پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۷۸۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۱
مهدی دادفر گفت: شورای سیاست‌گذاری خودرو انحصاری تصمیم‌گیری و به زور اجرا می‌کند و اگر برنامه آن ها اثر منفی در جامعه داشت، مسئولی در مقابل تصمیمات اشتباه عذرخواهی نمی‌کند، همان گونه که سال ها با تصمیمات انحصاری با هدف حمایت از خودروسازان داخلی مانع از خودروساز شدن ایران شدند.

شعارسال: دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با تاکید بر اینکه سیاست‌گذاری خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت پشت درهای بسته با همراهی گروه‌های ذی‌نفع و خاص و به صورت انحصاری انجام می شود، گفت: شورای سیاست‌گذاری خودرو برای محدودیت واردات تبلیغات زیادی کرد و هیچ‌گاه از تشکل واردکننده‌ها دعوت نکردند؛ حتی در چندین بار نامه نگاری با وزیر صنعت خواستار شرکت در جلسات شورای سیاست‌گذاری خودرو شدیم نظرات آنها را بشنویم، اما تاکنون در تدوین قوانین و مقررات، نظرات ما را نخواستند، زیرا تصمیم‌ها انحصارگرایانه است و در مقابل آن خواهیم ایستاد. به همین دلیل از طریق رسانه‌ها نظرات خود را درباره آن اعلام خواهیم کرد، زیرا معتقدیم مسئولان نظارتی باید به این مقوله ورود کنند.

او با اشاره به اینکه شورای سیاست‌گذاری انحصاری تصمیم‌گیری و به زور اجرا می‌کنند افزود: اگر برنامه این شورا اجرایی نشد، مسئولی برای تصمیمات اشتباه عذرخواهی نمی‌کند، در حالی که واقعیت این است که همه ما در بخش خصوصی و دولت موظف به خدمت به مردم هستیم، یعنی برای زندگی کردن در نظام جمهوری اسلامی ایران رضایتمندی شهروندان افزایش یابد، در این حالت خدمت کرده‌ایم و اگر کار ما رضایتمندی مردم را کاهش دهد یعنی به دشمن کمک کردیم و شاخص ارزیابی آن کف خیابان است. به عبارت دیگر اگر مردم از خودرویی که سوار شدند، راضی بودند؛ یعنی به قوام نظام جمهوری اسلامی کمک شده و اگر خلاف آن رخ دهد، یعنی راه را اشتباه رفته ایم.

مهدی دادفر با بیان اینکه تغییر سیاست‌گذاری در خودروهای وارداتی در ترکیب بازار تاثیر خواهد داشت افزود: دولت در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ نزدیک به ۱۲ مورد عامل محدودکننده ایجاد کرد تا واردات خودرو کاهش یافته و از تولید داخل حمایت کند، در حالی که تقاضا به سمت خودروهای چینی رفت. امروز صنعت خودروی ایران مونتاژکار است. وقتی نمایان می‌شود که واردات قطعه محدود شده، یا نرخ ارز افزایش یافته، در چنین شرایطی تولید خودروی داخلی کاهش یافت و گران نیز شد. این بدان معناست که خودروسازی ایران وابسته به واردات است. به عبارتی دیگر به طور میانگین بیش از ۴۰ درصد خودروهای داخلی وابسته به واردات هستند؛ حتی پراید بین ۱۲ تا ۲۰ درصد براساس مدل تولیدی وابسته به قطعات وارداتی است. البته در دنیا هیچ کشوری تولیدکننده صفر تا صد یک خودرو نیست و باید آن را به عنوان یک اصل بدیهی بپذیریم.


انحصار مانع خودروساز شدن ایران


او در پاسخ به این سوال که آیا ایجاد محدودیت برای واردات خودرو می‌تواند به ارتقای کیفیت تولیدات داخلی کمک کند؟ تصریح کرد: براساس روند سیاست‌گذاری‌ها، سال گذشته پیش‌بینی کردیم، در سال ۹۷ قیمت خودرو افزایش می یابد و هزینه آن به دوش مردم می‌افتد و این اتفاق افتاد. امیدوارم با پرداخت هزینه‌ها حداقل بهره‌برداری نیز انجام شود، نه اینکه فقط هزینه زندگی مردم بالا برود و هیچ اثری در تولید نیز نداشته باشد. گرچه محدودیت‌های تعرفه‌ای و ایجاد انحصار برای خودروساز شدن است، اما هیچ‌گاه خودروساز نشده‌ایم. همه ما دوست داریم صاحب برند خودروسازی شویم، اما مسئولان نمی‌خواهند بپذیرند که هر کشوری دارای مزیتی است و ما نمی‌توانیم صاحب برند خودروسازی پیشرو باشیم، در حالی که می‌توانیم در دنیا صاحب صنعت فرش و زعفران درجه یک باشیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری موج ، تاریخ انتشار : 8 تیر 1397، کد خبر: 233101 ، www.mojnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
0
0
انحصار چیزی است که مدت هاست در این کشور وجود دارد و مانع از پیشرفت ما میشود
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین