پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۷۷۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
رئیس پلیس مواد مخدر نیروی انتظامی اعلام کرد: از ابتدای سال جاری و در سه ماهه اول، 212 تن انواع مواد مخدر کشف شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود 15 درصد افزایش داشته است
شعارسال:رئیس پلیس مواد مخدر نیروی انتظامی اعلام کرد: از ابتدای سال جاری و در سه ماهه اول، 212 تن انواع مواد مخدر کشف شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود 15 درصد افزایش داشته است.

سردار مسعود زاهدیان درباره مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: مبارزه با مواد مخدر برنامه دائمی و سالیانه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است و در سال جاری نیز از اولویت‌های ماموریتی به‌شمار می‌رود. در این راستا طرح‌های مختلفی در ارتقاء امنیت اجتماعی و پاکسازی نقاط آلوده و برخورد با افرادی که تظاهر به اعتیاد دارند، در دستور کار است .

وی تصریح کرد: با کنترل محورهای مواصلاتی و مرزها ، سعی بر این است که از توزیع مواد مخدر در شهرها و مناطق مختلف پیشگیری شود همچنین در خطوط مرزی نیز از ورود مواد مخدر به داخل کشور جلوگیری شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با بیان این مطلب که مرزها شرایط خاص خودشان را دارند ، ادامه داد: نقاط مختلف مرزی در کشور، انبار تمرکز نیرو، استقرار موانع و استخدامات مرزی همچنین ایجاد استحکاماتی است که از لحاظ فیزیکی بتواند از عبور قاچاقچیان و انتقال مواد مخدر به داخل کشور جلوگیری کند در این راستا از تجهیزات الکترونیکی نیز برای کنترل مرزها استفاده می‌شود.

سردار زاهدیان بخش عمده‌ای از کشفیات مواد مخدر با 70 درصد را در استان‌های شرقی و حاشیه شرق کشور عنوان کرد و گفت : رسیدگی به حل این موضوع در برنامه‌های جاری نیروی انتظامی مورد توجه است.

وی با اعلام این مطلب که برخورد با سران باندها و شبکه‌های قاچاق مواد مخدر از اولویت‌ها در نیروی انتظامی است، بیان داشت: در سال گذشته بیش از 106 نفر از این عناصر توسط پلیس دستگیر شدند، تعدادی از آنان نیز در عملیات‌های پلیس به هلاکت رسیدند؛ در برنامه‌های سال جاری نیز سعی ما بر این است تا شبکه‌های قاچاق مواد مخدر امکان ناامنی و ایجاد تهدید برای جامعه را پیدا نکنند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در ادامه گفت: لایه‌های مختلفی در بحث قاچاق وجود دارد، قاچاقچی‌هایی که از مبداء تولید مواد آن را حمل می‌کنند تا مجموعه‌ای که در سطح خیابان‌ها و معابر خریدوفروش را انجام می‌دهند، لایه خرده‌فروشی، عوامل واسطه، توزیع‌کنندگان محلی، توزیع‌کنندگان اصلی و همه این لایه‌ها فعالیت دارند که برای همه این مجموعه برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است.

سردار زاهدیان درخصوص عملکرد قاچاقچیان در این زمینه افزود: آن چیزی که در لایه های مختلف بیشتر مشاهده می‌شود، لایه خرده‌فروشان است. آن تکه‌هایی که ما داریم کار می‌کنیم، 70 درصد کار اقدامات اطلاعاتی از سوی پلیس است و یک مبارزه کاملاً انتظامی و اطلاعاتی در حال شکل‌گیری است.

وی ادامه داد: کاری که در بخش اطلاعاتی انجام می‌شود دیده نمی‌شود، در بخش انتظامی نیز تنها برخورد با خرده‌فروشان به گوش می رسد اما به این معنا نیست که فقط با خرده‌فروشان برخورد می‌شود؛ برخورد با عناصر اصلی و هرم توزیع مواد مخدر در اولویت قرار دارد تا از حجم توزیع مواد مخدر کاسته شود.

این مقام ارشد پلیس ناجا با بیان اینکه استفاده از مواد سنتی در کشور اولویت اصلی را بین مصرف‌کنندگان دارد، تاکید کرد: اما تهدید مواد صنعتی بیش از مواد سنتی است و روند رو به رشد مواد صنعتی در سطح جهان در حال افزایش است، در داخل کشور نیز باید با دقت و توان بیشتری با این موضوع برخورد کنیم تا اشاعه مواد صنعتی در سطح مصرف‌کنندگان مهار شده و کاهش پیدا کند.

سردار زاهدیان در ادامه گفت: در این راستا برنامه‌های خاصی تنظیم شده است، عوامل توزیع شیشه، قرص‌های روان‌گردان، موادی که اصطلاحا به NPS معروفند و امروز معضل اصلی دنیا شدند (بدلیل شکل مصرف و نوع این مواد) در اولویت برخورد ما قرار دارد و در حال پیگیری هستیم.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با اعلام این مطلب که موارد نادری از وجود NPS ها در کشور دیده و کشف شده است، اظهار داشت: حجم این مواد زیاد نیست اما در دنیا در حال افزایش است، توهم تاثیرش را در کشور ما هم خواهد گذاشت.

وی در پاسخ به این سوال که، گفته شده است این NPS‌ها 700 نوع هستند. آیا دستمال‌های مصرفی وارد شده، جزء همین NPSها به حساب می‌آیند؟، گفت : نمی‌شود گفت دستمال چراکه کاغذهای سلولزی (کاغذهای سلولزی، مانند کاغذ شطرنجی در دفتر نقاشی است) است. این مواد در بین مصرف‌کنندگان مرفه و قشرهایی که برای سهولت مصرفشان نیاز داشتند، کشف شد. البته حجم آن خیلی زیاد نبوده است اما باید توجه داشت که در آینده می‌تواند موجب نگرانی شود.

این مقام ارشد پلیس ناجا درباره روش مصرف این مواد بیان داشت: از این مواد بصورت جذبی و هم بصورت سیگار استفاده می‌کنند. بدلیل اینکه برای قشر جوان و نوجوان بدآموزی محسوب می‌شود توضیحات بیشتری در این خصوص داده نمی‌شود.

وی درباره لغو مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر، گفت: هیچ کس از مرگ شخص دیگری خوشحال نمی‌شود. ما نیز از اعدام افراد خوشحال نیستیم اما افرادی که برای جامعه ناامنی ایجاد می کنند، حقوق شهروندی مردم را به مخاطره می‌اندازند، جوانان را متاثر از موادی می‌کند که بنیان خانواده‌ها را به ‌خطر می‌اندازد، باید با این افراد به بالاترین حد برخورد شود.

سردار زاهدیان تاکید کرد: پیش از لغو مجازات اعدام، باید برای مجازات‌های جایگزین آن پیش‌بینی‌های لازم صورت می‌گرفت. متاسفانه پیش‌بینی‌هایی که انجام شده، متناسب با این اتفاق نیست و باید به بخش‌های آن توجه شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا تصریح کرد: به‌هر حال قاچاقچیان نیز سیستم هوشمندی را برای خود دارند. بطور یقین خود به‌گونه‌ای تنظیم خواهند کرد که این لغو اعدام، تاثیری برایشان نداشته باشد و بتوانند از قانون گریز داشته باشند؛ اگر برای قوانین جایگزین، پیش‌بینی مناسبی نشود، ممکن است مشکلات بعدی را داشته باشیم.

سردار زاهدیان به بحث رصد فضای سایبری اشاره و تصریح کرد: مرکز رصد فضای مجازی‌ در پلیس مبارزه با مواد مخدر است، با گشت‌زنی در شبکه‌ها و صفحات اینترنتی، اقدامات لازم برای شناسایی این عناصر صورت گرفته است . عناصری که در فضای مجازی به‌نوعی فعالیت مخرّب لوازم مواد مخدر را داشتند و باند شبکه‌ای که بخشی از آن بصورت بین‌المللی ارتباطاتی را برقرار کرده بود و از سوی برخی کشورها هدایت می‌شدند، شناسایی و برخورد لازم انجام شد.

وی در پایان گفت: در سال 1396، به مقدار 808 تن کشفیات مواد مخدر در کل کشور بوده است، که 713 مورد از آن از سوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی کشف شد که این رقم یک رقم بی‌نظیر در تاریخ بوده‌ است، از ابتدای سال جاری و در سه ماهه اول، 212 تن انبار مواد مخدر کشف شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود 15 درصد افزایش داشته است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تابناک ، تاریخ انتشار 8تیر 97، کد خبر: 812306، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
0
0
ا.ف75
داریم به سمتی میریم که نمیدونیم که چی درسته چی غلطه واقعا! باید صاحب زمانمون بیاد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین