات در شهر و محله، مشارکت و همراهی سایر شهروندان را می‌طلبد. بنابراین امیدواریم ساکنان شهرک صاحب‌الزمان(عج) در اجرای طرح‌ها مثل همیشه با مدیران شهری همکاری کنند.»

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 5 تیر 97، کد مطلب: 20990، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین