پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۷۳۱۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶
بهمن سال گذشته بود که چیزی حدود ۱۰ تیر برق در حریم مجموعه جهانی پاسارگاد نصب شد که با اعتراض فعالین و مسئولین حوزه میراث فرهنگی و گردشگری نسبت به شکسته شدن حریم این مجموعه پروژه متوقف شد.
شعار سال: گرچه هم اکنون پروژه نصب تیرهای چراغ برق در حریم مجموعه جهانی پاسارگاد متوقف شده است اما هنوز هم برخی از فعالین حوزه میراث فرهنگی از شروع مجدد این پروژه سخن می گویند و نسبت به این موضوع که حریم و عرصه این میراث جهانی را مخدوش می کند نگرانند! اما به گفته رییس اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان پاسارگاد با شکایت های صورت گرفته احتمال اجرایی نشدن پروژه وجود دارد.

بهمن سال گذشته بود که چیزی حدود ۱۰ تیر برق در حریم مجموعه جهانی پاسارگاد نصب شد که با اعتراض فعالین و مسئولین حوزه میراث فرهنگی و گردشگری نسبت به شکسته شدن حریم این مجموعه پروژه متوقف شد.
هرچند این پروژه با هدف رفع مشکل کشاورزان و آبِ شُرب روستایی در جنوبِ شهرستان پاسارگاد در حال اجرا بود اما با شکایت میراث فرهنگی پروژه متوقف شد و آنطور که نصیری حقیقت ريیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری این شهرستان به خبرگار ما گفت : از سال گذشته تاکنون فعالیتی که حریم و عرصه مجموعه جهانی پاسارگاد را بشکند صورت نگرفته است و به احتمال زیاد این پروژه برای همیشه متوقف می شود .وی به شکایت میراث فرهنگی در این خصوص هم اشاره و تاکید کرد: با توجه به اینکه پاسارگاد یک محوطه جهانی است باید نوع رفتارها نیز به آن جهانی باشد و خدشه ای هم برآن وارد نشود .
به گزارش خبرنگار ما این پروژه در حالی 4 ماه قبل به مرحله اجرا رسید که به گفته کارشناسان استعلامی از میراث فرهنگی گرفته نشده بود و به محض اجرایی شدن آن و با شکایت میراث فرهنگی پروژه متوقف شد و در آن زمان هم مصیب امیری، مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان فارس اعلام کرد که «با ارائه طرح برقرسانی زمینی توسط اداره برق و کمک سازمان برنامه و بودجه در تامین اعتبارِ اجرای این خط، تیرهای برق عرصه «پاسارگاد» حذف میشود».
اما به گفته برخی از فعالین حوزه میراث فرهنگی در حال حاضر با نزدیک شدن به این محوطه جهانی می توان تیر های برق را درمحل دید . در این رابطه افشین یزدانی، باستانشناس و مشاور بازنگری حریم محوطه میراث جهانی پاسارگاد معتقد است : در محدوده حریمهای محوطههای میراث فرهنگی که تنها موضوع چشمانداز مطرح است بهترین راهکار اجرایی براساس پژوهشها و تحقیقات انجامشده در کشورهای توسعهیافته انتقال خطوط برق در کانالهای زیر سطحی است.
به گفته وی براساس تجارب کشورهای توسعهیافته پس از پایان کار و پوشاندن کانالها به دلیل عمق مطمئنی که برای آنها فراتر از یک عمق سطحی است که مورد شخم ماشینهای کشاورزی قرار میگیرد امکان فعالیتهای کشاورزی مانند قبل وجود دارد.
او با تاکید بر اینکه از سوی دیگر نقاطی هستند که حتی با گذراندن خط در داخل کانالهای زیرزمینی هم با آنها مشکل داریم، ادامه میدهد: حفر کانال و خندق البته در محوطههای باستانی که دارای لایههای مسلم فرهنگی هستند ممنوع است اما در بیرون از عرصه آثار باستانی مانند سایر پروژههای حفاری حضور کارشناسان باستانشناس میتواند باعث تخریب نشدن هرگونه لایه و نهشت احتمالی مدفون در محل حفاری شود.
به گفتهی وی، خوشبختانه همه جزئیات فنی و اجرایی انتقال خطوط برق در کانالهای زیرزمینی با رعایت همه شرایط ایمنی و استانداردها استخراج و محاسبه شده است.
یزدانی با تاکید براین که متأسفانه یکی از دلایل بروز مشکلات و بیتوجهی در محدودههای حفاظتی سازمان میراث فرهنگی ناشی از تلقی نادرست و منسوخشده موزهای نگریستن به محوطههای باستانی است، ادامه میدهد: این نوع نگاه تنها فعالیتی را شامل تخریب و آسیب به محوطههای باستانی میداند که باعث تخریب خود اثر شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 6 تیر 1397، کدخبر: 786282 ، www.khabaronline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
0
0
جابجا کردن تیرها که کار چندان سخت و پر هزینه ای نیست که
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
0
0
خوب اگر قرار است نور پردازی کنند ساختاری همانند با این مجموعه داشته باشد و بتواند با سبک تاریخی ساخته شود
م.ص76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین