پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۰۳۱
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶
روستای نمونه گردشگری اسفیدان با جاذبه‌های طبیعی فراوان در استان خراسان شمالی واقع شده و علی‌رغم وجود مناظر بکر و دیدنی از امکانات رفاهی و توریستی بهره‌ای نبرده است.

شعار سال: روستاهای نمونه گردشگری در مناطق مختلف ایران برای بهره‌مندی بیش از پیش مردم از مناظر بکر و طبیعی و دیده شدن این مناطق ناشناخته معرفی و نام‌گذاری شده است. در استان خراسان شمالی نیز چندین روستا و منطقه با این نام شناخته می‌شوند. با این حال سوال اینجاست که آیا امکانات رفاهی و تفریحی نیز به تناسب نام این مناطق در نظر گرفته شده است یا خیر؟

جاذبه‌هایی که کم نظیر هستند

روستای اسفیدان در 45 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد واقع شده است و از مناطق نمونه گردشگری استان خراسان شمالی است که در میان دره‌ای سرسبز قرار گرفته و پیرامون آن را کوه‌های مرتفعی پوشانده است و از جنوب غربی به کوه آق‌قیه و از شمال غربی به کوه اسب و از جنوب غربی به تنگه دهیر مزه منتهی می‌شود. این روستا به دلیل ساختار پلکانی خود شباهتی هم به روستای ماسوله لاهیجان دارد.

روستای اسفیدان جزو مناطق نمونه گردشگری خراسان شمالی محسوب می‌شود و با دارا بودن جاذبه‌های گردشگری فراوانی نظیر آبشارهای زیبا، چشمه‌های خروشان، غارها و برج‌های شگفت‌انگیز، وجود چند امامزاده، وجود انواع درختان میوه، رودخانه با آب فراوان، ارتفاعات جنگلی با پوشش گیاهی و غیره مقصد بسیاری از گردشگران است.

«درخت صندل» سمبل روستای اسفیدان است. بنا به گفته کهنسالان روستا از این نوع درخت حدود 17 اصله در روستا وجود داشته که به علت واقع شدن در مسیر کوچه و عدم آگاهی از اهمیت آن، بیشتر آن‌ها را قطع کرده‌اند و فقط دو اصله با تنه‌ای حدود 2/65 متر باقی مانده است.

در ضلع شمال غرب روستای اسفیدان، دره‌ای عمیق و طولانی به نام هَینوَرد وجود دارد که به فاصله تقریبی نیم ساعت از روستا در کمرکش کوهی صخره‌ای، یک چشمه زلال به همین نام خارج می‌شود و آب آن باغات اطراف را آبیاری می‌کند.

در جنوب غرب روستای اسفیدان دره‌ای دیگر با نام «بهارگاه» با چشمه‌های متعدد و آبشار دیدنی و سرسبزی خاص خود وجود دارد که هر تازه‌واردی را به خود جذب می‌کند. در ابتدای دره سمت چپ، زمینی تپه ماهوری به نام (موسو) حدود 40 هکتار وجود دارد که چند سال پیش به علت رانش شدید، تمام باغات و خانه‌ها و درختان کهنسال آن در دل خاک فرو رفت.

مهم‌ترین محصولات اسفیدان گردو، سیب، انگور، گیلاس، سیب زمینی و غیره است که گردوی آن صادراتی بوده و با کیفیت‌ترین گردوی موجود در بازار استان است. ماهی قزل‌آلای اسفیدان از بهترین و خوشمزه‌ترین ماهی‌های سرد آبی پرورشی است.

روستای توریستی اسفیدان از مهم‌ترین مناطق گردشگری خراسان شمالی بوده و دارای مردمی با گویش ترک زبان هستند. این روستا در سال 1385 به‌عنوان زیباترین روستای ایران انتخاب شد.

روستای نمونه گردشگری فاقد هر نوع امکانات

در گذشته برنامه‌هایی برای تبدیل اسفیدان به یک منطقه مهم گردشگری در دست اجرا بود، اما بعدها رو به فراموشی نهاد. از جمله این برنامه‌ها ساخت تله کابین و رستوران بزرگ اسفیدان بود. از ساخت رستوران و تله‌کابین که بگذریم٬این روستای نمونه گردشگری هنوز سرویس بهداشتی مناسبی نیز برای گردشگران ندارد.

برزوئی یکی از گردشگران است که از استان خراسان رضوی به این منطقه سفر کرده است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اعلام نارضایتی از کمبود و عدم وجود امکانات مناسب در این منطقه توریستی و تفریحی٬ اظهار داشت: این روستا علاوه بر راه نامناسب و عدم وجود راهنما و تابلوهای گردشگری٬ از امکانات اولیه‌ای همچون سرویس بهداشتی و مکانی برای استراحت گردشگران نیز بی‌بهره است.

وی افزود: در داخل روستا هیچ مکانی برای اسکان و استراحت مسافران وجود ندارد. محل‌هایی برای فروش سوغات و محصولات روستا نیز به چشم نمی‌خورد. امکانات دهیاری و شورا نیز مناسب حال زیباترین روستای ایران نیست. طرح‌های گردشگری و هادی روستا نیز به طور کامل اجرا نشده و همه این موضوعات٬ این روستا را از نعمت سرشار درآمدهای توریستی بی‌بهره کرده است.

محرومیت استان؛ وقتی قدر سرمایه‌ها را نمی‌دانیم

سال‌ها است محرومیت استان خراسان شمالی در بخش‌های مختلف٬ زبان‌زد خاص و عام بوده و تصمیمات مختلف برای حل مشکل این محرومیت به ناکجا آباد رسیده است. این در حالی است که وجود منابع سرشار طبیعی هم‌چون زیستگاه‌های بکر و جاذبه‌های توریستی٬ این استان را به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل کرده. البته قطبی که به دلیل عدم توجه و وجود زیرساخت‌های مناسب٬ ناشناخته باقی مانده است.

بنا بر برخی اخبار غیر رسمی٬ سالانه بیش از 20 میلیون نفر از مسافران و زائران٬ از استان خراسان شمالی به قصد مسافرت یا زیارت عبور کرده و حضور این تعداد زیاد گردشگران می‌تواند زمینه رشد و توسعه اقتصادی عظیم استان خراسان شمالی باشد. ثروتی که به راحتی از دست می‌رود و به چرخ توسعه استان تزریق نمی‌شود.

در آماری که جای تامل دارد٬ از بیش از 2 میلیون نفری که در نوروز گذشته برای گردشگری وارد استان شده‌اند٬ فقط 123 هزار و 538 مسافر در مدارس، هتل‌ها، مهمانپذیرها، کمپ‌های موقت، پارک‌ها و چهار هزار و 169 نفر در تاسیسات گردشگری و 119 هزار و 369 نفر در سایر مراکز اقامت داشتند.

در زمینه جذب توریست خارجی نیز آمار بسیار نا امید کننده است. براساس این آمار طی سال 93 تعداد 63 نفر، در سال 94 هزار و 150 نفر و در سال 95 تا پایان مهرماه حدود 800 توریست خارجی دراستان داشته‌ایم.

ثروت عظیم گردشگری را جدی بگیریم

احمد گرایلی کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه هم معتقد است٬ ظرفیت عظیم گردشگری استان خراسان شمالی به فراموشی سپرده شده و نام این استان می‌تواند به یکی از قطب‌های سیاحتی ایران تبدیل شود.

وی افزود: استان ما همه جاذبه‌های گردشگری از کویر تا جنگل و کوهستان و آثار باستانی را دارد. دومین شهر خشتی و گلی ایران در اینجا است اما تا کنون هیچ کاری برای معرفی این جاذبه‌ها انجام نشده یا مقدار آن٬ آنقدر کم بوده که به توسعه استان منجر نشده است.

گرایلی تاکید کرد: ظرفیت بزرگی همچون آب گرم روستای ایوب٬ مانند بسیاری از ظرفیت‌های گردشگری در استان‌های دیگر، می‌تواند موتور توسعه استان را به گردش درآورد اما این منطقه هنوز هم با همان شکل قدیمی و بدون نگاه گردشگری ادامه مسیر می‌دهد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ورود و حضور یک گردشگر در استان روزانه بین پنج میلیون تا هفت میلیون ریال تولید درآمد برای استان است. به شرطی که این گردشگر را در استان نگه داشته و ظرفیت‌های استان را به او معرفی کنیم. حال شما این رقم را در عدد بیش از دو میلیون مسافری که وارد خراسان شمالی می‌شود٬ ضرب کنید. به چه نتیجه‌ای می‌رسید؟ و اینک چه درآمدی از این میزان مسافر داریم؟

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 9 تیر 97، کد مطلب: 1763787، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین