پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۷۷۷۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷
رئیس انجمن قطعه‌سازان با اشاره به مشکل‌هایی که برای تامین ارز و ترخیص قطعات خودروی واردشده به کشور وجود دارد از ارائه پیشنهاد قرار گرفتن همه قطعات وارداتی تولید خودرو در گروه یک کالایی برای تامین ارز خبرداد
شعارسال:رئیس انجمن قطعه‌سازان با اشاره به مشکل‌هایی که برای تامین ارز و ترخیص قطعات خودروی واردشده به کشور وجود دارد از ارائه پیشنهاد قرار گرفتن همه قطعات وارداتی تولید خودرو در گروه یک کالایی برای تامین ارز خبرداد.

محمدرضا نجفی‌منش اظهار کرد:‌ درباره ممنوعیت واردات خودروهای خارجی به کشور اظهار کرد:‌ خودروهای وارداتی که به صورت آماده به کشور می‌شوند تنها سه درصد از نیاز بازار هستند و سهم آنها از بازار خودرو آن‌قدر یست که نگرانی جدی برای آن وجود داشته باشد. از سوی دیگر در ماه‌های گذشته ثبت‌سفارش بالایی برای واردات انجام و از ابتدای سال جاری نیز خودروی زیادی به کشور وارد شده است.

وی نگرانی برای صنعت خودرو را محدودیت‌هایی دانست که برای تامین ارز مواد اولیه تولید خودرو و تامین قطعات وجود دارد و افزود:‌ گروه‌های کالایی چهارگانه‌ای برای تامین ارز تعیین شده است که تخصیص آن با مشکل‌هایی همراه است و متاسفانه خطر عمد‌ه‌ای برای واردات قطعات خودرو وجود دارد به این دلیل که یا کالا و قطعات وارد کشور می‌شود اما اجازه ترخیص ندارد یا کد 14 رقمی نیاز دارد که به تخصیص ارز وابسته است.

وی با بیان اینکه تخصیص ارز نیز وابسته به ورود به سامانه نیماست که خالی است، تصریح کرد:‌ واردات قطعات نیز به سه گروه تقسیم شده است گروه دو و سه باید از محل سامانه نیما تامین ارز شود و گروه یک برای تامین ارز نیازی به تامین از سامانه نیما ندارد.

نجفی‌منش خاطرنشان کرد:‌ خودرو سه هزار قطعه است که نمی‌توان برای برخی از قطعات آن تامین ارز کرد و برای برخی قطعات دیگر خودرو ارزی اختصاص نیابد. دولت یا باید مانند واردات خودروی آماده، اجازه واردات را متوقف کند یا آنکه برای تامین ارز تمامی قطعات اقدام کند تا تولید خودرو با مشکل همراه نشود.

وی اضافه کرد:‌ هیچ هماهنگی از سوی دستگاه‌های تصمیم‌گیری برای دسته‌بندی قطعات وارداتی انجام نشده است و چند معضل ارزی عمده وجود دارد. یکی آنکه تخصیص ارز برای واردکنندگانی که قطعات خود را به صوت اعتباری وارد کرده‌اند انجام نشده است و از سوی دیگر خدمات هم تعیین تکلیف نشده است.

رئیس انجمن قطعه‌سازان به فرصت یک ماهه تا برقراری مجدد تحریم‌ها از سوی آمریکا اشاره کرد و افزود: اگر از زمان باقی‌مانده برای واردات استفاده نشود با کمبود قطعات روبه‌رو می‌شویم و 700 هزار نفر پرسنل قطعه‌ساز و خودروساز کشور بیکار می‌شوند.

نجفی‌منش اظهار کرد: قطعات خودرو از کشورهای هند، چین، کره ، ژاپن و اتحادیه اروپا وارد می‌شود و تا فرصت باقی است باید از زمان برای واردات بدون مشکل قطعات استفاده کرد.

وی اضافه کرد:‌ پیشنهاد ما این است که واردات تمامی مواد اولیه در گروه یک کالایی باشد و کار به سهولت انجام شود تا مواد اولیه تولید خودرو به آسانی به کشور وارد شود.

رئیس انجمن قطعه‌سازان به برگزاری نشست با گمرک و بانک مرکزی برای حل مشکل‌های واردات قطعات خودروسازی گفت:‌ مجلس و وزارت صنعت، معدن وتجارت نیز جلسه‌هایی برای رفع مشکل داشته‌اند و پیشنهاد ما این است که ستاد ویژه تحریم در کشور ایجاد شود تا بتوان امور اجرایی را تسریع بخشید.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری پانا، تاریخ انتشار 8تیر97،کد خبر: 832723 ، www.pana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
0
0
خیلی از قطعاتی که داره وارد میشه رو تولیدی های داخلی میتونن تولید کنن
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
0
0
اگه حتی همین یک سال پیش این عزم جزم شده بود الان خیلی جولو تر بودیم
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین