پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۱۷۵
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴
در نشست انجمن اقتصاد ورزش تصریح شد، معرفی برندهای ایرانی علاوه بر تمام مزیت‌هایی که در بخش فروش و صادرات به ارمغان می‌‌آورد موجب صرفه‌جویی ارزی می‌شود و در واقع گامی به سمت خلق حماسه اقتصادی است
شعارسال: در نشست انجمن اقتصاد ورزش تصریح شد، معرفی برندهای ایرانی علاوه بر تمام مزیت‌هایی که در بخش فروش و صادرات به ارمغان می‌‌آورد موجب صرفه‌جویی ارزی می‌شود و در واقع گامی به سمت خلق حماسه اقتصادی است.

نشست انجمن اقتصاد ورزش ایران و مسئولان برگزاری کنفرانس بین‌المللی برند  برگزار شد. در ابتدای این نشست، افشین نامورپور مشاور و مدیر امور اتاق های بازرگانی و تشکل ها و رئیس شورای راهبری رسانه ای کنفرانس بین المللی برند با اشاره به اینکه ورزش کشور از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی برخوردار است، اظهار کرد: ورزش در دنیا با توجه به هیجانات، شور و نشاط و علاقه‌مندی و وفاداری که بین هواداران آن وجود دارد، در دنیا موفق بوده است و به عنوان برندی تجاری توانسته همواره، صنایع مختلف را به دنبال خود بکشد.

وی ادامه داد: این حوزه می‌تواند تولیدات مختلف را نه تنها در همان کشور بلکه در کشورهای دیگر هم به دنبال داشته باشد؛ به عنوان مثال بسیاری از برندهای مطرح و مشهور دنیا هم‌اکنون در کشور ما از جایگاهی ویژه برخوردارند

او با اشاره به اینکه باید در کنفرانس برند، پنلی تخصصی برای انجمن اقتصاد ورزش ایران دیده شود، اظهار کرد: دو برند برجسته استقلال و پرسپولیس بیش از 75 میلیون هوادار در کشور و کشورهای همسایه دارند که این ظرفیت خوبی است و علاوه بر آن تولیدکنندگان محصولات ورزشی بسیاری داریم که با برندسازی می‌توانیم در بازار داخلی به فروش بیشتر برسیم و زمینه‌های صادرات را فراهم کنیم.

نامورپور افزود: معرفی برندهای ایرانی علاوه بر تمام مزیت‌هایی که در بخش فروش و صادرات به ارمغان می‌‌آورد موجب صرفه‌جویی ارزی می‌شود و در واقع گامی به سمت خلق حماسه اقتصادی است


*برندهای اجتماعی با ارزش‌تر از صنعتی هستند*

محمدرضا گرامی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صدرا سیستم پاسارگاد در این نشست تصریح کرد: کار ما تجارت برند است. مدل تجارت برند هیوندای کّرپریشن را از 7 سال پیش استفاده کردیم و مدل توسعه برند را در یک شرکت سوئدی گذراندیم. استانداردهای علائم تجاری و برند به طور عمیق و کامل در قوانین خود داریم اما علاوه بر آن رویه های تجاری و استاندارد سازی را از این شرکت ها الگو برداری اولیه کردیم. برندهای اجتماعی قدرت بیشتری نسبت به برندهای صنعتی و تجاری دارند که در این میان نام و لوگوهای ورزشی ارزش بالایی دارند.

وی افزود: بر مبنای مدل علمی خود هدف ما توسعه پایدار باشگاه‌های ورزشی است برمبنای اقتصاد خود اتکا. از نگاه ما هم دفاع از تولید ملی با استفاده از این برندها است


*حالتی خاص از یک بازیکن برند است*

شایان درخشان فارغ التحصیل مدیریت تجارت ورزشی هم تاکید کرد: اقتصاد ورزشی و تبلیغات در ورزش یک پله بعد از زیر ساخت های ورزش است یعنی در ابتدا باید زیر ساخت ها را آغاز کرد. ما هم در شرکت خصوصی خود بحث ساماندهی افراد دخیل در ورزش را آغاز کردیم. یکی از مشکلات در این بحث رسانه است. برای رساندن صدای بخش های اقتصادی در ورزش ضعیف عمل کردیم. چراکه توجه رسانه ها همه به فوتبال است و بیش از 90 درصد مطالب مربوط به فوتبال هم حاشیه ها بوده است.

وی افزود: برند در ورزش تنها یک تیم نیست بلکه می تواند لیگ یا بازیکن و یا یک حالت از بازیکن باشد. مانند سه گام مایکل جردن که تبدیل به برند ایربال شد. ما در ورزش خودمان چهره هایی چون حسین رضازاده یا بهداد سلیمی را داشته و داریم که می توانستیم آنها را تبدیل به برند کنیم اما تمام تمرکز ما بر روی فوتبال است. در واقع این ظلم رسانه ها به ورزش است که بغیر از فوتبال به سایر حوزه ها ورود نکردند.

درخشان خاطرنشان کرد: مشکل دیگر عدم حمایت قانونی است. بعنوان نمونه باشگاه های ما نمی توانند فروش پیراهن خود را انجام دهد و لباس تیم ها در منیریه فروخته می شود و سودی به خود باشگاه هم نمی رسد. مشکل دیگر هم عدم اجرای قانون است


*عمر کمیسیون برند از کنفرانس برند کمتر است*

شریفی دبیر کنفرانس بین المللی برند با اشاره به اینکه اولین گروهی بودیم که بحث برند را آکادمیک و درست مطرح کردیم، اظهار کرد: اول از هر چیز هم دولت وارد شد و دلیل انجام چنین کاری را از ما پرسید که ما در مواجهه با آن گفتیم اگر راه را اشتباه می‌رویم بگویید تا اصلاح یا واگذار کنیم اما بعد که به شیوه فعالیت ما پی بردند، حمایت هم کردند.

وی افزود: سازمان توسعه تجارت، وزارتخانه‌های صنایع و علوم هم حمایت‌هایی را از ما در این مسیر داشته‌اند. سوءاستفاده‌های بسیاری هم در کنار جا افتاده جایگاه برند از عنوان آن صورت گرفته که به عنوان مثال یکی از آن‌ها معرفی 200 برند برتر اقتصادی است که اصلا مشخص نیست ملاک و شاخص‌ها چیست زیرا اگر 2 برند برتر هم در اقتصاد وجود داشته باشد، همان دو قادر به بالا کشاندن اقتصاد کشور هستند.

او با بیان اینکه این دست مباحث بیشتر شوخی به نظر می‌رسد، درباره رویکردهای کنفرانس برند گفت: در 5-6 دوره اول کنفرانس، فرهنگ سازی برند مد نظرمان بود که به نسبت با مانورهایی که حول آن داده شد جا افتاد اما همچنان نگاه‌های غلط، نادرست و سوء استفاده‌گرانه نسبت به برند وجود دارد.

دبیر کنفرانس برند با تأکید بر اینکه برند بیش از اینکه مبحث پیچیده‌ای باشد، دارای ریزه کاری‌های بسیاری است، ابراز کرد: برند در حوزه‌های مختلف تخصص‌های متفاوتی می‌طلبد اما تمامی آن‌ها برای جهانی شدن نیازمند جا انداختن این مفهوم در داخل کشور هستند.

وی ادامه داد: گاهی پیش آمده که به منظور ثبت اشتباه یک علامت (نشان تجاری)، یک محصول شکست خورده است لذا از این جهت است که گفتم کار ساده‌ای به نظر می‌رسد اما در عمل اینطور نیست

او همچنین با بیان مثالی به اهمیت جایگاه برندینگ پرداخت و تصریح کرد: چند شرکت‌ تولید کننده شامپو با سرمایه‌گذاری چندین میلیاردی راهی افغانستان شدند وقتی مردم آنجا دیدند که این نام تجاری ثبت نشده، اقدام به ثبت ان کردند و محصولی را با آن نام روانه بازار کردند و تولید کننده ما کاری نتوانست انجام دهد.

شریفی همچنین یادآور شد: همانطور که شکست در برندینگ کار ساده‌ای است، پیشرفت نیز به همان اندازه ساده خواهد بود به شرطی که روال و اصول برندینگ حفظ شود.

دبیر کنفرانس برند با اشاره به اینکه عمر کمیسیون برند از کنفرانس برند کمتر است، گفت: بعد از برگزاری کنفرانس بین‌المللی ما بود که دولت به خود آمد و کمیسیون برند را تشکیل داد که سر جمع عمر این کمیسیون به 6 سال می‌رسد در حالیکه کنفرانس قدمتی 9 ساله دارد.

او افزود: جایگاه کنفرانس به حدی بود که اکنون برخی جزوات و کتاب مقالات ما در قالب کورس و دوره در دانشگاه‌ها کشور آموزش داده می‌شود.

وی همچنین اشاره‌ای به برخی دیدگاه‌های بیرونی به نسبت فعالیت‌های کنفرانس داشت و ابراز کرد: ممکن است برخی گمان کنند که شاید ما عقل‌مان کم باشد که به جای دولت در این زمینه ورود کرده‌ایم اما مهم این است که ما (بخش خصوصی) در این زمینه قوی ورود کرده و توانسته دغدغه‌ها را تا حدی رفع کند هرچند ممکن است کمبودهایی در کار داشتیم اما در کل سرمان بلند است.

او خاطر نشان کرد: کار ما همچون روال تأسیس خبرگزاری بین‌المللی تسنیم است که پیش از آغاز به کار، مطالعات بسیاری داشته و از همین رو منشأ حرکات خوب و مؤثری در چند سال‌ آینده خواهد بود.

شریفی بار دیگر بر جایگاه برندینگ تأکید کرد و در ادامه با اشاره به اینکه فرش و زعفران ما را چینی‌ها و افغانی‌ها به نام خود ثبت کردند، گفت: تا چهار سال آینده نمی‌توانیم به ثبت آن‌ها دست بزنیم و این نشان از اشتباه بزرگ ما در این حوزه بوده که جایگاه ایران را تضعیف کرده و نباید بگذاریم این اتفاق در ورزش هم تکرار شود.

دبیر کنفرانس برندینگ بیان کرد: یکی از ارکان اقتصاد ورزش، برندینگ است و در واقع نحوه برندسازی را مشخص می‌کند.

او اضافه کرد: حرکات یک ورزشکار همانند سه گام مایکل جردن قابلیت برندسازی دارد و از این رو باید کمیته برندسازی ورزشی هر چه سریع‌تر شکل گیرد و از افراد و صاحب نظران بخواهیم که در آن مشارکت داشته باشند زیرا کنفرانس در حال عبور از فرهنگ‌سازی و ورود به مسائل استراتژیک و اجرایی است


*سونی و سامسونگ از قِبل ورزش برند شدند*

خانم صنعتکار مسئول کارگروه گردشگری ورزشی انجمن اقتصاد ورزش ایران هم یادآور شد: قدم اول ما ایجاد کمیته اخلاق در ورزش بود که انجام دادیم. همچنین باید ظرفیت های برند خود را بشناسیم یعنی در این بحث باید ورزش ها را بشناسیم. شرکت هایی چون سونی یا سامسونگ روی دوش ورزش برند شدند اکنون باید این کار را در ورزش انجام داد تا با دعوت از برندهای اقتصادی یک برند ملی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: دبی با یک صحرا برند شد اما کشور ما صحرا، کوه ها، غارها و امکانات توریستی بی شماری دارد. همچنین مناطق بسیار خوبی برای اسکی و غواصی در ایران داریم که از این طریق می توانیم جذب توریست داشته باشیم


*ورزش در دنیا صنعت شده است*

مهرداد گوران از فعالان قدیمی انجمن یوگا با اشاره به اینکه نام تجاری به کالا و خدمات هویت می‌بخشد، اظهار کرد: نام تجاری زمانی مؤثر واقع می‌شود که بتواند توجه و اطمینان مخاطب را به خود جلب کند و لوگو به صورت مکمل و مؤثر در این زمینه نقش ایفا می‌کند.

وی افزود: در هر حال و با توجه به اینکه مشتریان خواهان رفع نیازشان هستند، باید کاری انجام دهیم که توجه مشتری جلب شود.

او خاطر نشان کرد: بعد از جلب توجه، سر میل آوردن و وادار به تصمیم‌سازی کردن اوست که به عنوان پاسخی به تولیدکننده مطرخ می‌شود.

گوران گفت: امروزه ورزش و توریسم در دنیا، صنعت تلقی می‌شوند و باید برای برندسازی آن‌ها تلاش‌های بسیاری صورت گیرد


*رفتگر خوب یک برند است*

اسدپور عضو اناق بازرگانی هم سخنران بعدی بود که برند را یک اسم و صفت دانست و اظهار کرد: برند اصولا چیزی است که عنوان "خوب" را یدک می‌کشد و تنها در کالا مستتر نیست و در خدمات و آدم‌ها نیز می‌توان برندسازی کرد.

وی افزود: به عنوان مثال می‌توانیم یک رفتگر یا پزشک خوب را برند کنیم.

او همچنین درباره چالش حوزه برندینگ نیز گفت: اصولا صنعت‌گر خوب بسیاری داریم اما داوران و گزینش‌گران خوب برای تشخیص برند کم داریم. به عبارتی صلاحیت کسانیکه برندهای برتر را معرفی می‌کنند، مشخص نیست


*ابتدا اسکی باید برند شود و بعد فوتبال*

محمد هادی نهاوندیان فعال در زمینه برندسازی هم در مورد موضوع این نشست خبری اظهار داشت: در بحث برندینگ مخاطب شناسی بسیار مهم است. در ورزش طبیعی است که مخاطب اسکی، شنا، فوتبال و چوگان یا سایر ورزش ها با یکدیگر متفاوت هستند. بعنوان نمونه وقتی یک برند ساعت مختص چوگان محصولی را ارائه کرده سبب می شود تا این برند ویژه آن رشته ساخته شود. ما چه ارزش افزوده ای به این صاحبان برند دادیم که به آن علاقه مند شوند.

وی ادامه داد: برندسازی را باید از خودمان و هوشمند راه اندازی کنیم یعنی باید بعنوان نمونه جشنی برای تولد علی کریمی جایگزین آن وضعیتی شود که در خداحافظی مهدوی کیا از فوتبال پیش آمد. ضمن اینکه در ابتدا باید رشته هایی چون اسکی را برند کنیم و بعد سراغ رشته هایی چون فوتبال برویم.

هشتمین کنفرانس بین المللی برند روزهای 11 و 12 اسفندماه سال جاری در مرکز همایش های بین المللی رازی برگزار می گردد.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار2اسفند92،کدخبر: 289757،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین