شعار سال: برنامه ایران تا پایان سال1404 یعنی تا هفت سال دیگر جذب 20 میلیون گردشگر به کشور و درآمد 25 میلیارد دلار از محل گردشگری ورودی است. نوسان نرخ ارز در ایران نیز به جایی رسیده است که آژانسهای گردشگری ناچار به تعدیل نیرو شدهاند و بخشی دیگر نیز عطای کسب درآمد از «درآمد سربار» جامعه ایران را به لقایش بخشیدهاند. ورود هر گردشگر به کشور بهمعنای ایجاد شش شغل مرتبط با صنعت گردشگری است. علیاصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز در دولت تعهد داده است که امسال 140هزار شغل توسط سازمان میراثفرهنگی در 2بخش گردشگری و صنایعدستی ایجاد شود.
ترکیه کشور مورد علاقه معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در رونق گردشگری جمعیتی معادل جمعیت ایران دارد اما درآمد گردشگری همسایه غربی ایران با تمام درآمد حاصل از فروش نفت ایران برابری میکند.
آیا نوسانات شدید نرخ ارز و مدیریت نادرست منابع ارزی کشور چرخه اقتصاد گردشگری ایران را تعطیل میکند؟ حسن کرمانی، رئیس سابق انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی و فعال کنونی تورهای ورودی به کشور معتقد است اگر قرار باشد شرایط زندگی مردم بهگونهای شود که آنها 30درصد درآمد خود را از دست بدهند، طبیعی است که دیگر به موضوع سفر فکر نکنند و آژانسهای گردشگری نیز ناگزیر از تعدیل نیرو یا اعلام ورشکستگی شوند.
کرمانی با اعلام اینکه صنعت گردشگری بخشی از کسب و کار در جامعه ایران است که با نوسان نرخ ارز دچار تلاطم میشود، گفت: سفر نیاز به درآمد سربار دارد. به گفته او، وضعیت آژانسها همین حالا هم خوب نیست و اگر وضعیت به همین منوال بماند بدتر هم خواهد شد.
درهای باز ایران، جای خالی تبلیغات
اگر تا همین یک دهه پیش درهای ایران به روی گردشگران خارجی بسته بود و تنها روزنه گردشگری ورودی، کشورهای فقیر عضو جنبش عدمتعهد به ایران بودند، حالا درهای کشور به روی گردشگران خارجی باز است. در همین شرایط آمریکا در تلاش برای به جریان انداختن دوباره پروژه ایرانهراسی است و صنعت گردشگری ایران نیز دستخوش برخی اتفاقات میشود. اما راهحل مقابله با جریان جدید چیست؟ گردشگران خارجی کشور تا هفت سال آینده باید به 20 میلیون گردشگر رسیده باشند. آیا برنامهای برای ترغیب خارجیها برای سفر به ایران وجود دارد؟
حسن کرمانی میگوید: مشکلی که داریم این است که هیچگاه برای درهای باز ایران به روی گردشگران تبلیغ کارآمد نداشتهایم. تبلیغات هزینه و استراتژی میخواهد و نهتنها برای جذب گردشگر استراتژی درست وجود نداشته که از خبرگان این صنعت نیز استفاده نشده است.
این فعال گردشگری ورودی به کشور این سؤال را مطرح میکند که چرا ایران در رسانههایی که تبلیغات منفی آنها علیه ایران کارساز میشود حضور جدی ندارد تا تبلیغات منفی را خنثی کند؟ چرا ایران در مدیا و شبکههای خبری جهانی غایب است و نمیتوان آنطور که آنها با دروغپردازی جلوی ورود گردشگر به ایران را میگیرند با آنها در همان رسانهها مقابله و افکارعمومی جهان را آگاه کرد؟
درهای ایران به روی گردشگران باز است. این جمله را حسن کرمانی گفته است. اما اگر حتی همین امروز تبلیغات منفی علیه ایران پایان بگیرد و از فردا سونامی گردشگری راه بیفتد و سیل گردشگران خارجی برای سفر به ایران جاری شود، زیرساختهای گردشگری کشور شرایط میزبانی از گردشگران خارجی را دارد؟
حسن کرمانی میگوید: اینکه مدام گفته شود ایران شرایط میزبانی از گردشگران خارجی را ندارد یا ظرفیت هتلها محدود است یک دروغ بزرگ است. چون در تمام سالهای گذشته در بخش دولتی تلاش شد با آمارهای جعلی و ساختگی دروغ بزرگ محدودیت زیرساختهای گردشگری کشور ساخته شود و آنهایی که درصدد استفاده از تسهیلات دولتی و وامهای کلان بودند با استفاده از همین دروغها توانستند از امکانات دولتی استفاده کنند و به منافع کشور خیانت کردند. بهعنوان یک فعال گردشگری میگویم که حتی در شرایطی که اعلام میکردند هتلهای کشور جا ندارند توانستهام بهصورت سالم به راحتی برای گردشگران خارجی اقامت بگیرم.
سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 6 تیر 97، کد مطلب: 21152، www.newspaper.hamshahri.org