پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۱۴۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰
اقامتگاه بومگردی یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای ارائه خدمات گردشگری است و با ایجاد این اقامتگاه‌ها می‌توان نقاط بکر و فراموش شده استان فارس را به مقصد گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرد.

شعار سال: وقتی صحبت از تاریخ و فرهنگ به میان می‌آید استان فارس و شیراز به طور قطع یکی از استان‌هایی است که به لحاظ سابقه تاریخی در ذهن‌ها خواهد آمد. وجود بقاع متبرکه، آثار تاریخی و فرهنگی زیادی که در این استان وجود دارد و سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی را جذب می‌کند مبین این ‌موضوع است.

در کنار ورود گردشگران و توسعه فعالیت‌های مبتنی بر حوزه گردشگری، رشد قابل توجه اقتصاد گردشگری نیز از جمله بازخورد هایی است که با توسعه خدمات حوزه گردشگری شاهد آن هستیم البته این موضوع تنها در استان فارس با توجه به شرایط ویژه‌ای که دارد صادق است و بسیاری از استان‌های کشور از این مورد محروم هستند.

اما باید دید که استان فارس در مقام مقایسه با سایر استان‌ها همچون یزد، اصفهان، کرمانشاه و استان‌های شمالی چه جایگاهی داشته است؟

پیش‌تر معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در‌ جمع خبرنگاران و به مناسبت سالروز جهانی صنایع دستی گفته بود: استان فارس در‌ بین استان‌های گردشگرپذیر کشور از مدت ‌زمان اقامت کمتری برخوردار است و باید با ایجاد شرایط اقامتی مناسب مدت زمان اقامت گردشگران داخلی و‌خارجی را در این استان فارس افزایش داد.

باز هم اگر بخواهیم استان فارس را با دیگر استان‌های گردشگرپذیر مقایسه کنیم، درمی‌یابیم که جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی آن از استان‌های دیگر بیشتر است. در کنار این موضوع صنایع‌دستی منحصر به فردی نظیر خاتم، گلیم، گبه و سایر صنایع‌دستی منحصر به فرد شرایط ویژه گردشگری را در فارس فراهم آورده است.

پس از بازگشت به مرکز استان تنها کافی است 105 کیلومتر به سمت شمال استان حرکت کنید تا وارد یکی از بی‌نظیر‌ترین و منحصر‌به‌فرد‌ ترین مناطق استان شوید. روستایی که در 35 کیلومتری اردکان واقع شده است و بسیار کم‌اند کسانی که نام "کهکران" را شنیده باشند.

استقبال گردشگران خارجی از تجربه زندگی روستایی

مهدی فرزانه راهنمای تور و یکی از کسانی است که در روستای "کهکران" اقامت‌گاه بومگردی راه‌اندازی کرده است. وی می‌گوید: یکی از ویژگی‌هایی که گردشگران خارجی به دنبال آن هستند تجربه شرایط جدیدی است که در دیگر کشور‌ها نمی‌توانند تجربه کنند از این رو اقامتگاه‌هایی که در این زمینه فعال شده‌اند سعی کرده‌اند شرایط زندگی روستایی را در این اقامتگاه‌ها فراهم کنند.

وی با بیان اینکه در این اقامتگاه‌ها زمینه پخت غذا‌های محلی، آشنایی با رسوم و فرهنگ روستایی فراهم می‌شود، می‌افزاید: البته یکی از جذابیت‌های که این نوع اقامت‌گاه‌ها گردشگران دارند فراهم کردن شرایط زندگی روستایی است که در هیچ هتلی در دنیا چنین حسی را تجربه نمی‌کنند.

این فعال حوزه‌ گردشگری با بیان اینکه وجود اقامت‌گاه‌های بومگردی در مناطق طبیعی بر جذابیت‌های این مناطق می‌افزاید، می‌گوید: البته در‌ کنار صرفه اقتصادی، این نوع اقامت‌گاه‌ها می‌توانند محوری برای توسعه فعالیت‌های سنتی و صنایع‌دستی نیز باشند و تولید‌کنندگان صنایع‌دستی با حضور در اقامت‌گاه‌ها می‌توانند بدون واسطه محصولات خود را عرضه کنند.

ارائه خدمات گردشگری در نقاط فراموش شده با ایجاد اقامتگاه بومگردی

در همین راستا و در‌باره نحوه عملکرد اقامت‌گاه‌های بومگردی در استان فارس، محمد ابراهیم فروزانی، معاون‌گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: استان فارس در کنار تنوع اقلیمی و اجتماعی، ویژگی‌های فرهنگی و تاریخی زیادی دارد و به عنوان نخستین مقصد گردشگران خارجی شناخته شده است.

وی می‌افزاید: تنوع قومی و اقلیمی استان فارس ظرفیت خوبی را برای جذب گردشگر فراهم کرده و یکی از اهداف ستاد خدمات سفر کشور ‌نیز ارائه خدمات گردشگری در ‌نقاط فراموش شده است که اقامتگاه بومگردی یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای ارائه این خدمات است.

فروزانی معتقد است به جای متمرکز کردن خدمات در نقاط مشخص باید توریسم داخلی و خارجی را با‌ مکان‌های بکر و جدید آشنا کرد تا شاهد پراکندگی متوازن در تمام نقاط گردشگری استان باشیم و جوامع مختلفی از ظرفیت اقتصاد گردشگری بهره‌مند شوند.

لزوم بالا بردن کیفیت خدمات‌رسانی در اقامتگاه‌های بومگردی

وی با بیان اینکه بالاترین حجم تسهیلاتی که در اعتبارات روستایی دیده شده است در زمینه رشد و توسعه فعالیت‌های بومگردی و گردشگری است، می‌افزاید: نباید نگاه ما تنها به بالا بردن تعداد اقامتگاه‌های بومگردی باشد بلکه باید در درجه اول به کیفیت خدمات‌رسانی توجه شود.

معاون گردشگری و امور زیارت استانداری فارس با بیان اینکه بومگردی یک فعالیت تخصصی است، می‌گوید: ملاک فعالیت‌های ما رشد کمی این بومگردی‌ها نیست بلکه با ارائه آموزش‌های موثر به بهره‌برداران این بخش به دنبال ارائه خدمات کیفی هستیم.

وی تاکید می‌کند: باید نگاه پایداری به مسئله بومگردی داشته باشیم و نباید بومگردی عاملی برای ضربه زدن به‌محیط زیست شود.

یکی از مکان‌هایی که می‌توانند جلوه‌های گردشگری در استان فارس را بیشتر از قبل به گردشگران داخلی و‌خارجی نشان دهند اقامتگاه‌های بومگردی است و با توجه به استقبال توریست‌های داخلی و خارجی از این نوع اقامتگاه‌ها باید توجه بیشتری به این بخش شود تا از این طریق سهم بیشتری در بازار جذب توریسم داشته باشیم.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 9 تیر 97، کد مطلب: 1763532، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
0
0
ا.ف75
با تقویت روستا ها در زمینه های اشتغال و سکونت میتوانیم بسیاری از مشکلات شهری را به سمت حل شدن سوق دهیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
0
0
اینکه عده ای با بوگردی دارن معیشتشون رو بهبود میدن مایه مباهات خوشحالیه
م.ص76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین