پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۷۳۶۸
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶
بازار تهران چند روزی است نیمه تعطیل و تقریبا ملتهب است. برخی از کسبه در پی بالا رفتن قیمت ارز و طلا و در اعتراض به ترخیص نشدن کالاهایشان دست به اعتصاب و اعتراض زده اند. در پی این موضوع در برخی نقاط تهران نیز تجمع های پراکنده ای شکل گرفته است که به نظر چندان شفاف و روشن نیست که این اعتراضات چرا در قالب های قانونی پی گیری نمی شود. چرا از طریق سندیکاها و روسای اصناف به گوش مسولان نمی رسد. حتی بعضی از معترضان کسبه، دیگر مغازه داران را نیز تهدید و ترغیب به حضور در اعتصابات می کنند و اجازه فعالیت افرادی هم که خواهان پی گیری مسالمت آمیز و به دور از جنجال هستند را نمی دهند
شعارسال:بازار تهران چند روزی است نیمه تعطیل و تقریبا ملتهب است. برخی از کسبه در پی بالا رفتن قیمت ارز و طلا و در اعتراض به ترخیص نشدن کالاهایشان دست به اعتصاب و اعتراض زده اند. در پی این موضوع در برخی نقاط تهران نیز تجمع های پراکنده ای شکل گرفته است که به نظر چندان شفاف و روشن نیست که این اعتراضات چرا در قالب های قانونی پی گیری نمی شود. چرا از طریق سندیکاها و روسای اصناف به گوش مسئولان نمی رسد. حتی بعضی از معترضان کسبه، دیگر مغازه داران را نیز تهدید و ترغیب به حضور در اعتصابات می کنند و اجازه فعالیت افرادی هم که خواهان پی گیری مسالمت آمیز و به دور از جنجال هستند را نمی دهند.

در این میان طرح هایی همچون عدم کفایت رییس جمهوری، برگزاری انتخابات زود هنگام و .. هم به نظر می رسد منشاء مبهم و نامعلومی دارد و بر التهاب فضای موجود خواهد افزود. برخی بر این باورند که انتظار می رود رییس جمهور محترم اولا شفاف با مردم سخن بگوید همانگونه که در زمان تحلیف ریاست جمهوری قسم خورده است که مدافع و حافظ حقوق مردم باشد در برابر اشکالات و ایرادات و نقصان های به وجود آمده در وضعیت اقتصادی شفاف عمل کند جاهایی که قصور شده مشخص شود و در تلاش برای ترمیم باشد و اگر احیانا دست های پنهان اجازه کاهش تنش های اقتصادی را نمی دهند برملا کند. اگر تیم اقتصادی دولت ضعیف عمل کرده آنان را جایگزین تیم قوی تری کند. همانگونه که برخی از نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی نیز تاکیده بر این امر داشته اند. در هر صورت به نظر می رسد سکوت و سکون طولانی مدت دولت مشکلی را حل نمی کند و به شدت نیازمند اصلاحات در سیاست های اقتصادی و تیم اقتصادی دولت هستیم و از طرف دیگر همه باید بدانیم ناآرامی مشکلی را حل نمی کند و زمینه را برای اغیار فراهم کرده و آب به آسیاب بدخواهان دین و میهن خواهد انداخت.

روحانی: هیچ کمبودی نداریم چرا سیاه نمایی از آینده می شود؟

اگر چه حسن روحانی، رییس جمهور امروز در همایشی با مسئولان قوه قضاییه تاکید کرد که هیچ کمبود ملموس فیزیکی در زمینه کالاها یا ارز و ریال نداریم، پس چرا نگرانی وجود دارد؟ او افزود: چرا امروز بعضی از مردم نسبت به آینده نگرانی دارند و ناامید هستند، آیا جنس در بازار کم شده است؟ آیا درآمدهای ارزی و ریالی ما کم شده است؟ درآمد امسال ما در سه ماهه نخست نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۰ درصد افزایش یافته و در برابر آن مخارج ما تنها ۴۴ درصد افزایش یافته و مجموع درآمد ارزی که امسال به خزانه واریز شده بیشتر از سال گذشته است. هیچ کمبود ملموس فیزیکی در زمینه کالاها یا ارز و ریال نداریم، پس چرا نگرانی وجود دارد؟ این همان چیزی است که اقتصاددانان آن را انتظارات تورمی توصیف می‌کنند و بنده به زبان ساده‌تر آن را سیاه‌نمایی آینده و ترساندن و نگران کردن مردم حتی بیش از واقعیت نسبت به آینده می‌نامم.

نوبخت: امیدوارم به نظرات امام و رهبری در مورد حضور نظامیان در سیاست عمل شود

سخنگوی دولت با یادآوری اینکه دولت تلاش کرد که پول ملی را تقویت کند، تصریح کرد: دولت قصوری نداشته است و عامل بی ثباتی نیست.به گزارش ایسنا محمد باقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود به اوضاع اقتصادی کشور پرداخت و افزود: پول ملی برای ما ایرانیان اهمیت دارد، زیرا قدرت خرید ایرانیان و قدرت رقابت ما به پول ملی وابسته است. روزهای خوبی برای پول ملی ما نمی‌گذرد و دولت تلاش دارد پول ملی را تقویت کند. این تلاش‌ها با انجام مذاکرات برای رفع تحریم‌ها واتهامات علیه کشورمان آغاز شد. دولت مسیر درستی را پیمود و پول ملی تقویت شد، رشد اقتصادی ما خوب بود اما ترامپ و آمریکا علیه جهان جنگ اقتصادی راه انداخت که چین و اتحادیه اروپا با او مقابله کردند. وی ادامه داد:‌ ما باید چه کار کنیم؟ من وجدان عمومی را به قضاوت می‌طلبم که آیا دولت در این وضعیت قصوری داشته است؟ دولت عامل بی‌ثباتی نیست این شرایط ناشی از زیاده‌خواهی آمریکا است.وی با بیان اینکه از اول سال تا سه خرداد دولت بیش از ۱۱ میلیارد دلار ارز با نرخ ۳۸۰۰ تومان و ۴۲۰۰ تومانی پرداخت کرده است گفت: ۲۱ درصد عرضه ارز ما بیشتر شده است یعنی در توازن عرضه مشکل نداریم در سه ماهه اول امسال ۵۹.۸ درصد درآمدهای ما بیشتر شده است ۷۴ درصد درآمدهای نفتی ما بیشتر شده است. بودجه عمرانی ما ۱۱۰۰ درصد بیشتر شده و دولت ۲۲هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان پرداخت کرده است و هزینه‌های جاری هم ۸ درصد بیشتر شده است.وی ادامه داد:‌ما از واردات کالاهایی که در داخل تولید می‌شود جلوگیری کردیم دولت در شورای هماهنگی سه قوه برنامه‌های خود را برای حتی شرایط بدبینانه پیش بینی کرده است .می‌گویند دولت برنامه ندارد در حالی که ما برای همه شرایط برنامه داریم ، ما آنها را ارائه نمی‌کنیم تا دشمن دست ما را نخواند در حال حاضر آمریکا شرکت‌ها را برای قطع رابطه با ما تشویق و از شرکت‌هایی که قطع رابطه کرده اند تشکر می‌کند.وی گفت:‌ما از مردم می خواهیم ارز خود را به بازار وارد کنند. آیا نیاز خانواده‌ها ۷ میلیون سکه است مردم باید کمک کنند.ترامپ خیرخواه ما نیست ما باید خودمان خیر خواه خودمان باشیم، انتظار از دولت به جاست ولی دولت هیچ کاری را نمی تواند بدون حمایت مردم پیش ببرد .سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که عده‌ای به دنبال طرح عدم کفایت رییس‌جمهوری هستند و واکنش دولت نسبت به این موضوع چیست،‌ اظهار کرد: اینکه عده‌ای اصرار دارند دولت را ناکارآمد نشان دهند به دوره اخیر محدود نمی‌شود و در دوره قبلی هم همه تلاش آنان بر همین بود اما مردم در انتخابات نه دیدگاه جناح مقابل دولت، بلکه دیدگاه خود دولت را تایید کردند اما باید گفت که هنوز برای عده‌ای انتخابات تمام نشده و برخی تلاش دارند که ناامنی در کشور ایجاد شود و انتظارات تورمی در مردم به وجود آید.وی در واکنش به انتشار عکسی از رییس‌جمهوری در تله‌کابین توچال، اظهار کرد: شما دیدید که از یک حضور کوتاه رییس‌جمهور در یک جمعی آن هم در یک روز تعطیل چه استفاده‌هایی کردند، اما به هر حال باید گفت که در نهایت دولت فضای نقد و انتقاد را به رسمیت می‌شناسد و می‌خواهد که آنان بیایند و حرف‌هایشان را بزنند و انتقادات‌شان را بیان کنند؛ چرا که ما این موضوع را لازمه دموکراسی می‌دانیم و قضاوت را در این زمینه به مردم واگذار می‌کنیم.

سخنگوی دولت در ادامه تاکید کرد: کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد کشور شده، اما با قیمت دلار غیرواقعی فروخته می‌شود قیمتش باید حتما پایین بیاید و بر آن نظارت صورت گیرد. در حال حاضر مقاومت‌هایی در برابر نظارت انجام می‌شود که معلوم می‌شود ریگی در کفش این افراد است. بانک مرکزی ارز برای واردات تامین کرده است، بنابراین بخش نظارتی هم باید وظیفه را اجرا کند. قوه مقننه از طریق سازمان تعزیرات، سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده باید به طور جدی وارد شوند.وی ادامه داد: وظیفه اتحادیه‌های صنفی، کنترل قیمت‌هاست، آنها الان کجایند؟ ما باید از مردم حمایت کنیم. انتظار ما از کسبه و دستگاه‌های نظارتی این است که اقدام دولت در تامین ارز را تکمیل کنند. از دستگاه‌های اطلاعاتی هم انتظار داریم کمک کنند تا بررسی شود چه کسانی ارز را با قیمت غیرواقعی مبادله می‌کنند، چه کسانی قیمت ارز را غیرواقعی افزایش می‌دهند، همه باید با کمک هم مشکل را حل کنیم.وی در پاسخ به اظهارنظر سردار رحیم صفوی درباره اینکه کشور بدون دولت بهتر اداره می‌شود، گفت: دیروز جلسه شورای عالی امنیت ملی با حضور فرماندهان نیروهای مسلح برگزار شد، من در آن جلسه هماهنگی، همدلی و هم راستایی در میان فرماندهان نظامی دیدم. اگر کسی حرف متفاوتی می‌زند نظر شخصی اوست. صحبت‌های رییس ستادکل و سپاه مشخص است. کسی که درجه نظامی بالایی دارد و حرفی می‌زند، نظر شخصی می‌دهد نه نظر ارگان و سپاه و این اظهارنظر هم نشانه آزادی سیاسی و آزادی بیان در کشور است. به هر حال نظرات حضرت امام و رهبری در مورد حضور نظامیان در سیاست مشخص است و من هم امیدوارم همه به این توصیه‌ها عمل کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا لازم نیست رییس‌جمهور با توجه به اتفاقاتی که دیروز در بازار رخ داد با مردم شفاف و مستقیما به گفت‌وگو بنشیند، اظهار کرد: فراموش نکنید که رییس‌جمهوری همیشه در اظهارات‌شان صرفا به دنبال شخص خود و شخصیت خویش نیستند، بلکه منافع ملی را هم در نظر می‌گیرند و به آن می‌اندیشند پس اگر اظهارنظری را نافی این منافع بدانند بر زبان نمی‌آورند اما در شرایطی که فضا مهیا باشد قطعا موضوعاتی را مطرح می‌کنند.وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت برنامه‌ای برای برگزاری جلسه با بازاریان دارد، گفت: جلساتی با روسای صنوف و اتحادیه در بالاترین سطح با حضور رییس‌جمهور برگزار می‌کنیم تا حرف‌های آنها را بشنویم. ما علاقه‌مند هستیم نظرات دیگران را بشنویم و جواب خود را هم بدهیم که گفت‌وگوهای مستقیم بهترین راه است. ما استدلال و برنامه داریم و به سوالات مطرح شده حتما جواب می دهیم. در سازمان برنامه و بودجه هم همیشه معترضان در داخل سالن جمع کرده و حرف‌های آنها را شنیده و پاسخ می‌دهیم البته محل‌هایی برای تجمع مشخص شده که باید سازوکار آن طراحی شود تا تجمعات در آن مکان‌ها برگزار شود.وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت تصمیم دارد سوخت را دو نرخی کند، خاطرنشان کرد: هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده و بحث‌ها درباره نحوه مدیریت مصرف سوخت که در حال افزایش است درسطح کارشناسی دنبال می‌شود. اگر در این زمینه به جمع‌بندی قطعی برسیم حتما اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

آملی لاریجانی: دولت نیازهای کشور را تدارک دیده

رییس قوه قضاییه گفت: دولت محترم نیازهای کشور را تدارک دیده‌اند و در ماه‌های اخیر ده میلیارد دلار تامین کرده است. اگر فردا یک عده احضار شدند نگویند ما نمی‌دانستیم فساد فی الارض است.اینها بدانند سر و کارشان به قانون فساد فی الارض است. آیت الله آملی لاریجانی در این همایش گفت: اقتدار بالای نظام جمهوری اسلامی در منطقه و در سطح بین الملل، توانمندی های نظامی،تکنولوژیکی، منابع انسانی بسیار گرانبها، بصیرت و هوشمندی مردم، منابع غنی نفت و گاز همه اینها از جهات اقتدار و خوشبینی به آینده است و نظام امکان مقابله با سلطه جهانی را دارد. آیت الله آملی لاریجانی افزود: اینکه مسئله اصلی اختلاف سلایق شود و اهداف مهم نظام و انقلاب مغفول واقع شود را نمی توان هضم کرد، با نظارت رهبر انقلاب و ارشادات ایشان وحدت خوبی در کشور حاصل و حاکم است، قوا و مسئولین قوا همگرایی دارند و با آشکارتر شدن دشمنی آمریکا در منطقه این انسجام بهتر شده است.رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: در این چند روز، تلاطم در بازار سکه،ارز و مسکن را دیدید، متاسفانه در این چند سال نقدینگی رشد فزاینده داشته که بسیار خطرناک است و به صورت سرکش به هر کجا سر می زند؛ باید برای آن چاره اندیشید، در جلسات سران قوا تصمیمات خوبی گرفته شده و امیدواریم بخش قابل توجهی از نقدینگی جذب شود.

هشدار روزنامه جمهوری اسلامی: این آتش دامن همه را خواهد گرفت

روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی با عنوان «ضرورت نظارت بی‌مسامحه» درسرمقاله امروز خود آورده است :تحرکات روزهای یکشنبه و دوشنبه جمعی از کسبه و بازاریان تهران با توجه به شعارها و ابعاد مختلف این تحرکات، نشان از وجود یک جریان فرصت طلب و سوءاستفاده گر دارد که منافع ملی و مصالح عمومی را به راحتی قربانی سودجوئی خود می‌کند. به تحرکات این جریان فرصت طلب باید از چند منظر توجه شود تا راه گسترش سوءاستفاده‌ها سد گردد و اهداف دست‌های پشت پرده این تحرکات کاملاً خائنانه برای عموم روشن شود.رئیس اتاق اصناف دیروز در یک موضع گیری روشن درباره تحرکات دو روز گذشته گفت: «دست‌های پیدا و پنهان دنبال برهم زدن بازار هستند و سرچشمه این حرکت در خارج از بازار است».یک منظر همین است که یکی از با تجربه‌ترین افراد جماعت کاسب و بازاری هشدار می‌دهد و می‌گوید سرچشمه این حرکت در خارج از بازار است. طبیعی است که طرح رئیس‌جمهور آمریکا وارد کردن ضربه اقتصادی به مردم ایران است تا از این طریق بتواند به مسئولین نظام برای عقب نشینی در برابر مطامع شیطان بزرگ فشار وارد نماید و سازمان دهندگان این تحرکات با این طرح هماهنگ هستند.منظر دیگر که با آن سرچشمه خارجی مرتبط است، همراهی عناصر خائن داخلی با طرح رئیس‌جمهور آمریکاست. اینها همان صاحبان دست‌های پنهانی هستند که عده‌ای را به راه می‌اندازند تا شعارهای مورد نظرشان را بدهند و مطالبات سودجویانه آنها را دنبال کنند و خودشان در دفاتر گران قیمتی که دارند و زیر باد خنک گزارش‌ها را به خارج می‌دهند و انعکاس تحرکات خائنانه خود را رصد می‌کنند و برای مراحل بعدی آماده می‌شوند. اینان، همان کسانی هستند که ارز دولتی را برای وارد کردن اجناس دریافت می‌کنند و حتی جنس‌های از قبل خریداری شده و در انبارها مانده را به چند برابر قیمت خرید می‌فروشند. ایجاد التهاب در جامعه و دامن زدن به حرص خرید نیز یکی از شگردهای این افراد است. بدین ترتیب، صاحبان دست‌های پنهان که همکاران داخلی ترامپ هستند، از یکطرف چپاول گری را پیشه کرده‌اند و از طرف دیگر طلبکاری می‌کنند و به عبارت روشن تر، هم از توبره می‌خورند و هم از آخور. روشن است که مردم حق دارند در شرایط سخت اقتصادی مطالباتی داشته باشند و در چارچوب قانون تجمع نمایند، ولی این تحرکات مربوط به مردم نبود و همانطور که رئیس اتاق اصناف گفت سازمان یافته بود و از بیرون هدایت می‌شد.اکنون سوال این است که سهم این فرصت طلبان داخلی در ایجاد فضای ملتهب موجود و تحرکات خائنانه بیشتر است یا آقای دونالد ترامپ که طراح اصلی است؟اگر طراح را همه کاره بدانیم باید سهم بیشتر را متعلق به ترامپ بدانیم ولی اگر این واقعیت را در نظر بگیریم که طراح نمی‌تواند بدون نیروهای میدانی کاری از پیش ببرد، ناچاریم سهم همکاران داخلی ترامپ را بیشتر بدانیم. اینها پادوهای رئیس‌جمهور آمریکا هستند که البته مزد پادوئی خود را از زمینه‌ای که او با خروج از برجام برایشان فراهم کرده دریافت می‌کنند.منظر سوم، بی‌عملی‌ها در برابر این تحرکات است. دولتمردان ما این روزها سخن از نظارت می‌گویند ولی در عمل نظارتی مشاهده نمی‌شود. اینکه برای ورود پنجهزار خودروی خارجی برخلاف قانون فقط اظهار تاسف شود، به جائی نمی‌رسیم. مسئولان باید جواب بدهند که چرا در دستگاه تحت مسئولیت آنها چنین تخلفی رخ داده است. با خاطیان باید برخورد جدی شود. وقتی ارز دولتی به دستگاه‌ها یا افراد داده می‌شود باید عملکرد آنها تحت نظارت دقیق باشد تا نتوانند اجناسی را که وارد می‌کنند به قیمت آزاد بفروشند. نظارت بدون مسامحه اگر باشد با کسانی که اجناس از قبل خریداری شده را گران‌تر از قیمت واقعی عرضه می‌کنند باید برخورد قاطع شود. متاسفانه هیچیک از این اقدامات صورت نمی‌گیرد و دولتمردان به نصیحت و توصیه و شعار دادن اکتفا می‌کنند و به این واقعیت تلخ توجه ندارند که گوش فرصت طلبان و سودجویان بدهکار نصیحت نیست.و چهارمین منظر، سکوت مسئولان دولتی است. این خیانت‌ها و همراهی عناصر معاند و بدخواه با تحرکات خائنانه سودجویان را چرا آقای رئیس‌جمهور و سایر مسئولان دولتی به اطلاع مردم نمی‌رسانند. درباره تحرکات دو روز گذشته تهران، افراد صاحبنظر و کسانی که ناظر صحنه بودند از جمله خود ما که در اطراف مجلس شورای اسلامی شاهد این تحرکات بودیم، سوال‌های بسیاری درباره جوانب مختلف این تحرکات داریم. این تجمعات و راه پیمائی‌ها آیا مجوز داشت؟ مجوز را چه کسی صادر کرده بود؟ نیروهای امنیتی و اطلاعاتی آیا خبر داشتند که قرار است چنین تحرکاتی صورت بگیرد؟ اگر نداشتند چرا؟ و اگر داشتند چرا مانع نشدند؟ ما شاهد بودیم که دیروز این افراد با فرصت کافی و خیال راحت هرچه خواستند گفتند و هر قدر خواستند ماندند و با خیال راحت کار غیرقانونی خود را انجام دادند. آیا اینها نشانه‌های یک توطئه علیه دولت نیست؟!این را هم اعلام می‌کنیم که توطئه علیه دولت در همین مرحله نمی‌ماند. اگر تمام ارکان نظام به یاری دولت نشتابند و به معاندان و همدستان خارجی آنها مجال ادامه این تحرکات را بدهند، این آتش دامن همه را خواهد گرفت. کسانی تصور نکنند این دولت می‌رود و خودشان دولتی تشکیل خواهند داد و بر اریکه قدرت خواهند ماند. راه حفاظت از منافع مردم، کشور و نظام، حفاظت از دولت مستقر است. اگر شعله‌های آتشی که رئیس‌جمهور آمریکا و اذناب او در کشور ما برافروخته‌اند با همت همگانی خاموش نشود، دامن همه را خواهد گرفت. این هم قطعی است که اگر ارکان نظام متحد باشند، هیچ قدرتی، چه خارجی و چه داخلی، نمی‌تواند به نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران کوچک‌ترین آسیبی وارد کند.

جعفری دولت آبادی: اخلال در نظام اقتصادی مجازات سنگینی دارد

دادستان تهران با بیان اینکه شب گذشته تعداد زیادی ازعوامل آشوب در بازار شناسایی و دستگیر شدند، گفت: این متهمان همانند متهمان آشوب‌های دی و اسفند ماه (۹۶) تا انجام محاکمه آزاد نخواهند شد.عباس جعفری دولت آبادی در حاشیه همایش قوه قضاییه در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا در رابطه با اعتراضات روز گذشته تا این لحظه بازداشتی داشتید؟ گفت: قبلا هم گفته‌ایم که مسئولان نظام در برخورد با آشوب‌ها و ناامنی‌ها به هیچ عنوان کوتاه نمی آیند. برنامه جدی آمریکایی‌ها در مورد ایران دامن زدن به ناامنی هاست. دیروز تلاش کردند با تهدید بازاری‌ها، درب مغازه‌ها را ببندند و در برخی نقاط شهر آشوب ایجاد کنند و به برخی مغازه‌ها آسیب برسانند.وی با بیان اینکه عوامل این آشوب‌ها دیشب شناسایی شدند، خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از این افراد دستگیر و بازداشت شدند. محرکین اصلی حادثه که با برنامه‌ ریزی در نقاط مختلف تهران به تهدید بازاری ها اقدام کردند که اگر بازار را نبندید فلان کار را انجام می دهیم توسط پلیس و دستگاه امنیتی شناسایی شدند و امروز تحویل دادستانی می‌شوند. دادستان تهران افزود: من به این افراد و خانواده‌های آنها اطلاع می‌دهم که تا محاکمه نشوند آزاد نخواهند شد. کسانی که اخلال نظام اسلامی را نشانه رفته اند از جنس بازاری‌ها نبودند و خواهید دید که بازاری‌ها سمت خود را جدا خواهند کرد. مردم اجازه نخواهند داد عده ای به خود حق بدهند که وضع بازار را متلاطم کنند و برای مردم ناامنی اقتصادی ایجاد کنند.دولت آبادی افزود: پیام من به آشوب گران در حوزه امنیت و اقتصاد این است که دستگاه قضایی با هرگونه نا امنی و آشوب و اغتشاش در حوزه اقتصادی مبارزه خواهند کرد و متهمانش مانند آشوب‌های دی ماه و اسفند ماه تا انجام محاکمه آزاد نخواهند شد. ریاست قوه قضاییه فرمودند که اتهام اخلال در نظام اقتصادی و اتهام در حوزه امنیت مجازات سنگینی دارد.

برخی نمایندگان مجلس: تغییر در تیم اقتصادی دولت سریعتر انجام شود

در این میان برخی هم معقدند بایستی رییس جمهور تیم اقتصادی خود را هر چه سریعتر تغییر دهد. از جمله برخی نمایندگان مجلس که در گفت وگو با شفقنا این خواسته را تاکید کرده اند.

ذبیح الله نیکفر در گفت وگو با شفقنا، تغییر در تیم اقتصادی دولت را راهکار برون رفت از وضعیت فعلی دانسته و اظهار کرد: وقتی که این سازوکار طی چند سال پاسخگو نبود و نتوانستند تغییری در روند ایجاد کند و قیمت ها هر روز لجام گسیخته تر از گذشته افزایش پیدا می‌کند لازمه اش یکسری تغییرات استو حداقل اقدامی که دولت می‌تواند انجام دهد این است که تغییر ایجاد کند. او ادامه داد: ما در حوزه‌هایی که مدیریت‌ها و مسوولیت‌ها را به جوانان سپردیم به نتیجه رسیدیم و اگر جوانگرایی و گردش نخبگان ادامه پیدا می‌کرد امروز وضعیت بهتری داشتیم. این جوان‌ها بودند که در تمامی عرصه‌هایی که توانستیم در دنیا عرض اندام کنیم و رتبه های خوبی را به دست بیاوریم تلاش کردند و حضور داشتند. عضو کمیسیون بهداشت تصریح کرد: جوانان ما توانستند در سیستم دفاعی و حملاتی که علیه داعش داشتیم تحولی بوجود بیاورند که دنیا متعجب ماند پساگر در صنایع دیگر هم وارد شوند و میدان را به آنها بسپاریم خصوصا خودرو سازی چنان تحولی ایجاد خواهند کرد که دنیا متحیر می‌ماند.شهرام کوسه غراوی هم بر تقویت تیم اقتصادی دولت تاکید داشت و اظهار کرد: نظر من بر این است که تیم اقتصادی باید تقویت شود و افراد توانمندتر در کنار وزیر و مجموعه دولت قرار بگیرند تا کمک کنند که این وضعیت بهتر شود. من فکر می‌کنم با درایتی که دولتمردان و مجلس انجام می‌دهند این مساله حل می‌شود.عضو کمیسیون عمران با تاکید بر اینکه کسانی باید بیایند که بتوانند تحلیل‌های درست و راهکار خوب ارایه دهند اظهار کرد: تیم اقتصادی دولت باید تقویت شود حالا یا با تغییر یا اضافه کردن نیروهایی که بتوانند مسیری که ما مشخص می‌کنیم جلو ببرند و تحلیل لازم را داشته باشند و مبادی و مبانی که قیمت سکه و ارز را پایین بیاورد و جلو تخلف‌ها را بگیرد را داشته باشند و در نهایت به نقطه ثباتی که مردم انتظار دارند برسیم تا مردم بتوانند به راحتی زندگی کنند.

نماینده مردم مینودشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قطعا دست‌هایی پشت پرده هست که این حباب ایجاد شده خاطرنشان کرد: من همیشه عرض کردم که شاید با تغییر وزیر هم شرایط تغییر نکند و وزیر آینده هم با همین مشکلات مواجه شود پس باید در کنار وزیر، افراد توانمند و معاونین و مشاورین قوی با برنامه ریزی دقیق و مدون حضور داشته باشد تا بتواند راهبردی که ما داریم را به جلو پیش ببرند و حبابی که ایجاد شده را بشکنند تا قیمت واقعی را داشته باشیم.کوروش کرم پور حقیقی ورود همه عناصر نظام و مسوولین را در تغییر وضعیت فعلی موثر دانست و تصریح کرد: من به عنوان یک نماینده و شهروند اعتقادم بر این است که شرایط فعلی را فقط دولت نمی‌تواند به نفع مردم و نظام تغییر دهد همه مسوولین اعم از سران سه قوه و مسوولین خرد و کلان و حتی مسوولین امنیتی و انتطامی و اساتید دانشگاه باید همانند دوران جنگ وارد این جنگ اقتصادی شوند و وظیفه خود را به موقع انجام دهند.او با بیان اینکه جناج بازی مشکلات بسیاری را برای کشور به وجود آورده است اظهار کرد: ما آدم‌های توانمندی همچون دوران جنگ داریم به شرط اینکه دست از جناح بازی برداریم و به آحاد ملت ایران و اصل نظام و شهدا توجه کنیم. نگاه جناحی پدر این نظام و مردم را درآورده است. باید دست از چپ و راست بودن برداریم و به معضلات و مسایل اصلی جامعه که اقتصاد و معیشت است بپردازیم.

عضو کمیسیون انرژی، مجلس را هم در ایجاد این مشکلات اقتصادی مقصر دانست و گفت: منِ نماینده حق ندارم بگویم فقط دولت مقصر است چون ما نماینده‌ها هم مقصر هستیم. ما باید وظیفه خود را همانند رزمنده‌های دوران دفاع مقدس انجام دهیم و در جنگ اقتصادی که دشمنان ملت ایران توانستند موفقیت‌هایی کسب کنند هر چه سریع تر وارد شویم.نماینده مردم فیروزآباد در پایان خاطرنشان کرد: من به نیروی جوان اعتقاد ویژه دارم. نیروی جوان بود که انقلاب کرد و جنگ را به پیزوزی رساند پس نیروی جوان است که می‌تواند جنگ اقتصادی را به پیروزی برساند و صد درصد اینکار به نفع دولت است اما ما نخواستیم این کار انجام شود حتی نماینده جوان هم بهتر از من است که ۶۰ سال از عمرم گذشته است.یحیی کمالی نیز در گفت وگو با شفقنا، هم از دیگر نماینده‌های مجلس بود که بر لزوم تغییر در تیم اقتصادی دولت تاکید کرد و گفت: اگر تغییری صورت نگیرد پیش بینی می‌شود وضعیت مطلوبی نخواهیم داشت. در این دو سالی که از عمر مجلس گذشته است ما متاسفانه یک انسجام کاملی در تیم اقتصادی دولت مشاهده نکردیم در گذشته که اصلا هماهنگی هم وجود نداشت. یک مقدار بحث هماهنگی حل شد اما توان مدیریتی تیم اقتصادی دولت به حدی نبود که بتواند از هماهنگی نسبی به وجود آمده هم استفاده کند.نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: امروز آنچیزی که در نوسانات بازار ارز و در حوزه مسایل اقتصادی کشور مشاهده می‌کنیم ریشه در سوء مدیریت حاکم بر تیم اقتصادی دولت دارد. ما قبلا هم به دولت اعلام کردیم برای اینکه اقتصاد کشور تغییری داشته باشد باید تیم اقتصادی قوی را تشکیل دهیم تا به اقتصاد کشور کمک کنیم.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد با بیان اینکه ناکارآمدی تیم اقتصادی دولت هر روز بیشتر خودش را نشان می‌دهد اظهار کرد: در شرایطی که به احتمال زیاد در آینده نزدیک با چالش های اقتصادی فراوانی روبروی خواهیم شد مطمئنا این تیم‌ اقتصادی موجود نمی‌تواند کشور را از بحرانی که درگیر آن خواهیم شد خارج کند. من فکر می کنم تا دیر نشده دولت باید به فکر یک تیم اقتصادی جدید باشد و از سوی دیگر مجلس هم باید نظارت کند و از حوزه نظارتی خودش استفاده کند.کمالی تصریح کرد: من اطمینان ندارم که با این تیم اقتصادی موجود که هر روز یک ضعفی از آن به نمایش گذاشته می‌شود بتوانیم بحران اقتصادی کشور را حل کنیم هر چه هم شرایط جلوتر می رود مطمئنا پیچیدگی‌های بیشتری را خواهیم داشت چون همیشه تصمیمی که در بحران گرفته می شود تصمیم های احساسی، زودگذر و ناکارآمد است. ما قبل از اینکه وارد بحران جدید در حوزه اقتصاد شویم باید فکری برای تیم اقتصادی کشورمان کنیم و دولت هم باید به این نتیجه رسیده باشد.او در پایان با تاکید بر اینکه مجلس در این زمینه از ابزار نظارتی خود استفاده خواهد کرد خاطرنشان کرد: قطعا مجلس با جدیت ورود کرده و از همه ابزارهای نظارتی استفاده می‌کند. در جلسات هم اعلام شده است که دولت باید تیم اقتصادی خود را بازسازی کند و اگر این کار را انجام ندهد مطمئنا مجلس از اهرم هایی که در اختیار دارد حتما استفاده می‌کند.شهباز حسن پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر و رییس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی هم تغییر در کابینه دولت را از ضروری ترین اقدامات در شرایط فعلی عنوان کرد و گفت: باید تغییراتی در تیم اقتصادی دولت تا بتوانیم بر این مشکلات فائق آییم.حسن پور گفت: اگر در شرایط فعلی تغییراتی در تیم اقتصادی دولت صورت بگیرد به نفع مجموعه دولت است که با توجه به وضعیتی که در بازار است و ما الان در یک جنگ اقتصادی هستیم افراد جسور، توانمند، کارآمد و همراه با برنامه در تیم اقتصادی دولت حضور پیدا کنند تا انشاالله دولت بتواند بر مشکلات پیش رو غلبه کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عملکرد تیم اقتصادی دولت را ضعیف دانست و گفت: الان همه نماینده‌های مجلس به این نتیجه رسیدند که اراده ای در دولت خصوصا تیم اقتصادی آن وجود ندارد و آقای رییس جمهور اگر می خواهد به مجلس نیاید یا طرح استیضاح انجام نشود پس حتما باید تیم اقتصادی‌اش را تغییر دهد.احمد مرادی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در خصوص طرح استیضاح وزیر اقتصاد اظهار کرد:تیم اقتصادی دولت بسیار ضعیف عمل کرد و متاسفانه حتی اراده ای برای تحقق شعارهایی که رییس جمهور به مردم داد را هم ندارد. درست است ما در حوزه برجام مشکلاتی داریم اما باید تلاش کنیم که این مشکلات را برطرف کرده و استقلالمان را حفظ کنیم و با تعامل بین قوه مقننه، مجریه و قضاییه کارمان را پیش ببریم.نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی‌آباد و بندرخمیر با بیان اینکه مسایل داخلی خود را به موضوعات خارجی ربط ندهیم تصریح کرد: مسایل داخلی حکم می کند که وزرای ما خصوصا وزرای اقتصادی، جهادی فکر کنند، جهادی عمل کنند و جهادی کار کنند. الان همه نماینده‌های مجلس به این نتیجه رسیدند که اراده ای در دولت خصوصا تیم اقتصادی آن وجود ندارد و آقای رییس جمهور اگر می خواهد به مجلس نیاید یا طرح استیضاح انجام نشود پس حتما باید تیم اقتصادی اش را تغییر دهد.عضو کمیسیون انرژی مجلس با اعلام اینکه طرح استیضاح وزیر اقتصاد تقدیم هیات رییسه شد تصریح کرد: این طرح امضا شد و وزیر اقتصاد باید به مجلس بیاید و توضیح دهد. هفته آینده مجلس تعطیل بود اما به خاطر اضاع کشور بنا شد باشیم و با قوت در کنار مردم هستیم و تلاش می کنیم که فشار به دولت بیاوریم که بیشتر کار و تلاش کند تا مسایل اقتصادی سروسامان یابد. قطعا اگر وزیر اقتصاد بیاید نمی‌تواند از نماینده‌ها رأی اعتماد بگیرد و حداقل کاری که ما می‌توانیم در مقابل مردم انجام دهیم این است که وزیر اقتصاد عزل شود.

بادامچیان: تغییر باید اساسی و اصولی باشد

بادامچیان گفت: اگر سیاست درستی اتخاذ شود نظارت خود به خود ایجاد می‌شود اما اگر سیاست غلط باشد هرچند نظارت داشته باشیم چیزی درست نمی‌شود. رئیس جمهور قبل از اینکه دیر شود باید فکری کند. شنیده‌ایم بحث‌هایی برای تغییر در دولت وجود دارد. دولت تغییر را به صورتی انجام ندهد که فایده ای نداشته باشد .او به ایسنا افزود: تغییر باید اساسی و اصولی باشد که به مردم امید بدهد کسانی باید به سر کار بیایند که وظایف خود رابه خوبی انجام دهند. مرحوم عسکر اولادی در کمیته امداد وقتی می‌گفت مشکلی را حل می‌کنم، همه می دانستند که مشکل حل شدنی است زیرا او تجربه آموخته، متدین و خالص بود. الان آقای جولایی که در ستاد دیه کار می‌کند از مردم ، دولت، آقا و بقیه پول می‌گیرد تا زندانی گرفتار را نجات دهد. به جولایی پول می‌دهند زیرا می دانند در عمرش ذره ای خلاف ندارد و آدم سالمی است.نایب رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به فعالیت سازمان‌یافته شبکه‌های نفوذ و سودجو در اقتصاد کشور گفت: اگر شخص به تنهایی بخواهد با این شبکه مقابله کند، این شبکه او را می‌شکند.اسدالله بادامچیان، درباره راهکارهای حل مشکلات اقتصادی و ارزی کشور اظهار کرد: برنامه موتلفه برای حل این مشکلات، بررسی میزان ارز موجود و تقسیم عادلانه صحیح و کارآمد و کارشناسی شده ارز است. مسئولان ناکارآمد، شبکه سودجو و سیاست‌های غلط مشکلات ارزی را ایجاد کرده است.وی همچنین بیان کرد: دولت اگر می‌تواند مشکل را حل کند به مردم بگوید. مثلا بگوید در دو ماه مشکلات را حل می‌کنم و اگر نتوانست در پایان دو ماه مشکلات را حل کند، از ملت عذرخواهی کرده و بگوید می‌خواستم مشکلات را حل کنم اما نتواستم. رئیس جمهور قبل از اینکه دیر شود باید فکری کند. شنیده‌ایم بحث‌هایی برای تغییر در دولت وجود دارد. دولت تغییر را به صورتی انجام ندهد که فایده ای نداشته باشد. تغییر باید اساسی و اصولی باشد که به مردم امید بدهد.

راغفر: بخش قابل توجهی از مشکلات امروز اقتصادی متوجه نهادهای فرادولتی است

راغفر گفت: این راهی که دولت پیش گرفته در آینده ای کوتاه به بن بست خواهد رسید. شیوه رفتار دولت در مقابل این رفتارها یقینا می تواند در آینده هم به ثبات اجتماعی، ثبات امنیتی و ثبات سیاسی لطمات بسیار جدی وارد کند. در ادامه یقینا بسترها برای عفونی شدن فضای سیاسی – امنیتی فراهم خواهد آمد. نهایت این امر هم زمینه های مداخله خارجی را به وجود خواهد آورد. دولت باید این روند خود را تغییر دهد. او در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی معتقد است: اقدام دو سه ماهه دولت به شدت متشتت و ناهنماهنگ بوده که دلار امروز به ۹ هزار تومان رسیده است. زمانی که کشور با محدودیت های درآمدی ارزی روبه رو است، چرا باید ارز خود را صرف واردات کالاهای لوکس کرد. تازه بعد از گذشت سال ها اتلاف منابع ارزی دولت به فکر ممنوعیت افتاده است. باید مدیریت در شرایط حساس و بحرانی کنونی به شدت و به صورت جدی تری انجام گیرد.راغفر همچنین افزود: نمی توان با چند درگیری مقطعی شرایط به شدت متشتت اقتصادی کشور را پایان یافته تلقی کرد، لذا با نگاهی کلی به حوادث چند وقت اخیر به نظر ایران هم در حال تکرار تجربه تلخ ونزوئلا است.او گفت: بخش قابل توجهی از مشکلات امروز اقتصادی و معیشتی کشور متوجه نهادهای فرادولتی است. اگر امروز تنش و نابه سامانی جدی در وضعیت کشور به وجود آمده ناشی از حضور کانون های قدرت در امر اقتصاد است که با رفتار به شدت مخرب خود چنین مشکلاتی را خلق می کنند. اما در عین حال نیز به هیچ شخص و ارگانی هم پاسخگو نیستند.این اقتصاددان اظهار داشت: آیا جنون ارزی اردیبهشت ماه که تا دلار ۷ هزار تومانی پیش رفت و یا افزایش قمیت ۴۸ ساعت گذشته ارز که دلار را تا بالای ۹هزار تومان برد بر اساس نیاز بازار و اصل عرضه و تقاضا به وجود آمد؟ شما شب می خوابید و صبح که بلند می شوید می بینید به یک باره هزار، هزار و پانصد تومان نرخ ارز جابه جا شده است. کدام نیاز به یک شبه شکل گرفت که قیمت را به ۹ هزار تومان در کمتر از ۴۸ ساعت کشاند. چرا نمی گوییم که برخی با ایجاد هراس و ترس در بازار به یک باره رانت خود را به کار می برند. شرایط ملتهب اجتماعی کشور در ۷۲ ساعت گذشته که ریشه اقتصادی دارد سبب شده تا نگرانی های جدی برای آینده کشور ایجاد شود. مهمتر از افزایش نرخ ارز آن چه بیش از هر مساله ای شرایط را بغرنج می کند، عدم ثبات در باراز است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شفقنا، تاریخ انتشار5تیر 97،کد خبر: 590154،.com www.fa.shafaqna

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین