پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۰۳۸
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۳
ترکیه در میانه اختلافات خود با آمریکا بر سر خرید سامانه اس ۴۰۰ از روسیه و تاثیر آن بر قرارداد تحویل جنگنده های اف ۳۵ به آنکارا، کارت جدیدی را برای تحت فشار قرار دادن واشنگتن پیدا کرده است.

شعارسال: ترکیه مدت ها است که بر سر خرید سامانه اس ۴۰۰ از روسیه با آمریکا به اختلاف خورده و واشنگتن موضع سختی در قبال فروش این سامانه موشکی به آنکارا اتخاذ کرده است.

نظر به مناسبات نظامی آمریکا و ترکیه و استفاده نظامیان آمریکایی از پایگاه اینجرلیک ترکیه، واشنگتن نگران آن است که تبادلات نظامی روسیه با آنکارا، مسکو را بر اسرار نظامی آمریکا مسلط کند از همین رو مخالف ورود سامانه اس ۴۰۰ به ترکیه است.

در همین رابطه در جدیدترین کش و قوس های مربوط به اس ۴۰۰، آمریکا تهدید کرده که در صورت نهایی شدن قرارداد فروش اس ۴۰۰ به ترکیه، آمریکا در تحویل جنگنده های اف ۳۵ به آنکارا تجدید نظر می کند و این در حالی است که آنکارا در هفته گذشته اولین سری از جنگنده های اف ۳۵ را از آمریکا تحویل گرفته است.

در همین رابطه «حامی آکسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه درباره خودداری احتمالی آمریکا از تحویل هواپیماهای جنگی اف ۳۵ هشدار داد و گفت: ترکیه تمام تعهدات خود را در زمینه خرید جنگنده های اف ۳۵ انجام داده و وظایف طرفین در قرارداد امضا شده، مشخص است و انتظار داریم که هر کس به تعهدات خود پایبند باشد.

ترکیه تا چند روز قبل برای آنکه آمریکا را تحت فشار قرار دهد از احتمال خرید جنگنده های سوخو سخن می گفت اما از وقتی که اعلام شده آمریکا از خریداران نفت ایران خواسته که تا ماه آبان خرید نفت از تهران را به صفر برسانند، آنکارا کارت جدیدی را برای بازی با آمریکا به دست آورده است.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در واکنش به مقامات آمریکا که از دیگر کشورها خواسته‌اند واردات نفت از ایران را قطع کنند، عنوان کرد که آنکارا همچنان به روابط تجاری خود با ایران ادامه خواهد داد.

وی در این رابطه گفت: اگر تصمیمات ایالات متحده با برقرای صلح و ثبات باشد، ما از آن حمایت می‌کنیم، اما مجبور نیستیم که از همه تصمیمات آنها تبعیت کنیم. معنای متحد بودن این نیست که تصمیمات آنها را مو به مو اجرا کنیم. ایران همسایه خوبی است و ما روابط تجاری با هم داریم. ما صرفا به این خاطر که یک کشور دیگر چنین می‌گوید، روابط تجاری خود با ایران را قطع نمی‌کنیم.

بنا به گزارش سازمان تنظیم بازار انرژی ترکیه در سه ماهه اول ۲۰۱۸ ترکیه بیش از نیمی از نفت خام مورد نیازش را از ایران تامین کرده است. سازمان تنظیم بازار انرژی ترکیه اعلام کرده است که میزان واردات نفتی ترکیه در سه ماه نخست ۲۰۱۸ در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده و به ۸ میلیون و ۴۴۴ هزار تن تنزل پیدا کرده است. بنا به اعلام این سازمان بیش از ۵۰ درصد از کل واردات نفت خام ترکیه در این دوره از ایران صورت گرفته است.

«نهاد زیبکچی» وزیر اقتصاد ترکیه نیز با اشاره به درخواست آمریکا برای توقف خرید نفت ایران تا ماه نوامبر آینده را «غیر الزام‌آور» دانسته می گوید: چنانچه قطعنامه و تحریمی از سوی سازمان ملل علیه ایران تصویب شود، آنکارا آن را اجرا می‌کند. ترکیه تنها به منافع خود توجه می‌کند».

ترکیه در تحولات بین الملل نشان داده که هرگاه منافع آنکارا ایجاب کند آماده چرخش ۱۸۰ درجه ای در مواضع خود است و به نظر می رسد که موضوع خرید نفت از ایران و روابط تجاری آنکارا با تهران، کارت جدید ترک ها برای متقاعد کردن آمریکا به انجام تعهدات خود حداقل در خصوص جنگنده های اف ۳۵ است.

ترکیه در حال حاضر در حال معامله با آمریکا در خصوص شهر منبج سوریه است و در هفته های اخیر توافقاتی را در این خصوص انجام داده است.

در مورد چرخش های ناگهانی ترکیه در روند های بین المللی موضوع سوریه و بحران این کشور یک مثال بسیار روشن است. در خصوص ایران نیز ترکیه پیش از برجام به گونه ای رفتار می کرد که بتواند از تحریم های غرب علیه ایران سود ببرد و در خصوص «دور زدن تحریم ها» نیز خبرهایی در خصوص همکاری اتباع و بانک های ترکیه با طرف های ایرانی منتشر شده بود از همین رو به اظهارات اخیر مقامات ترکیه در خصوص ادامه روابط تجاری با تهران نمی توان چندان اعتماد کرد چون آنچه مسلم است آنکارا در درجه اول به دنبال تامین منافع ترکیه خواهد بود و سطح و کیفیت روابط این کشور با آمریکا نیز به گونه ای است که نمی توان انتظار داشت آنکارا به صورت صادقانه در کنار ایران بایستد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 9تیر1397 ، کدخبر: 4334397،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین