پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۷۴۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۳
مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی گفت: عشایر این استان با تولید سالانه 19 هزار جفت انواع کلاه، دستکش، پاپوش و گیوه 42 درصد تولیدات عشایری کشور در بخش غیرداری را به خود اختصاص داده اند.

شعارسال: بهرام زینال زاده روز سه شنبه در نشست با خبرنگاران با اشاره به اینکه 10 درصد از تولیدات داری عشایر کشور نیز در این استان تولید می شود، افزود: سالانه 15 هزار و 700 مترمربع انواع قالی و قالیچه توسط عشایر آذربایجان غربی تولید می شود.

وی ادامه داد: این عشایر سالانه سه هزار تن پشم، 16 هزار تن گوشت و 50 هزار تن شیر نیز تولید می کنند.

وی افزود: در مجموع عشایر این استان سالانه 320 هزار تن انواع محصولات دامی به ارزش 500 میلیارد ریال را تولید و روانه بازار می کنند.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی اضافه کرد: 15 هزار و 599 خانوار عشایری با 104 هزار نفر جمعیت در 16 شهرستان این استان و 336 روستای مختص عشایر مستقر هستند.

زینال زاده افزود: حدود 600 خانوار از عشایر این استان به ییلاق های خارج از استان در دامنه های جنوبی سهند و اطراف شهرستان مرند از توابع آذربایجان شرقی کوچ می کنند.

وی ادامه داد: چهار هزار خانوار از عشایر شمال استان بیشتر به مناطق ییلاقی چالدران کوچ می کنند و عشایر جنوب نیز به مناطق ییلاقی در دامنه های سهند و مراتع مرند، نقده، میاندوآب، شاهین دژ و بوکان می روند.

وی بیان کرد: تمهیدات لازم در جهت تسهیل تردد و تامین امنیت و امکانات بهداشتی و درمانی عشایر در هنگام کوچ به مناطق ییلاقی اندیشیده شده است.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی ادامه داد: عشایر این استان در 550 منطقه بیش از 2 هزار سیاه چادر برپا می کنند.

آذربایجان غربی سومین استان کشور از نظر جمعیت عشایری است و بر اساس آخرین سرشماری، 15 هزار و 599 خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر 104 هزار نفر در این استان زندگی می کنند.

2 میلیون و 670 هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و 615 هزار هکتار با 60 درصد تحت پوشش عشایر استان است؛ عشایر استان 12 ایل و 21 طایفه مستقل هستند و 336 روستای آذربایجان غربی نیز ویژه عشایر است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 5تیر1397، کدخبر: 82953937: www.irna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
0
0
ا.ف75
این درصد فقط برای یک استان واقعا بی نظیره! ای کاش کل کشور رو بتونیم بسپریم به دست مسئولان استان های ترم زبانمون! قطعا وضعیت از این بهتر میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین