پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۰۸۸
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۵
بوشکان، کلمه، اهرم تنگه ارم از جمله شهرهای استان بوشهرند که با خشکسالی شدیدی روبرو هستند و سال‌هاست با این مسئله دست‌وپنجه نرم می‌کنند. چاه‌هایی که تا ۱۰ سال گذشته در عمق ۲۰ متری به آب می‌رسید دیگر در ۱۲۰ متری آن‌هم خبری از آب نیست. به دلیل از بین رفتن پوشش گیاهی، دام‌ها از خرما تغذیه می‌کنند.

شعار سال: بوشکان، کلمه، اهرم تنگه ارم از جمله شهرهای استان بوشهرند که با خشکسالی شدیدی روبرو هستند و سال‌هاست با این مسئله دست‌وپنجه نرم می‌کنند. چاه‌هایی که تا ۱۰ سال گذشته در عمق ۲۰ متری به آب می‌رسید دیگر در ۱۲۰ متری آن‌هم خبری از آب نیست. به دلیل از بین رفتن پوشش گیاهی، دام‌ها از خرما تغذیه می‌کنند.

کشاورزان به دلیل از بین رفتن زمین‌های کشاورزی با مشکلات اقتصادی شدیدی روبرو شده‌اند و ازنظر معیشتی، مشکلات فراوانی دارند. کم‌فروغ شدن کشاورزی باعث مهاجرت بومیان منطقه به دیگر نقاط کشور شده تا آنجا که در روستاهای بخش اهرم طی ۱۰ سال گذشته روستای ۱۰۰۰ خانواری به کمتر از ۱۰۰ خانوار رسیده است. این میزان مهاجرت باعث مشکلات مختلف برای مهاجرین و میزبانان در مناطق مختلف نیز شده است. اگرچه خشکسالی در این استان را نمی‌توان کتمان کرد اما عده‌ای از مسئولین استانی می‌گویند نمی‌توان همه مشکلات را گردن خشکسالی انداخت و به‌رغم خشکسالی هدر رفت آب زیاد است.

همه‌چیز را نمی‌توان گردن خشک‌سالی انداخت

نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: قبلا درباره جنگ آب چیز‌هایی شنیده بودیم، اما حالا کم‌کم داریم آن را با چشم خودمان می‌بینیم. مردم هر منطقه برای مقدار کمی آب از مردم منطقه‌ای دیگر کینه به دل می‌گیرند، چون آب چیزی نیست که مردم بتوانند از آن بگذرند. عبدالحمید خدری در مورد وضعیت کم‌آبی در شهر‌ها روستا‌های این استان، اظهار داشت: استان بوشهر وارد ماه‌های کم‌آبی و بحران آب‌شده است. وضع در شهر‌ها و روستا‌های جنوبی به‌مراتب بدتر است. مناطقی مانند دشتستان به معنای واقعی کلمه آب ندارند. چطور باید بگوییم که مردم آب ندارند؟

خدری در جواب اینکه چرا از آب‌شیرین‌کن‌ها برای تأمین آب موردنیاز مردم استفاده نمی‌شود، بیان داشت: آب‌شیرین‌کن‌ها تازه در دست احداث هستند و در بهترین حالت برای سال آینده آماده می‌شوند. ما قبلاً هم به مسئولان هشدار داده بودیم که وضعیت آب در مناطق مختلف بوشهر رو به وخامت می‌رود و باید هرچه سریع‌تر در مورداستفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها اقدام کنند، اما این اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: واقعا جای تأسف دارد که کشور‌های عربی با اقلیمی به‌مراتب خشک‌تر از استان‌های ما سال‌ها است که موضوع آب را مدیریت کرده‌اند و از آب‌شیرین‌کن‌ها استفاده می‌کنند درحالی‌که ما در کنار خلیج‌فارس با مشکل آب دست‌وپنجه نرم می‌کنیم.

خدری با اشاره به مشکلات زیرساختی گفت: بار‌ها در سطح استان جلسه برگزار کرده‌ایم و به مسئولان مختلف گفته‌ایم که باید یک فکر اساسی برای اصلاح زیرساخت‌ها انجام داد. در حال حاضر ما نزدیک به ۴۰ تا ۴۵ درصد هدر رفت آب داریم. در منطقه‌ای که هر قطره آب ارزشمند است چرا باید این‌همه هدر رفت وجود داشته باشد؟ نمی‌شود که مسئولان نه به فکر اصلاح مشکلات باشند و نه به راه تازه‌ای فکر کنند، اما انتظار داشته باشند مشکلات حل شود. همه‌چیز را نمی‌توان گردن خشک‌سالی انداخت.

آب‌شیرین‌کن می‌آید اما دو سال دیگر

در همین زمینه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر از ساخت آب‌شیرین‌کن در این استان خبر داد و افزود: ساخت آب‌شیرین‌کن 35 هزار مترمکعبی بوشهر با برآورد هزینه 1500 میلیارد ریال به شرکت مپنا به‌عنوان سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شد.

کیقباد یاکیده افزود: هم‌اکنون برای اجرای طرح آب‌شیرین‌کن 35 هزار مترمکعبی سه هکتار زمین در منطقه سرتل بوشهر واگذارشده است. وی بیان کرد: عملیات اجرایی این طرح تا چند ماه آتی آغاز و در مدت 2 سال به بهره‌برداری می‌رسد. یاکیده در ارتباط با آب‌شیرین‌کن 10 هزار مترمکعبی در حال بهره‌برداری در بوشهر گفت: در صورت توافق با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ظرفیت تولید این واحد تا 2 برابر قابل‌افزایش است.

یاکیده ادامه داد: آب‌شیرین‌کن 10 هزار مترمکعبی بوشهر با مشارکت سرمایه‌گذاران در سال 1395 وارد مدار تولیدشده و اکنون 8 درصد آب شرب شهر بوشهر را تأمین می‌کند.

وی بیان کرد: هزینه تولید هر مترمکعب آب از طریق تأسیسات آب‌شیرین‌کن بیش از 70 هزار ریال است که از این میزان تنها چهار هزار ریال از مشترکان دریافت و مابقی از محل یارانه دولت تأمین می‌شود. یاکیده اظهار داشت: برای افزایش 2 برابری ظرفیت تولید آب از تأسیسات آب‌شیرین‌کن بیش از هشت میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز است. یاکیده با اشاره به اینکه ترویج مدیریت مصرف آب رکان یکی از رسالت‌های مهم خبرنگاران است گفت: 90 درصد آب آشامیدنی استان بوشهر از طریق خطوط لوله انتقال طولانی از استان‌های هم‌جوار تأمین می‌شود که مدیریت مصرف آن امری ضروری است.

وی افزود: تنها راه گذر از مشکل کم‌آبی در استان بوشهر مصرف بهینه است که دراین‌ارتباط استفاده از شیرها و وسایل کاهنده مصرف آب باید در برنامه همه مشترکان قرار گیرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری رویداد امروز ، تاریخ انتشار 7 تیر 97، کدمطلب: 1950، www.ruydadiran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین