پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۷۶۴۱
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۷
یک هنرمند می‌گوید:‌ مسؤولان صنایع دستی به ما کمکی نمی‌کنند و فقط آخر سال تماس می‌گیرند و آمار فروش‌مان را می‌خواهند. هیچگاه درباره اینکه ما چقدر ضرر و زیان داشته‌ایم سوالی نمی‌پرسند و فقط آمار فروش‌ ما برای آنها مهم است!

شعار سال: یک هنرمند می‌گوید:‌ مسؤولان صنایع دستی به ما کمکی نمی‌کنند و فقط آخر سال تماس می‌گیرند و آمار فروش‌مان را می‌خواهند. هیچگاه درباره اینکه ما چقدر ضرر و زیان داشته‌ایم سوالی نمی‌پرسند و فقط آمار فروش‌ ما برای آنها مهم است!

یاسر یامی درباره مشکلات حضور هنرمندان صنایع دستی در نمایشگاه‌های خارجی با توجه به افزایش نرخ ارز به ایسنا، می‌گوید: زمانی که دو هفته پیش برای خرید بلیت هواپیما اقدام کردیم، قیمت آن چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود. ما بلیت کره را با قیمت پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تهیه کردیم که قطعا امروز با توجه به نوسانات لحظه‌ای ارز به هفت میلیون تومان هم رسیده است. ما بلیت سفرمان را با دلار هفت هزار تومان خریدیم و روز گذشته قیمت دلار به 9 هزار تومان رسید.

او با بیان اینکه باید هزینه غرفه را هم خودمان پرداخت کنیم، افزود: برای دو متر جا در نمایشگاه کره جنوبی باید مبلغ ۶۰۰ دلار پرداخت کنیم که با توجه به نداشتن مستر کارت و تحریم کشورمان، با برگزارکنندگان نمایشگاه رایزنی کردیم که این مبلغ را به صورت نقد و بعد از حضور در کشور مربوطه پرداخت کنیم. هزینه هتل هم شبی ۸۰ دلار است که باید حدود هفت شب در این کشور حضور داشته باشیم.

این هنرمند فعال در رشته خراطی و معرق چوب با اشاره به اینکه شاید این آخرین حضور ما به عنوان هنرمندان صنایع در یک نمایشگاه خارجی باشد، ادامه داد: با توجه به نوسانات ارز مشخص نیست که بتوانیم در نمایشگاه بعدی صنایع دستی حضور داشته باشیم یا نه. این نمایشگاه هم چون در آسیا برگزار می‌شود و تجربه‌های قبلی ما در نمایشگاه‌های اروپایی و آسیایی ثابت کرده که فروش در کشورهای آسیایی بهتر است، ترجیح دادیم با نام و پرچم ایران در آن حضور پیدا کنیم.

یامی که تجربه حضور در نمایشگاه صنایع دستی در کشورهای چین، اسپانیا، ‌ایتالیا، ‌آلمان، تاجیکستان و ترکیه را دارد، اظهار کرد: من در کشور چین نسبت به کشورهای‌ اروپایی تجربه فروش و سفارش خوبی داشتم به همین دلیل ترجیح دادم نمایشگاه کره را هم تجربه کنم. من به همراه دو هنرمند دیگر تصمیم گرفتیم در دهمین نمایشگاه صنایع دستی کره شرکت کنیم و فکر نمی‌کنم معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشورمان در جریان برگزاری چنین نمایشگاهی باشد.

نمونه کار یاسر یامی

او با بیان اینکه هزینه‌های حضور در نمایشگاه‌های صنایع دستی خارج از کشور بالاست، گفت: به عنوان یک هنرمند تصمیم داشتم با آقای مونسان ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ در این زمینه صحبت کنم که اگر این امکان وجود دارد از ما هنرمندان صنایع دستی که سعی می‌کنیم با هزینه شخصی خودمان و برای تبلیغ هنر و فرهنگ کشورمان در نمایشگاه‌های خارجی شرکت می‌کنیم، حمایت حداقلی داشته باشد. من تا کنون با هزینه‌های شخصی خودم در نمایشگاه‌های خارجی حضور پیدا کردم و معاونت صنایع دستی از ۱۰ نمایشگاهی که من در آن حاضر بودم فقط یک یا دو بار که یکی از آنها برای حضور در نمایشگاه فلورانس ایتالیا بوده، کمک کرده است.

این هنرمند اظهار کرد: با توجه به اینکه عضو شورای جهانی صنایع دستی هستم از طریق ای‌میل منطقه آسیا و اقیانوسیه‌ای در این شورا، متوجه دهمین نمایشگاه کره جنوبی شدم و این موضوع را با چند هنرمند دیگر هم در جریان گذاشتم و تصمیم گرفتیم در آن شرکت کنیم.

یامی اضافه کرد: با وجود مشکلات ارزی موجود، یا باید ارز کافی برای سفر را از بازار آزاد تهیه کنیم که کار آسانی نیست و برای دریافت حواله ارز مسافرتی و هزار یورویی که قرار است در فرودگاه بگیریم هم استرس بالایی داریم. نگرانی ما از این است که با وضعیت موجود، شرایط گرفتن ارز مسافرتی تا یک ماه دیگر یعنی زمانی که تصمیم داریم به کشور کره سفر کنیم همچنان پا برجاست یا ممکن است تغییر کند.

او درباره اینکه به عنوان یک هنرمند صنایع دستی چه پیشنهادی برای حمایت سازمان از هنرمندان این حوزه دارد، بیان کرد: هر چه حمایت بیشتری از ما انجام شود می‌توانیم صنایع دستی و هنر ایران را به کشورهای دیگر بهتر معرفی کنیم. ما در نمایشگاه‌های خارجی می‌بینیم که هنرمندان کشورهای دیگر از جمله، کره، ترکیه و عربستان با حمایت کامل دولت‌هایشان حضور پیدا می‌کنند و به آنها در بهترین هتل‌ها اقامت می‌دهند در حالی که ما از حداقل حمایت‌ها نیز برخوردار نیستیم.

به گزارش ایسنا، یاسر یامی فارغ‌التحصیل رشته عمران و متولد سال ۱۳۶۰ است. او کارش را از سال ۱۳۷۶ شروع کرد و از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ معرق چوب کار ‌کرده و هشت مقام کشوری در زمینه معرق دریافت کرده است. این هنرمند تاکنون موفق به دریافت چند نشان ملی شده و در رقابت بین‌المللی صنایع دستی از سوی شورای جهانی (‌wcc) در سال ۱۳۹۳ کشور چین موفق به دریافت نشان نقره و همچنین در سال ۱۳۹۴ در روز جهانی صنایع دستی به‌عنوان هنرمند برتر معرفی شد.

او در سال ۱۳۹۵ به عنوان تنها نماینده آسیا به نمایشگاه صنایع دستی سه قاره اروپا، آفریقا و آمریکا که در شهر تنه‌ریف (جزایر قناری اسپانیا) برگزار شد، دعوت و در حال حاضر نمونه‌ کارهایش در موزه صنایع دستی این جزیره نگهداری می‌شود.

دهمین نمایشگاه صنایع دستی کره جنوبی چهارم مرداد ماه در شهر سئول برگزار می‌شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار 6 تیر 97، کدمطلب:97040502935، www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین