پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۰۶۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۵
رای الیوم نوشت: رئیس جمهور آمریکا چهارم نوامبر آینده را موعد آغاز تحریم های اقتصادی سخت علیه ایران تعیین کرده است که مهمترین آنها جلوگیری از صادرات نفت این کشور می باشد اما شاید تعداد اندکی از کشورهای اروپایی و آسیایی به این موضوع پایبند باشنددر حالی که بیشتر این کشورها و در راس آنها چین، هند و روسیه مخالف چنین تصمیمی از سوی ترامپ هستند.
شعارسال: «عبدالباری عطوان» در این تحلیل با اشاره به اینکه سریعترین عصیان علیه این تحریم ها را مقامات ترکیه اعلام کرده اند و تاکید کردند که هرگز تسلیم تهدیدهای آمریکا در خصوص ممنوعیت واردات نفت از ایران نمی شوند، نوشت: بعید نیست که چندین کشور آسیایی و اروپایی نیز همین شیوه ترکیه را دنبال کنند و به وارد کردن نفت از ایران ادامه دهند که در راس آنها چین است که رتبه اول واردات نفت ایران را داراست.

وی با بیان اینکه دولت چین با عنوان بزرگترین وارد کننده نفت ایران نسبت به تهدیدهای آمریکا در این خصوص ابراز نگرانی کرده و همچنان معلوم نیست که آیا این کشور موضعی خلاف آمریکا را در پیش خواهد گرفت یا خیر چرا که پاسخ به چنین سوالی هنوز زود است، افزود: آمریکا از متحدان عرب خود بویژه عربستان برای جبران کمبود واردات نفت از ایران استفاده می کند و وزیر انرژی عربستان از آمادگی کشورش در این چارچوب خبر داده است.

نویسنده در ادامه نوشت: روابط ترکیه و آمریکا به ناچار به سمت تنش بیشتر حرکت می کند که این موضوع نه فقط به دلیل مخالفت دولت این کشور با تهدیدهای آمریکا در خصوص خرید اس ۴۰۰روسیه و مخالفت با واردات نفت ایران است بلکه به دلیل حمایت آمریکا از کردهای سوریه و فتح الله گولن و عدم تحویل وی نیز می باشد.

ترکیه دیگر آنچنان روی روابط خود با آمریکا و ناتو حساب باز نمی کند و به سمت شمال نظیر روسیه و شرق نظیر عراق، ایران، چین و هند حرکت می کند؛ چرا که ایران شریک تجاری بزرگ این کشور است و حجم مبادلات تجاری میان آنها به حدود یازده میلیارد دلار در سال می رسد که برای افزایش این حجم میان دو طرف توافق صورت گرفته است.

عطوان بابیان اینکه کشورهای اروپایی بویژه فرانسه، ایتالیا، و آلمان علی رغم خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران نسبت به تداوم پایبندی به این توافق، واردات نفت از تهران و استفاده از ارز یورو به عنوان جایگزینی برای دلاربرای پرداخت قیمت این واردات متعهد شده اند اما شرکت های اروپایی بزرگی نظیر توتال فرانسه، پژو به منظور پرهیز از تحریم های آمریکا در حال خروج از بازار ایران هستند، در پایان نوشت:ترامپ در دشمن آفرینی و تنش آفرینی در سراسر جهان ماهر است و تحریم هایی که در صدد تحمیل آنها علیه ایران است دلیل دیگری است که این واقعیت را ثابت می کند اما پاسخ به این تهدیدها و باج خواهی ها هرگز تضمینی نخواهد بود و چه بسا نتایج کاملا برعکسی داشته باشد و اردوغان ترکیه در این زمینه و رفع کارت قرمز و رهبریت مسیر عصیان علیه آمریکا، پیش قدم خواهد بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری شفقنا ، تاریخ انتشار: 9 تیر 1397 ، کدخبر: 591480 ، www.fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
0
0
ا.ف75
امان از دست سیاست‌های جانبدارانه ترکیه و روسیه! تا توانستند از پشت به ایران و ایرانی خنجر زدند و ما در خیال خود آنها را دوست خود گرفته بودیم این که آینده ایران رو به چه سمتی می‌رود و چه سمت و سویی به خویشتن گرفته است در هاله ای از ابهام قرار گرفته... تنها امید به خدا است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
0
0
ن.ف83
اردوغان هم که رد داده همه کارهاش عجیب و غریب شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین