پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۰۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
با اتمام خردادماه، سال ۲۰۱۸ میلادی تقریباً به نیمه رسید، درحالی‌که از ۱۶۰ برنامه‌ فرهنگی-هنری و ورزشی که قرار بود به مناسبت تبریز ۲۰۱۸ در این شهر برگزار شود، چندان خبری نیست.

شعار سال: پنجم اردیبهشت، رویداد «تبریز ۲۰۱۸» افتتاح شد؛ با چهار ماه تأخیر. افتتاحیه‌ای که در آن رئیس‌جمهور، وزیران،سفیران کشورهای همسایه و هنرمندان و اهالی رسانه هم حضور داشتند.

تبریز که به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ انتخاب‌شده بود، می‌بایست از همان دی‌ماه ۹۶ که سال ۲۰۱۸میلادی آغاز شد، برنامه‌هایش را برای پایتختی گردشگری جهان اسلام آغاز می‌کرد اما به بهانه‌های مختلف، افتتاح رسمی این رویداد ملی و بین‌المللی ابتدا به فروردین و سپس به اردیبهشت ۹۷موکول شد.

حرف‌وحدیث‌های فراوانی درباره تأخیر در برگزاری افتتاحیه رویداد «تبریز۲۰۱۸» مطرح شد. عده‌ای گفتند چون تبریز جای سردسیری است، زمستان‌های کم‌رونقی دارد و بهار گردشگری آن، مصادف با بهار طبیعت است.

عده دیگری گفتند ناهماهنگی بین دستگاه‌های متولی این رویداد، باعث تأخیر شده و عده دیگر بر این باور بودند که زمان چهار ماهه، می‌تواند فرصت خوبی برای شهرداری و دستگاه‌های مرتبط با این رویداد باشد که پیش‌پا افتاده‌ترین اقدامات را در شهر برای میزبانی این رویداد انجام دهند.

«از برنامه‌های تبریز۲۰۱۸ چه‌خبر؟» این سوال شهروندان تبریزی و فعالان گردشگری و فرهنگی این شهر از مسئولان است

با همه این‌ها و با این انتظار که افتتاحیه رویداد «تبریز۲۰۱۸»، واقعاً افتتاحیه برنامه‌های این رویداد باشد، مراسم در پنجم اردیبهشت ۹۷ و در سالن همایش‌های بین‌المللی تبریز برگزار شد.

هرچند سفر دکتر روحانی و کاروان دولت تدبیر و امید بیش‌تر در قالب یک سفر استانی بود، اما حضور آن‌ها در مراسم افتتاحیه رسمیت خاصی به جلسه بخشید و به‌واسطه این حضور، نام تبریز و رویداد «تبریز ۲۰۱۸» هم در رسانه‌های داخلی و هم رسانه‌های خارجی منعکس شد.

»از برنامه‌های تبریز ۲۰۱۸ چه خبر؟» این سؤال شهروندان تبریزی و فعالان گردشگری و فرهنگی این شهر از مسئولان است. با اتمام خردادماه، سال ۲۰۱۸میلادی تقریباً به نیمه رسید درحالی‌که از ۱۶۰برنامه‌ فرهنگی-هنری و ورزشی که قرار بود به مناسبت تبریز۲۰۱۸ در این شهر برگزار شود، چندان خبری نیست.

قرار بود ۱۶۰برنامه به مناسبت «تبریز۲۰۱۸» توسط ۲۲ دستگاه برگزار شود

مرتضی آبدار، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفته بود که قرار است ۲۲دستگاه اجرایی استان ۱۶۰برنامه فرهنگی و هنری به مناسبت «تبریز۲۰۱۸» برگزار کنند.

این خبر را پیش از آنکه آبدار در جمع خبرنگاران بگوید، معاون عمرانی سابق استاندار آذربایجان شرقی هم گفته بود.

آبدار در گفتگویی دیگر که در نهم آبان ۹۶ انجام داده بود، گفته بود که تقویم برنامه‌های «تبریز ۲۰۱۸» ظرف یک هفته آینده اعلام خواهد شد.

اما چرا اعلام تقویم برنامه‌های «تبریز۲۰۱۸» لازم بود؟ ستار تبریزی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی استان گفته بود: «برای تهیه بسته سفر و جذب مسافران داخلی و خارجی، باید زمان‌بندی دقیق برنامه‌های رویداد تبریز ۲۰۱۸ در طول این سال در اختیار آژانس‌های مسافرتی و برنامه‌ریزان تور قرار گیرد

»باید چنان حساسیتی در مسئولان ایجاد شود که بدانند هر یک روز که می‌گذرد، زمان ازدست‌رفته و فرصت‌ها از دست می‌رود». این را زهرا احمدپور، معاون رئیس‌جمهور گفته بود. او همچنین درحالی‌که هنوز چهار ماه به آغاز سال ۲۰۱۸میلادی باقی‌مانده بود، خواسته بود که مسئولان تقویم ملی این رویداد را تهیه و منتشر کنند». اما نشد...

عده بسیاری از مردم، متولی رویداد «تبریز ۲۰۱۸» و برنامه‌هایش را شهرداری تبریز دانسته و به همین خاطر این دستگاه را در عدم برگزاری برنامه‌های این رویداد مقصر می‌دانند.

حجت‌الاسلام احمد حمیدی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز می‌گوید: «متولی این رویداد در اصل اداره کل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی و دبیر آن، آقای آبدار است و شهرداری فقط وظایف به‌خصوصی دراین‌باره بر عهده دارد».

بودجه خوبی برای برنامه‌های «تبریز۲۰۱۸» توسط شورای شهر تصویب شده است

او دلیل تأخیر در برگزاری برنامه‌ها را تأخیر در تصویب بودجه شهرداری تبریز توسط شورای شهر اعلام می‌کند: «اتفاقاً بودجه خوبی برای برنامه‌های تبریز ۲۰۱۸ تصویب‌شده و اختصاص می‌یابد. حتی فراتر از برنامه‌ریزی که قبلاً انجام‌شده بود».

حجت‌الاسلام حمیدی که رئیس کمیته تبلیغ و امور بین‌الملل دبیرخانه «تبریز۲۰۱۸» هست، می‌گوید برنامه‌های این کمیته طبق برنامه‌ریزی که انجام‌شده بود اجرا می‌شود و تا پایان سال ۹۷ هم برگزار خواهد شد«.

او می‌گوید برنامه‌هایی مثل برگزاری هفته‌های فرهنگی تبریز در شهرهای همسایه، طبق برنامه پیش می‌رود.

عقد تفاهم‌نامه با کلان‌شهرها جهت استفاده از فضای تبلیغی شهرها و همکاری لازم برای معرفی تبریز۲۰۱۸در سطح ملی، مذاکره با شرکت‌های هواپیمایی برای برقراری پروازهای بین‌المللی، برنامه‌ریزی برای میزبانی تبریز از مسابقات ورزشی ملی و بین‌المللی، تدوین استراتژی جامع تبلیغات و همچنین برگزاری جشنواره فیلم‌نامه‌نویسی انیمیشن ویژه تبریز۲۰۱۸؛ ازجمله مهم‌ترین برنامه‌های کمیته تبلیغ و امور بین‌الملل دبیرخانه «تبریز۲۰۱۸»است که پیش‌تر اعلام شده بود اما آنچه باید ماحصل این برنامه‌های سیاست‌گذارانه باشد، هنوز در تبریز میان مردم و مسافران ملموس نیست.

مرتضی آبدار که مسئول دبیرخانه «تبریز۲۰۱۸» و مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی است، می‌گوید که «بهتر است برنامه‌های امسال ۲۲دستگاه را از مدیران‌شان بپرسید».

او می‌گوید:‌ «یک‌سری از برنامه‌ها هم از طریق دبیرخانه با حضور تمام اعضا ثبت شده و توسط رئیس ستاد که استاندار آذربایجان شرقی است، به دستگاه‌ها ابلاغ شده است».

به گفته آبدار تعدادی از برنامه‌ها هم که در ابتدا تعیین شده بودند طبق برنامه پیش رفته و اجرا شده‌اند: «مسابقات جهانی والیبال نشسته در تبریز، کشتی پهلوانی، یک‌سری رویدادهایی که اداره‌کل ارشاد میزبان آن‌هاست و... «.

او می‌گوید در ادامه نیز برخی‌ برنامه‌ها توسط دستگاه‌های مختلف برگزار خواهد شد که نمونه‌اش برگزاری ۱۱رویداد توسط سازمان ورزش شهرداری تبریز است. به غیر از این‌ها، میراث فرهنگی هم قرار است ۳نمایشگاه بین‌المللی در چندماه آینده در تبریز برگزار کند.

برنامه‌های روتین سالانه که به حساب «تبریز۲۰۱۸» گذاشته می‌شوند

مسابقات والیبال نوجوانان، جشنواره بین‌المللی موسیقی عاشیق‌لار، همایش شمس تبریزی، همایش شهریار و چندین برنامه دیگر، به گفته آبدار قرار است از تیر تا اسفند۹۷در تبریز به مناسبت رویدادی که در آن، این شهر به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شده است، برگزار شود.

تعدادی از برنامه‌های رویداد «تبریز۲۰۱۸»، برگرفته از سایت ۲۰۱۸tabriz.org

تاریخ

عنوان

مکان

مجموعه

۹۷.۳.۲۴ تا ۹۷.۳.۲۷

نمایشگاه چهل آیینه

---

نمایشگاه‌ها

۹۷.۷.۲۷

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز

نمایشگاه بین‌المللی تبریز

نمایشگاه‌ها

۹۷.۴.۱۰

همایش ملی بزرگداشت صائب تبریزی

---

همایش‌ها

۹۷.۳.۲۹

کارگاه آینده هوش مصنوعی

---

همایش‌ها

۹۷.۴.۱۹ تا ۹۸.۴.۱۹

جشنواره بین‌المللی عاشیق‌لار

---

جشواره‌ها

۹۷/۹.۱۲ تا ۹۷.۹.۱۴

جشنواره بین‌المللی نواهای دینی

---

جشنواره‌ها

۹۷.۲.۲۷ تا ۹۷.۳.۲۴

هیئت زنجیرزنان محله خیابان

---

مذهبی

۹۷.۴.۱۴

اجلاس شهرداران شهرهای قفقار

---

نشست‌ها

مدیرکل میراث فرهنگی می‌گوید تقویم برنامه‌ها نیز در سایت ۲۰۱۸tabriz.org موجود است. با مراجعه به این سایت و بخش «ایونت‌س» یا رویدادها، با ۵۴ رویداد مواجه می‌شویم که سال‌هاست در تبریز برگزار می‌شوند یا هیچ ارتباطی به این رویداد ندارند؛ مانند کنسرت حمید هیراد یا علیرضا طلیسچی در مراغه، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز که هرسال برگزار می‌شود و نمایشگاه‌های بسیاری که امسال چندمین دوره‌شان را تجربه می‌کنند.

چیزی حدود ۷ماه تا پایان سال ۲۰۱۸میلادی و نهم ماه تا پایان سال ۱۳۹۷ باقی مانده است. زمان زیادی نیست، وقتی به این فکر می‌کنیم که فرصت دوباره انتخاب شدن به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی تا ۵۷ سال دیگر برای ایران و تبریز فراهم نخواهد بود. آیا با اتمام سال ۲۰۱۸میلادی، به جای ۱۶۰خاطره خوش از ۱۶۰برنامه شاخص، ۱۶۰حسرت بر قلب تبریز و تبریزی‌ها باقی می‌ماند؟

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 9 تیر 97، کد مطلب: 4320845، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
0
0
گوش مردم پر شده از وعده هایی که هیچ وقت عملی نمیشه م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین