پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۲۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۱
آزمایش تشخیص جنسیت جنین از طریق بررسی خون مادر یک روش بسیار جدید بوده که در طی آن بر پایه شناسایی توالی های DNA آزاد جنینی در خون مادر می توان جنسیت جنین را با قطعیت بالایی شناسایی کرد.

شعارسال: آزمایش تشخیص جنسیت جنین از طریق بررسی خون مادر یک روش بسیار جدید بوده که در طی آن بر پایه شناسایی توالی های DNA آزاد جنینی در خون مادر می توان جنسیت جنین را با قطعیت بالایی شناسایی کرد.

البته لازم به ذکر است که این روش قادر به شناسایی 100 درصد موارد نبوده و در معدودی از حالات تشخیص اشتباه نیز صورت می پذیرد که دلیل آن وجود سلولهای جنینی در خون مادر از بارداری های قبلی می باشد.

در برخی آزمایشگاههای سطح کشور امروزه تشخیص جنسیت بر پایه شناسایی توالی ژن SRY با روش PCR صورت می پذیرد که این روش به دلیل نحوه انجام آزمایش و حساسیت پایین آن تنها در حدود 75 تا 80% صحت دارد و در موارد زیادی نتایج کاذب حاصل می کند. در آزمایشگاه ژنتیک پزشکی مندل در حال حاضر روش PCR معمولی با روش real time PCR جایگزین شده است که در طی آن علاوه بر فاکتور SRY تعداد دیگری نیز از فاکتورهای کروموزوم Y مربوط به جنین های پسر در خون مادر اندازه گیری می شود. همچنین برای بالا بردن دقت آزمایش با استفاده از توالی ژنهای موجود بر روی کروموزوم های اتوزوم میزان DNA مادری در مقایسه با DNA جنینی اندازه گیری شده و به این ترتیب از ایجاد بسیاری از جواب های کاذب جلوگیری به عمل می آید و می توان انتظار داشت که دقت آزمایش تا حد 95 الی 98 درصد بالاتر رود.

این آزمایش از انتهای هفته ششم بارداری (هفت هفته و بالاتر) قابل انجام می باشد. مدت زمان لازم برای جوابدهی این تست حدود دو تا چهار روز می باشد. البته به دلایل فنی در مواردی لازم است تا نمونه گیری مجدد از مادر باردار صورت گیرد و به همین دلیل اعلام نتایج آزمایش کمی طولانی تر شود. در طی چهار سال گذشته که این تست در آزمایشگاه ژتیک پزشکی مندل به مراجعین محترم ارائه شده است تعداد خطاها و نتایج کاذب ایجاد شده بسیار پایین بوده و به جرات می توان ادعا نمود که دقت این تست در حال حاضر بالاتر از 98% می باشد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسایت آزمایشگاه مندل، تاریخ انتشار: - ، کدخبر: - : www.mendellab.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
0
0
دی ان ای ازاد جنینی چه فرقی با دی ان ای معمولی داره؟
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین