پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۷۷۱۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹
شهر تاریخی توس بخشی عظیم از میراث فرهنگی شرق کشور محسوب می‌شود که نیازمند توجه بیشتری است.

شعار سال: شهر تاریخی توس در 23 کیلومتری غربی مشهد قرار دارد؛ این شهر در آبان 1375 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و گنجینه‌ای تاریخی را در اختیار شهروندان قرار داده است.

به نظر می‌رسد می‌توان با رسیدگی و حفظ میراث فرهنگی این منطقه تلاش روزافزونی برای ترغیب گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از این مناطق داشت و از سوی دیگر به این وسیله چرخ‌های اقتصاد گردشگری را رونق داد.

علاوه بر این شهر تاریخی توس مجموعه‌ای از میراث‌های تاریخی را در دل خود جای داده است که می‌تواند چشم هر گردشگری را به خود مجذوب کند.

آثار تاریخی هارونیه

یکی از برجسته ترین آثار تاریخی شهر توس، بنای هارونیه است که البته ارتباطی با هارون‌الرشید عباسی ندارد. این اثر تاریخی به اوایل قرن هشتم هجری برمی‌گردد و جزو یکی از قدیمی‌ترین و باستانی‌ترین میراثی است که در منطقه تاریخی توس برجای مانده است.

مسجد رهاشده در هارونیه

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس در شورای اسلامی شهر مشهد می‌گوید: مسجدی در سال 1379 از زیر خاک بیرون آمده است که بقایای آن مربوط به دوره سلجوقیان است که پایه‌های این مسجد مرمت شده است اما توجه چندانی به آن ها نشده بلکه در گوشه‌ای از این بنای تاریخی رها شده است.

مسعود ریاضی ادامه می‌دهد: همچنین در ضلع شمال غربی این آثار تاریخی، سنگ قبرهای شاعران بزرگ رها شده است که اگر این سنگ قبرها در کشورهای دیگر وجود داشت در شیشه‌های ضدگلوله نگهداری می‌شد اما در اینجا زیر باد و باران و آفتاب در حال نابودی است.

وی با اشاره به قدمت بالای این سنگ قبرها ادامه داد: قدمت این سنگ‌قبرها از 100 الی800 سال می‌باشد و از گوشه و کنار مشهد در این مکان جمع‌آوری شده که امیدواریم هرچه زودتر موزه تاریخی برای این آثار ارزشمند احداث شود.

آمار بازدید از توس

براساس آمارها، سالانه به طور میانگین 10 هزار بازدیدکننده از این مکان تاریخی بازدید می‌کنند اما در این مکان لیدر و راهنمای مخصوصی که بتواند برای بازدیدکنندگان توضیحاتی ارائه دهد معمولا حضور ندارد.

بنظر می‌رسد سنگ قبرهای موجود در حیاط این بنای تاریخی رو به نابودی است و وعده‌ها نیز در این زمینه محقق نشده است.

در ضلع غربی آرامگاه فردوسی، مقبره 13 شاعر برجسته ایران قرار داد که یکی از مهم‌ترین شاعران خفته در آنجا عماد خراسانی است، این در حالی است که این مقبره در معرض آفتاب، باد و باران قرار داد که اگر مسئولان نسبت به این آثار تاریخی واکنشی نشان ندهند سبب تخریب مقبره‌های این شاعران می‌شود.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 7 تیر 97، کد مطلب: 1762536، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
0
0
بناهای تاریخی ما به حدی پر از شگفتی هستن که باید ازشون همین الان الگو برداری کنیم برای خودمون
س.د76
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
0
0
خوب از این نعمت عظیم در راستای افزایش توریسم میشه به راحتی استفاده کرد
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین